Uppdaterad på svenska 21.1.2022
Coronasituationen väcker oro och många frågor hos konsumenterna. Konkurrens- och konsumentverket följer situationen aktivt och besvarar nu på aktuella frågor om evenemang och tjänster som konsumenterna har ställt till konsumentrådgivningen.
Följ biljettförmedlarens och evenemangsarrangörens anvisningar. Om ärendet inte är brådskande lönar det sig för dig att vänta i lugn och ro. Flera ärenden kan också redas ut i efterhand.
Om du behöver personliga anvisningar kan du kontakta konsumentrådgivningen. Om du har bokat evenemangsbiljetter från företag med hemort i ett annat EU-land än Finland eller Norge, Island eller Storbritannien, får du på kommissionens engelskspråkiga sida information om den aktuella situationen med tanke på konsumentens rättigheter. På sidan finns de europeiska konsumentcentralernas svar på vanliga frågor om coronasituationen. Du kan också kontakta Konsument Europa i Finland för att få ytterligare råd.
Evenemang
-
Enligt lagstiftningen om coronapass kan du nekas tillträde till lokaler och evenemang om tjänsteleverantören förutsätter coronapass och du inte har det. Utöver restauranger och nattklubbar kan coronapass krävas till exempel på gym och andra idrottsanläggningar inomhus, idrottsevenemang, konserter och andra offentliga evenemang. Coronapass kan krävas när företagets verksamhet är föremål för begränsningar av till exempel publikmängd eller öppettider. Passet är ett alternativ till dessa restriktioner.
Möjligheten för en tjänsteleverantör att kräva coronapass grundar sig på annan lagstiftning än den som övervakas av Konkurrens- och konsumentverket och KKV är därför inte en behörig myndighet att bedöma ärendet.
-
Det finns inget entydigt svar på återbetalningsfrågan. Situationen är ny och det finns ingen tidigare praxis i frågan. Situationer måste bedömas från fall till fall med hänsyn till t.ex. avtalets karaktär, när och med vilken information avtalet ingicks, tidpunkten för evenemanget och konsumentens personliga förhållanden.
Om coronapasskravet inte var känt eller förutsebart vid beställningstillfället kan det finnas grunder för återbetalning. Vid bedömningen av en enskild konsuments rättigheter kan dock vikt läggas vid varför hen saknar coronapass. Om konsumenten av hälsoskäl eller andra tvingande skäl inte kan skaffa pass och situationen skulle vara orimlig för konsumenten kan hen ha rätt till återbetalning. Om det inte finns något sådant skäl för att inte skaffa coronapass så är det möjligt att ingen motsvarande rätt till återbetalning finns. Som ett alternativ till återbetalning kan konsumenten försöka förhandla med tjänsteleverantören om att till exempel få använda en evenemangsbiljett eller periodbiljett senare. I sista hand bedömer konsumenttvistenämnden vad konsumenten har rätt till i sitt fall.
-
Utgångspunkten är att biljettpriset ska återbetalas när ett evenemang ställs in. Ett avtalsvillkor som begränsar rätten till återbetalning av pengar kan vara oskäligt. Alternativt kan du förhandla med arrangören om hur det skulle vara möjligt att utnyttja biljetten på ett annat sätt senare. Om man har köpt biljetterna via en biljettförmedlare, har man i allmänhet inte rätt att få tillbaka leveranskostnaderna och serviceavgifterna som man betalat i samband med biljettköpet, även om tillställningen skulle bli inställd.
-
Biljettförmedlaren kan inte ta ut en extra behandlingsavgift av konsumenten för att sköta återbetalningen när arrangören ställer in ett evenemang.
Om arrangören låter biljettförmedlaren sköta om återbetalningen, är det i regel arrangören som ska betala kostnaderna som återbetalningen ger upphov till. I princip är det orimligt att ha ett avtalsvillkor enligt vilket ett belopp dras av från konsumentens fordran när biljettförmedlaren återbetalar biljettpriset för arrangörens räkning.
