Konsumentombudsmannen begär utlåtanden om uppdaterade riktlinjer för Influerarmarknadsföring i sociala medier.
Konsumentombudsmannens mål med riktlinjerna är att hjälpa influerare och företag som utnyttjar influerarmarknadsföring att agera lagligt och att utnyttja principerna för konsumentskydd i affärsplaneringen.
I riktlinjerna för Influerarmarknadsföring i sociala medier ger konsumentombudsmannen vägledning till influencers och företag som utnyttjar influerarmarknadsföring, särskilt om hur man kan säkerställa identifiering av marknadsföring som krävs av konsumentskyddslagen i sociala medier. Konsumentombudsmannen har i riktlinjernas rekommendationer om reklammarkeringar strävat efter att de skulle ge en enkel och tydlig handlingsmodell.
Influerarmarknadsföring avser kommersiellt samarbete mellan företag och influerare i syfte att främja försäljningen av företagets varor eller tjänster eller att göra företagets varumärke bättre känt.
Utlåtanden begärs att ges på utlåtande.fi-tjänsten.
- Begäran om utlåtande om konsumentombudsmannens riktlinjer för Influerarmarknadsföring i sociala medier (Utlåtande).
- Kommenterade riktlinjen Influerarmarknadsföring i sociala medier (på finska, 2024).
- Svarstid: Kommenteringstiden har förlängts till den 12.11.2024 (ursprungliga slutdatum 11.11.2024).
Bakgrund
Syftet med konsumentombudsmannens riktlinjer är att ge företag vägledning, rådgivning och information om lagens bestämmelser och särskilt om tillämpningen i praktiken.
I riktlinjerna har ny lagstiftning och rättspraxis samt observationer gjorda i marknadsföringsövervakningen beaktats. I riktlinjerna har bland annat följande beaktats:
- EU:s förordning om digitala tjänster (DSA) inverkan på plattformarnas ansvar för identifiering av marknadsföring
- Europeiska unionens domstols nya praxis, som har medfört behovet av att utvärdera konsumentombudsmannens tidigare riktlinjer
- den observerade utvecklingen inom branschen i förhållande till bland annat nya uttryck som används i markeringar och marknadsföringsmetoder.
Konsumentombudsmannen har också beaktat intressenternas önskemål om förtydliganden och tillägg. I riktlinjerna har bland annat anvisningar för så kallade gränsfallssituationer lagts till, där det för influencers eller företag som utnyttjar influerarmarknadsföring kanske inte har varit klart om en publikation betraktas som marknadsföring.