Marknadsdomstolen har ålagt Santander Consumer Finance Oy att betala ett vite på 100 000 euro för att ha brutit mot konsumentombudsmannens förbud från år 2013. Marknadsdomstolen förbjöd också Santander att fortsätta eller förnya reklam för konsumentkrediter som utelämnar väsentlig information om kreditavtalets villkor. Förbudet ska iakttas vid vite på 350 000 euro.
I början av 2024 gjorde Santander reklam för konsumentkrediter i TV på olika kanaler. Vissa villkor för krediten uppgavs tydligt i reklamen, både i text och på ljudspåret, medan merparten av informationen om villkoren för krediten endast visades längst ned på skärmen i liten text.
Enligt domstolens bedömning kan konsumenten endast få en tillräcklig uppfattning om krediten ifall all nödvändig information om krediten presenteras på ett klart och synligt sätt.
Eftersom det var svårt och mödosamt att få reda på all information ur den stora textmängden längst ner på skärmen stred marknadsföringen mot konsumentskyddslagen och det förbud som konsumentombudsmannen utfärdat bolaget.
Genom sitt förfarande gav Santander konsumenterna en ofullständig bild av kostnaderna för den erbjudna krediten och gjorde det svårt att jämföra olika konsumentkreditprodukter.
Kreditreklam måste vara lagenlig oberoende av reklammedium
Marknadsdomstolen konstaterade att tv-reklamens särdrag och praktiska begränsningar kan göra det svårt att marknadsföra konsumentkrediter i tv eller liknande medier på ett sätt som ger konsumenterna den information som krävs på ett klart och tydligt sätt.
”Det finns god anledning till att kreditreklam är strikt reglerat till skydd för konsumenterna. Det faktum att det är svårt att få in den information som krävs i en kort TV-reklam är dock inte en grund för att avvika från lagens krav.”
Marknadsdomstolen ansåg i likhet med konsumentombudsmannen att Santanders brott mot konsumentskyddslagen hade varit långvarigt och kontinuerligt. Efter konsumentombudsmannens förbud år 2013 har Santander upprepade gånger uppmanats att iaktta bestämmelserna om kreditreklam och det förbud som utfärdats bolaget.
Santander har dock fortsatt och förnyat den förbjudna reklamen i början av 2024 då bolgaget visade reklam i strid med förbudet över 3 500 gånger.
Marknadsdomstolens förbud ska efterföljas omedelbart. Beslutet har inte vunnit laga kraft. Tidsfristen för att ansöka om besvärstillstånd och anföra besvär går ut den 27 januari 2025.
Brister i kreditreklam upptäcks kontinuerligt
Konsumentombudsmannen har upprepade gånger granskat problem i samband med kreditreklam. Dessutom har konsumentombudsmannen genomfört flera tillsynskampanjer i samarbete med regionförvaltningverken.
Den senaste tillsynskampanjen hösten 2023 fokuserade på krediter som erbjuds för att finansiera hushållsapparater och möbler. Omfattande brister upptäcktes i reklamen. I många annonser angavs till exempel inte den faktiska årsräntan eller så angavs inte den totala räntan på krediten tydligt i procent. I annonser på internet kunde informationen om krediten finnas bakom en länk eller annan knapp och i annonser i tryckt form var informationen ibland utspridd på olika sidor i broschyren.
Läs mer:
- Meddelande 4.6.2024: Konsumentombudsmannen yrkar på betalning av vite på 100 000 euro som påförts kreditbolaget Santander
- Meddelande 17.10.2013: Konsumentombudsmannen drog DNA inför marknadsdomstolen för finstilt text – marknadsföringsförbud för Elisa, Santander och Delta Motor
- Konsumentombudsmannens anvisning: Tillhandahållande av konsumentkrediter