Däremot har man i allmänhet inte rätt att få tillbaka den serviceavgift förmedlaren tagit för biljettförsäljningen och exempelvis leveranskostnaden, även om evenemanget skulle ställas in.
Den serviceavgift som biljettförmedlaren tar ut är vanligtvis ett förmedlingsarvode som företaget kan ta ut för förmedlingsuppdraget, det vill säga för att sälja och förmedla biljetten till biljettköparen. En förutsättning är dock att det företag som säljer biljetterna har meddelat att det endast fungerar som biljettförmedlare samt meddelat om leveranskostnader och serviceavgifter i samband med biljettköpet.
-
Ärendet är inte reglerat i lag, men evenemangsarrangören eller biljettförmedlaren ska sträva efter att återbetala biljettpriset till dig så snabbt som möjligt. I en sådan här exceptionell situation kan det ta några veckor, och det lönar sig att tålmodigt vänta på återbetalningen.
-
Om pengarna har överförts vidare till arrangören är biljettförmedlaren inte ansvarig för återbetalningen. Det lönar sig för dig att bekanta dig med evenemangsarrangörens och biljettförmedlarens anvisningar om vem du kan kräva tillbaka pengarna av.
-
Om du erbjuds ett presentkort kan du överväga att acceptera det. Presentkortet ska till sitt värde motsvara priset på den köpta evenemangs- eller konsertbiljetten och gälla tillräckligt länge. Om du vill har du dock alltid rätt att återbetalas biljettpriset i pengar och du förutsätts inte acceptera presentkortet.
-
Du kan förhandla om förlängning av giltighetstiden för ett presentkort om du på grund av att coronasituationen dragit ut på tiden inte har kunnat utnyttja kortet.
-
Det finns ingen klar tidsgräns i lagen. Returtiden ska vara tillräckligt lång för att du ska ha möjlighet att överväga de alternativ som finns.
Även om du inte skulle ha returnerat biljetten inom den tidsfrist som evenemangsarrangören eller biljettförmedlaren fastställt, leder detta inte automatiskt till att du inte längre kan kräva ersättning. Konsumenten har alltid rätt att reklamera fel i en tjänst inom rimlig tid. En skälig tid har i allmänhet ansetts vara minst två månader.
-
Nej, det måste du inte. Du har rätt att välja om du vill ha tillbaka dina pengar eller om du vill använda biljetten vid en senare tidpunkt.
-
Om den köpta tjänsten inte kan genomföras på överenskommet sätt har du rätt till gottgörelse på grund av fel i tjänsten, till exempel prisavdrag. Med ditt samtycke är det också möjligt att komma överens om att förlänga periodkortets giltighetstid eller flytta fram tiden när det används till en senare tid.
-
Kostnadsbelagda massidrottsevenemang som är öppna för alla, som t.ex. maraton, som arrangeras av idrottsföreningar och andra allmännyttiga föreningar berörs av samma konsumenträttsliga principer som andra evenemang. Du har som utgångspunkt rätt att få pengarna tillbaka när arrangören ställer in idrottsevenemanget eller flyttar tidpunkten för det.
Ett avtalsvillkor som begränsar rätten till återbetalning av pengar kan vara oskäligt. Så är det exempelvis om det nya datumet för evenemanget inte passar dig av någon anledning.
Tjänster
-
Situationen är ny och det finns inga färdiga lösningar. Eventuella begränsningar i rörelsefriheten kan hindra dig från att utnyttja en tjänst du bokat och kanske redan betalat. Eftersom det är fråga om force majeure kan inte du ensam bära den ekonomiska risken. I en sådan situation kan det vara oskäligt att fakturera tjänsten eller till exempel att ersättning kräver annullering av tidsbokningen.
Om begränsningarna av rörelsefriheten träder i kraft, ska du kontakta tjänsteleverantören så snart som möjligt. Du kan förhandla med företaget om återbetalning av priset eller senareläggning av tidpunkten för tjänsten.
