EU har inlett två omfattande utredningar av den kinesiska e-handelsplattformen Temus verksamhet. I Finland är konsumentombudsmannen involverad i en utredning, där Temu misstänks använda olagliga metoder för att vilseleda och pressa konsumenter att göra inköp utan tillgång till väsentlig information.
Temu har snabbt blivit en av de mest populära e-handelsplattformarna bland finländarna. I EU har Temu mer än 92 miljoner användare varje månad.
Den 8 november 2024 anmärkte det europeiska konsumentskyddsnätverket (CPC-nätverket) Temu för användning av metoder som kränker konsumenternas rättigheter och krävde att Temu skulle åtgärda dem. En vecka tidigare meddelade kommissionen att den hade inlett en formell undersökning av Temus eventuella överträdelser av EU:s nyligen antagna förordning om digitala tjänster (DSA). Nu pågår alltså två EU-utredningar som kompletterar varandra.
Nätverket för konsumentmyndigheter misstänker att Temu kränker konsumenternas lagliga rättigheter på flera sätt, bland annat genom:
- Falska erbjudanden: konsumenter ges intrycket av att produkter säljs på rabatt även om det inte stämmer
- Påtryckning: Konsumenterna ges intrycket att en produkt bara finns tillgänglig under en viss tid eller att den snart är slut i lager.
- Påtvingad spelifiering: konsumenterna måste snurra på ett lyckohjul för att kunna göra uppköp, medan viktig information om spelets belöningar är dold i användarvillkoren.
- Bristfällig och vilseledande information: Konsumenterna får inte korrekt information om sina lagliga rättigheter att returnera varor och få återbetalning. Konsumenterna informeras inte i förväg om att en beställning endast kan göras när priset överstiger ett visst minimivärde.
- Falska konsumentrecensioner: plattformen uppger inte hur äktheten i de konsumentrecensioner som publiceras på plattformen kontrolleras. Vissa av recensionerna misstänks vara falska.
- Dolda kontaktuppgifter: Konsumenterna har inte tillgång till ett enkelt sätt att kontakta plattformen för att ställa frågor eller framföra klagomål.
I Finland deltar konsumentombudsmannen i nätverkets utredning, som leds av de belgiska, tyska och irländska konsumentmyndigheterna tillsammans med kommissionen. Temu har en månad på sig att berätta hur man tänker åtgärda de problem som identifierats.
”Stora plattformar har ett betydande ansvar i hur de utformar sina servicestigar. Förutom utnyttjandet av vilseledande affärsmetoder har Temu spelifierat shopping på ett sätt som är beroendeframkallande och lockar konsumenterna att köpa mer. Konsumenterna måste ha frihet att göra val utan att deras beslut manipuleras med tvivelaktiga metoder.”
Parallell undersökning av överträdelser enligt förordningen om digitala tjänster
Kommissionens utredning, som inleddes i slutet av oktober, undersöker om Temu bryter mot EU:sförordning om digitala tjänster genom att bland annat
- Sälja olagliga produkter
- Tjänstens beroendeframkallande design
- System för produktrekommendationer, dvs. algoritmens funktion
- Forskares tillgång till allmänt tillgängliga data
Ytterligare information
Kommissionens pressmeddelande 8.11.2024 om utredningarna enligt konsumentlagstiftningen
Komissionens pressmeddelande 31.10.2024 om utredningarna enligt DSA
Information om näthandel
Information om mörka mönster (dark patterns)
Information om förordningen om digitala tjänster på Trafik- och kommunikationsverket Traficoms webbplats