Konsumentombudsmannen krävde ändringar av Sanoma Media Finland Abp i uppsägningsvillkoren och uppsägningsförfarandena i tidningsavtal som gäller tills vidare. Korrigeringar förutsattes bland annat angående uppsägningstiderna och hur villkoren för uppsägningskanalerna presenteras.
Konsumentombudsmannen fäste uppmärksamhet vid Sanomas beställningsvillkor, där det nämndes att uppsägningen av avtal som debiteras från betalkort avslutar tidningsprenumerationen först i slutet av den pågående beställnings- eller betalningsperioden. Till följd av villkoret blev prenumerantens uppsägningstid i praktiken över en månad. Som längst kunde uppsägningstiden vara nästan 12 månader.
Enligt Sanomas utredning kunde avtalsvillkoren ge en felaktig uppfattning om uppsägningstiden för beställningar som debiterats på betalkort. Enligt Sanoma har konsumenten alltid haft möjlighet att säga upp ett avtal som gäller tills vidare med en uppsägningstid på högst 30 dagar oberoende av hur beställningen betalats.
”Rätten att säga upp ett avtal som gäller tills vidare är en av konsumentens viktigaste rättigheter. Konsumenten ska ges möjlighet att säga upp ett avtal som gäller tills vidare så att han eller hon efter uppsägningen är bunden till avtalet i högst en månad.”
Enligt konsumentskyddslagen får uppsägningstiden för ett avtal som gäller tills vidare inte vara oskäligt lång. Enligt konsumentombudsmannens etablerade ståndpunkt kan uppsägningstiden för ett avtal som gäller tills vidare vara högst en månad.
Konsumentombudsmannen förutsatte att Sanoma inte förbinder uppsägningstiden till beställningsperioden på ett sätt som skulle leda till att en prenumerant som betalat med betalkort i praktiken skulle ha en uppsägningstid på över en månad.
Konsumenterna ska tydligt informeras om uppsägningstiden på 30 dagar för en tidningsprenumeration och om villkor som avviker från den.
Sanoma erbjöd konsumenterna flera olika uppsägningskanaler och olika tidpunkter för att avsluta beställningar via olika kanaler. Prenumeranterna hade kunnat avsluta tidningsprenumerationer med högst en månads uppsägningstid endast genom att be kundtjänsten om det per telefon eller genom att använda responsblanketten som finns på Sanomas webbplats.
Prenumeranterna hade antingen inte hittat eller kunnat använda de uppsägningskanaler som Sanoma erbjuder, och därför hade de av misstag och i strid med sitt syfte sagt upp sin tidningsprenumeration så att den upphörde först i slutet av beställningsperioden.
"För konsumenten är det bästa alternativet att alla kanaler har samma uppsägningstider. Att erbjuda flera uppsägningskanaler och kanalspecifika uppsägningstider får inte leda till att konsumentens rätt att säga upp beställningen med högst en månads uppsägningstid försvåras eller är omöjlig. Informationen och anvisningarna ska vara tydliga och heltäckande.”
I uppsägningskanalen ska det tydligt anges om avtalets uppsägningstid där är längre än via andra kanaler. Det ska också anges hur konsumenten kan säga upp avtalet med en kortare uppsägningstid.
Konsumentombudsmannen bedömde att Sanomas förfarande hade vilselett konsumenterna och låtit bli att lämna ut information på ett tydligt sätt. Enligt konsumentombudsmannen var Sanomas beställningsvillkor och uppsägningsförfarande oklara och därmed oskäliga på det sätt som avses i konsumentskyddslagen.
Konsumentombudsmannen förutsatte att Sanoma säkerställer att uppsägningsvillkoren och uppsägningsförfarandena i framtiden är tydliga och begripliga. Bolaget ska också fästa uppmärksamhet vid att de uppgifter och anvisningar som ges i olika sammanhang inte står i konflikt med varandra.