Detsamma gäller användning av ett presentkort du skaffat – du kan förhandla om att förlänga presentkortets giltighetstid om kortet riskerar att bli oanvänt på grund av rörelsebegränsningarna.
-
Om en avtalad tjänst inte finns tillgänglig, har du rätt till gottgörelse eller till att avstå från att betala priset för tjänsten. Detta gäller även när ett gym måste stängas på grund av myndighetsbestämmelser. Ett avtalsvillkor som begränsar din rätt till gottgörelse kan vara oskäligt. Villkorets oskälighet ska bedömas från fall till fall.
Du kan förhandla med gymföretaget om att förlänga medlemskapet utan kostnad eller få en prisnedsättning som motsvarar avbrottet. Om du inte anser att den erbjudna ersättningen är tillräcklig, kan du reklamera ärendet hos tjänsteleverantören.
-
Frågor som gäller medlemskap i ett idrottssällskap eller en annan förening hamnar utanför konsumentskyddslagen. Utred frågan hos föreningen.
-
Du kan förhandla med skidcentret om att till exempel få använda den kvarvarande tiden på ditt säsongskort under en senare tidpunkt. Om det alternativa arrangemanget som skidcentret erbjuder inte passar dig har du dock även rätt till ekonomisk kompensation för oanvänd produkt. Beloppet av kompensationen förutsätter alltid en bedömning från fall till fall och påverkas av bland annat de uppgifter som getts i samband med marknadsföringen av säsongskortet.
-
Det lönar sig för dig att bekanta dig med villkoren i det avtal som ingåtts med den som hyr ut festlokalen och leverantören av cateringtjänsterna, eftersom dina möjligheter att kräva återbetalning beror på eventuella villkor i avtalet gällande ändringar och avbokning av reserveringar. Det lönar sig också att diskutera olika alternativ med tjänsteleverantören.
Avtalsvillkoren får dock inte vara oskäliga och vid behov kan de jämkas, om villkoren skulle leda till en oskälig situation för konsumenten. Skälighetsbedömningen av bokningsvillkoren kan påverkas av om bokningen har gjorts under coronapandemin eller före den. Om man har varit medveten om pandemin då bokningen gjordes finns det inte nödvändigtvis samma grund för återbetalning av pengarna som i de fall då bokningen gjordes innan pandemin började.
-
Medborgarinstitutets kurs hör inte till konsumentmyndigheternas behörighet. Om kursen avbryts kan du förhandla med institutet om att makulera fakturan eller om möjligheten att delta i kursen senare.
-
Utgångspunkten är att man inte kan ta ut någon avgift för tjänster som inte kan användas. Eftersom hallen är stängd finns det i allmänhet ingen grund för att kräva eller driva in avgifter.
-
Utgångspunkten är att tjänsteleverantören inte ensidigt kan ändra avtalets innehåll på ett väsentligt sätt. En ensidig ändring av närvarotimmarna till webbtimmar berättigar åtminstone till prisavdrag och rätten att häva avtalet är inte heller utesluten. Om möjligheten till ändring har nämnts tydligt redan när avtalet ingicks, har man inte nödvändigtvis rätt till gottgörelse.
Betalning
-
Om du har rätt att få tillbaka dina pengar från säljaren eller tjänsteleverantören kan du kräva återbetalning av pengarna direkt av den bank som beviljat kreditkortet. Kreditkortsbolaget kan inte förutsätta att du i första hand kontaktar företaget som erbjuder den tjänst som du har köpt, utan du kan själv välja från vilken instans du kräver att pengarna ska återbetalas. I synnerhet i denna exceptionella situation lönar det sig dock att kontrollera eventuella anvisningar och information om tidtabellen för återbetalningen av pengarna på företagets webbplats innan du lägger fram dina krav för kreditkortsbolaget.
