Myndigheterna har evakuerat turister från områden i Rhodos som utsatts för terrängbränder. KKV:s konsumentrådgivning har fått frågor om avbokning av resor.
Om du behöver personliga anvisningar kan du kontakta konsumentrådgivningen.
KKV följer situationen och konsumentrådgivningen svarar på aktuella frågor.
På denna sida:
Avboking av resa
-
Både researrangören och resenären kan ställa in resan på grund av oundvikliga och exceptionella omständigheter på resmålet eller i dess omedelbara närhet. Sådana omständigheter är till exempel om resan inte kan genomföras på överenskommet sätt på grund av naturkatastrofer i resmålet eller utan att passagerarens hälsa äventyras.
Resenären har alltid rätt att avboka en paketresa, men i allmänhet måste man betala en avbokningsavgift för avbokningen. Om resan måste avbokas på grund av en exceptionell omständighet får avbokningen av paketresan göras kostnadsfritt.
Om det på grund av situationen i destinationslandet inte är möjligt att ordna en resa avbokar researrangören vanligtvis resan själv, varvid du alltid är berättigad till återbetalning. Det är alltså i allmänhet inte nödvändigt att själv avboka resan. Resenären ska underrättas om avbokningen utan obefogat dröjsmål innan resan inleds.
Bedömningen av att ställa in resor görs från fall till fall. Bedömningen kan till exempel påverkas av myndighetens reserekommendationer för området. Utrikesministeriets resemeddelande 23.7.2023 uppmanar inte till att undvika resor till Rhodos, med undantag av de egentliga brandområdena. Situationen i Rhodos kan förändras snabbt.
Läs mer i utrikesministeriets resemeddelande till Grekland 23.7.2023
Läs mer om paketresor och avbokning av paketresor -
Konsumentens rätt att avboka eller boka om en ruttresa ingår inte i lagstiftningen, utan ersättningarnas tillräcklighet bedöms med beaktande av vad transportföretagets allmänna avtalsvillkor och biljettvillkor, den praxis som tillämpas under dessa undantagsförhållanden och rimlighetsbedömningen ger anledning till.
-
Du kan med säkerhet avboka ett hotell som du har bokat på egen hand endast om hotellets avbokningsvillkor tillåter det. Du kan förhandla med hotellet om eventuella gottgörelser. I vissa situationer kan det vara möjligt att jämka avbokningsvillkoren.
-
I fråga om detta måste man överväga vad som avses med omedelbar närhet och hur stort område man talar om. Ångerrätten sträcker sig inte nödvändigtvis till hela ön. Situationen kan dock förändras snabbt.
En ansvarsfull researrangör ställer in resan om det finns risk för att passagerarnas säkerhet äventyras. I första hand lönar det sig att vänta och se på hur researrangören agerar i situationen. Även tidpunkten för resan har betydelse. Om det ännu är ett tag tills resan ska börja lönar det sig att i lugn och ro följa med hur situationen utvecklas.
Återbetalningar
-
Det har uppstått ett fel i resetjänsten om den inte motsvarar det som avtalats. Ansvar för fel uppstår även om felet beror på exceptionella omständigheter. Researrangören ska sträva efter att rätta till felet i resmålet och vid behov eller i mån av möjlighet ordna alternativa tjänster som ska vara minst på samma nivå.
I fråga om terrängbränderna i Rhodos kan researrangören ha begränsade möjligheter att rätta till felet eller erbjuda ersättande tjänster.
Konsumenten har rätt till prisavdrag om till exempel restiden förkortas från det avtalade eller om inkvarteringsarrangemangen inte motsvarar avtalet. Däremot uteblir skadeersättning till exempel för extra kostnader om felet har berott på orsaker som inte beror på researrangören.
-
Om flygbolaget avbokar flygningen får passageraren enligt eget val välja mellan återbetalning av biljettpriset och ombokning till en senare tidpunkt.
Beroende på orsaken till att flyget ställs in kan du ha rätt till standard- och skadeersättning. Flygbolaget behöver inte betala ersättning om det kan påvisa att inställda flygningar beror på exceptionella omständigheter som inte hade kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits. Om en inställd flygning beror på en naturkatastrof, såsom en terrängbrand, uppstår i allmänhet inget ersättningsansvar för flygbolaget.
-
Enligt lag måste researrangören återbetala pengarna senast inom 14 dagar från frånträdande av avtalet. Om det är fråga om avbokning av ett flyg som bokats på egen hand och du väljer återbetalning av biljettpriset ska flygbolaget återbetala det betalda priset inom sju dagar.