Förbud mot direktmarknadsföring och telefonförsäljning
Alla har rätt att förbjuda att deras personuppgifter används för direktmarknadsföring. Genom att följa dessa anvisningar kan du begränsa telefonförsäljning och annan direktmarknadsföring. Med direktmarknadsföring avses marknadsföring där man kontaktar konsumenten antingen per post, telefon eller elektronisk.
Adresserad direktmarknadsföring och telefonförsäljning
Du kan begränsa direktmarknadsföring och telefonförsäljning med följande metoder:
-
Meddelandet kan formuleras fritt och du kan till exempel presentera det under ett marknadsföringssamtal.
-
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB)
Med hjälp av identitetskort eller nätbankskoder kan du förbjuda att namn- och adressuppgifter lämnas ut från befolkningsdatasystemet via Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas tjänst där du kan kontrollera dina uppgifter eller genom att meddela det per telefon eller med ett fritt formulerat brev till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
En begränsning av telefonmarknadsföring kan inte göras i befolkningsdatasystemet, eftersom telefonnummer inte sparas i systemet.Transport- och kommunikationsverket (Traficom)
Traficom tillhandahåller namn- och adressuppgifter för företag som håller på med direktmarknadsföring. Förbud mot marknadsföring och mot att adressuppgifter lämnas ut kan meddelas Traficom elektroniskt eller per telefon.
-
Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto ry (ASML)
ASML erbjuder information om rätten att begränsa direktmarknadsföring och upprätthåller en tjänst för begränsning av telefonförsäljning och adresserad direktreklam som heter Puhelin-Robinson, Posti-Robinson.
Flera hundra företag, inklusive alla större marknadsförare (ASML:s medlemsföretag samt ett stort antal andra företag och organisationer), använder regelbundet registret i sin verksamhet.
-
Företag som tillhandahåller begränsningstjänster för direktmarknadsföring ansvarar för att tjänsterna fungerar.
I allmänhet kan man utfärda förbud mot direktmarknadsföring för en anhörigs räkning med fullmakt. Det behövs ingen jurist eller juridiskt kunnande för att upprätta en fullmakt. På internet finns det många fullmaktsmodeller att utgå ifrån.
Oadresserad direktmarknadsföring
Det är tillåtet att skicka oadresserad direktmarknadsföring om mottagaren inte separat förbjuder detta. Oadresserad direktmarknadsföring kan till exempel vara en postad broschyr som ett företag riktar antingen till alla eller till utvalda hushåll i ett utvalt område.
Du kan avvisa oadresserad reklam genom meddelandet ”Ingen reklam” eller ”Inga gratistidningar” som är synligt för utdelaren.
Förbudet gäller allt oadresserat marknadsföringsmaterial. Begränsningen kan inte endast gälla en viss reklam eller reklamtyp. Undantag är officiella meddelanden och reklambilagor mellan tidningar vars utdelning inte kan förbjudas.
Elektronisk direktmarknadsföring
Elektronisk direktmarknadsföring, såsom marknadsföring via e-post eller sms, förutsätter i allmänhet mottagarens samtycke på förhand. Även samtal som genomförs med hjälp av automatiska uppringningssystem, dvs. robotsamtal, är en form av elektronisk direktmarknadsföring och förutsätter mottagarens samtycke.
Ett företag kan undantagsvis skicka elektronisk direktmarknadsföring utan konsumentens tillstånd om samtliga av följande villkor uppfylls:
- adressuppgifterna har erhållits i samband med försäljning av en produkt och i meddelandet marknadsförs endast motsvarande produkter som företaget har sålt i samband med det senaste köpet
- konsumenten har i samband med köpet informerats om att marknadsföringsmeddelanden skickas
- konsumenten har tydligt och i samband med varje elektroniska marknadsföringsmeddelande informerats om att denne har rätt att förbjuda meddelandena.
Om du vill bli av med elektronisk direktmarknadsföring kan du göra så här:
-
Ofta har man i samband med ett elektroniskt marknadsföringsmeddelande berättat om rätten att förbjuda att meddelanden skickas och om hur man kan förbjuda det.
-
Dataombudsmannen övervakar regleringen av elektronisk direktmarknadsföring.
-
Det är däremot fråga om ett förbjudet aggressivt förfarande som strider mot konsumentskyddslagen om ett företag ihärdigt och oönskat kontaktar konsumenter per telefon, e-post eller något annat medel för distanskommunikation. Konsumentombudsmannen övervakar att konsumentskyddslagen följs.