Om du redan har fått tillbaka dina pengar av säljaren eller tjänsteleverantören kan du inte be kreditkortsbolaget om återbetalning av pengarna. Kreditkortsbolaget är inte heller skyldigt att betala tillbaka mer än det själv har fått av dig.
-
Om coronaviruset påverkar din återbetalningsförmåga ska du tala om det för din kreditgivare i god tid. Det är vanligtvis möjligt att förhandla om olika betalningsarrangemang med fordringsägare och indrivningsbyråer, och samarbetsviljan uppskattas. Det är bättre att försöka komma överens om en ny betalningstid än att låta dröjsmåls- och indrivningskostnaderna växa.
Möjliga betalningsarrangemang är bland annat:
- flytt av förfallodatum
- mindre månatlig amortering och förlängning av lånetiden
- överenskommelse om amorteringsfria perioder under vilka du kan återbetala mindre och mer brådskande betalningar
- sammanslagning av krediter, varvid betalningstiden kan förlängas och kostnaderna minskas
- sänkning av räntan eller dröjsmålsräntan.
God kreditgivnings- och indrivningssed förutsätter att fordringsägare och indrivningsbyråer förhåller sig seriösa till betalningsarrangemang speciellt i en coronavirussituation. Dessutom ska kreditgivaren vid betalningsdröjsmål ge konsumenten information och råd för att undvika att betalningssvårigheter uppstår eller fördjupas och sköta insolvenssituationer.
-
Om du inte betalar amorteringen på din kredit kan kreditgivaren kräva att du betalar hela den återstående krediten på en gång, dvs. tidigarelägga förfallodagen. Möjligheten att tidigarelägga förfallodagen förutsätter att den nämns i avtalet och att betalningen har försenats med minst en månad och fortfarande är obetald.
Ett meddelande om att förfallodagen tidigareläggs ska också skickas till konsumenten i förväg för att konsumenten fortfarande ska ha möjlighet att betala det försenade beloppet. För en engångskredit är förutsättningen även att
- beloppet av den försenade betalningen är minst tio procent, eller
- minst fem procent av kreditens ursprungliga belopp om mer än en avbetalning försenas eller
- det avser kreditgivarens hela kvarvarande fordran eller
- dröjsmålet är minst sex månader.
Om det är fråga om en kredit som beviljats för finansiering av ett visst köp, beräknas ovanstående procentsatser på kreditpriset.
Kreditgivaren har dock oftast inte rätt att tidigarelägga förfallodagen baserat på betalningsdröjsmål om dröjsmålet beror på så kallat socialt hinder för betalning, dvs. att konsumenten är sjuk eller arbetslös eller annan därmed jämförbar av konsumenten oberoende omständighet. Om kreditgivaren överväger att tidigarelägga förfallodagen ska kreditgivaren i vilket fall som helst förhålla sig ansvarsfullt till betalningsarrangemangen enligt principen om god kreditgivningssed.
-
Situationen är tämligen exceptionell och påverkar både konsumenterna och företaget i stor utsträckning. Konsumentskyddslagstiftningen ger konsumenten vissa rättigheter, men varje konsument kan överväga när man vill åberopa dessa rättigheter. Coronaviruspandemin har haft en betydande inverkan på företagens betalningsförmåga, vilket kan försvåra deras möjligheter till full gottgörelse.
Oavsett är det bra att vara beredd på att det tar längre än vanligt att reda ut ärendena. Det finns inget säkert svar för alla fall om vad du har rätt till och hurdan ersättning som kan anses vara tillräcklig. Det lönar sig att sträva efter en förlikning: i undantagsfall kan en kompromiss vara ett bättre alternativ än en eventuell lång tvist.
Många kundtjänster har överbelastats helt på grund av coronaviruset. Undantagstillståndet kräver tålamod av konsumenterna, och det lönar sig att välja andra kontaktsätt än telefonen.
Om ärendet inte är brådskande lönar det sig för konsumenten att vänta i lugn och ro. Flera ärenden kan också redas ut i efterhand.