KKV: Lantmäteriverkets systemreform äventyrade inte konkurrensneutraliteten

Konkurrens- och konsumentverket (KKV) har utrett om Lantmäteriverkets systemreform av geodata utgjorde en åtgärd som äventyrade konkurrensneutraliteten. KKV bedömde att underhållet av geodatabasen är en del av Lantmäteriverkets lagstadgade uppgifter, och att Lantmäteriverket därför inte agerade på samma marknad som privat näringsverksamhet när de förnyade och utvecklade systemet.

KKV övervakar efterlevnaden av reglerna för konkurrensneutralitet. Syftet med regleringen är att säkerställa att konkurrensvillkoren är rättvisa när den offentliga sektorn konkurrerar med privata företag på samma marknader.

I en begäran om åtgärd misstänktes det att Lantmäteriverket skulle utveckla geodatabaser med skattemedel som redan fanns tillgängliga på marknaden. Enligt begäran skulle den lösning baserad på öppen källkod som Lantmäteriverket valt utesluta branschföretag från utvecklingsarbetet och försämra deras affärsvillkor.

Baserat på utredningarna ansåg KKV att underhållet av geodatabasen är en del av Lantmäteriverkets lagstadgade uppgift, som även inkluderar att hålla systemet aktuellt och utveckla det. KKV hade därför inte befogenhet att ingripa i systemreformen, eftersom Lantmäteriverket inte agerade på samma marknad som privat näringsverksamhet när de förnyade och utvecklade systemet. Därmed hotade inte systemreformen konkurrensneutraliteten mellan offentlig och privat näringsverksamhet på det sätt som avses i konkurrenslagen.

”I frågor om konkurrensneutralitet är det nödvändigt att särskilja mellan de uppgifter som baseras på särskild lagstiftning för offentliga organ och eventuell annan verksamhet som kan vara konkurrerande med privata företag på marknaden. KKV:s uppgift är att övervaka endast den senare. Även verksamhet som baseras på särskild lagstiftning kan ha effekter på privata aktörer. Sådana effekter beror dock typiskt på lagstiftningen, och KKV har inte befogenhet att rätta till lagstiftningen.”

Forskningschef Mia Salonen

Offentliga organ har ofta fått lagstiftningsmässig diskretion när det gäller hur de ska utföra de uppgifter som de har tilldelats. I det här fallet har Lantmäteriverket haft diskretion när det gäller om de ska genomföra det nödvändiga systemarbetet för produktion av geodata själva eller exempelvis köpa tjänsten på marknaden.

”Lagstiftaren har, när det gäller reglering av konkurrensneutralitet, ansett att KKV:s uppgifter i övervakningen av konkurrensneutralitet inte omfattar att definiera sättet att organisera tjänster, och syftet har inte varit att begränsa verksamheten som tjänsteproducent till att endast vara en upphandlare och finansiär av produktion. När det handlar om att utföra en lagstadgad uppgift, är egen produktion inte en konkurrensutsatt verksamhet som omfattas av reglerna för konkurrensneutralitet”, konstaterar forskningschef Salonen.

KKV gav vägledning till Lantmäteriverket för att undvika risker för konkurrensneutralitet

Förutom de misstankar som framfördes i begäran om åtgärd angående systemreformen, granskade KKV på eget initiativ Lantmäteriverkets verksamhet i den mån den kunde betraktas som konkurrensutsatt. KKV bedömde att de metoder som Lantmäteriverket tillämpade i sin konkurrensutsatta verksamhet, bedömt på en allmän nivå, inte indikerade att konkurrensneutraliteten hotades, såsom korssubventionering mellan konkurrensutsatt verksamhet och annan verksamhet eller underprissättning.

KKV påminde dock Lantmäteriverket om att en särskild resultaträkning måste ge en korrekt bild av volymen och lönsamheten för verksamhet som omfattas av konkurrenslagens regler om konkurrensneutralitet. Lantmäteriverket ska omvärdera karaktären av sina prestationer och avgränsa de prestationer som hör till lagstadgade uppgifter från den särskilda resultaträkningen. Enligt Lantmäteriverket kommer volymen av den konkurrensutsatta verksamheten som redovisas i beräkningen sannolikt att minska när den konkurrensutsatta verksamheten omvärderas. Lantmäteriverket kommer också att följa placeringen av projekt inom den konkurrensutsatta verksamheten i olika enheter framöver och göra justeringar i presentationen av uppgifterna om den konkurrensutsatta verksamheten vid behov.

Mer information:

Peter Karlsson

Ledande sakkunnig

Mia Salonen

Forskningschef