Felansvar och garanti (assistent) Lyssna Lyssna 1Ansvar - frågor2Garantin gäller3Ansvaret för fel4Kompensationsalternativ5Inom eller utanför EU-området? Ta reda på din rätt som baserar sig på konsumentskyddet med hjälp av assistenten Ta reda på om säljaren ansvarar för ett fel i en vara och hur felet kan gottgöras med hjälp av assistenten. Assistenten står till tjänst med de allmänna principerna enligt konsumentskyddslagen för situationer där en vara har ett fel, när säljaren verkar i Finland eller en produkt har marknadsförts på finska eller svenska.I fall där det är oklart om konsumenten har rätt till ersättning, lönar det sig att först reda ut följande frågor: När upptäcktes felet? För att vara berättigad till ersättning ska köparen meddela om ett fel inom rimlig tid från det att felet har upptäckts eller borde ha upptäckts.Enligt lagen är rimlig tid minst två månader från upptäckten av felet. Finns det garantibevis/kvitto/annat intyg över inköpsställe eller tidpunkt för köpet? Köparen behöver inte ha garantibevis eller kvitto, utan även ett annat intyg som visar inköpsstället och tidpunkten för köpet gäller. Säljaren ansvarar även för en garanti som importören eller tillverkaren har lämnat. Takuu(Obligatoriskt) Garantin gäller Garantin gäller inte Vara köpt från utlandet Kan det påvisas att konsumenten har orsakat felet? Exempelvis bruksanvisning och underhållsinstruktion har inte följts varan har hanterats felaktigt felet har orsakats av en olycka eller någon annan orsak som köparen ansvarar för. Kuluttajasta johtuva syy Ja, det kan påvisas Nej Felet behöver inte gottgöras, om: säljaren kan påvisa att orsaken till att varan har försämrats sannolikt är en olycka, felaktig hantering av varan eller någon annan orsak som köparen ansvarar för. Bevisbördan ligger således hos säljaren.Detaljerad information om ansvar för fel och garanti finns på Konkurrens- och konsumentverkets webbplats> Fel i varan> Konsumentombudsmannens riktlinjen: Ansvaret för fel och garanti vid köp av konsumtionsvarorGarantin ersätter Garantin ersätter fel som framkommer under garantitiden och övriga frågor som har fastställts i garantin, förutsatt att produkten har använts rätt och felet inte har orsakats av en olycka eller någon annan orsak som köparen ansvarar för.Kan varan repareras eller bytas ut? Ja, den kan repareras eller bytas Nej, den kan inte repareras eller bytas Reparation eller byte av en vara är det primära sättet att gottgöra fel Om varan är felaktig kan konsumenten kräva att säljaren reparerar eller byter ut varan. Säljaren kan vägra reparation eller byte om detta är omöjligt eller skulle medföra oskäliga kostnader för säljaren. Byte av varan blir inte nödvändigtvis aktuellt om varan lätt kan levereras för reparation och reparationen kan göras snabbt. Reparation eller byte får inte medföra kostnader eller betydande olägenhet för konsumenten. Reparation eller byte ska göras inom rimlig tid (i allmänhet inom högst 2 veckor). Säljaren ska ta hand om alla kostnader som demonterings- eller installationsarbetet medför för att byta ut eller reparera varan - även när det ursprungligen varit konsumentens ansvar att installera varan. Om varan repareras, ska säljaren svara för reparationskostnaderna i sin helhet, om reparationen inte medför att värdet på den vara som ska repareras stiger. Detta kan vara fallet till exempel om det är möjligt att utföra reparationen med en hel, begagnad reservdel.kan konsumenten bli tvungen att delta i reparationskostnaderna om garantin inte är i kraft när varans fel uppstod och varan blir i bättre skick vid reparationen än motsvarande felfria vara. En sådan situation kan komma i fråga till exempel om den felaktiga varan har använts flera år och den repareras med nya delar. Om varan byts ut, är konsumenten inte skyldig att betala för varan under den tiden den varit i normalt bruk innan den byts ut. kan konsumenten inte alltid kräva en helt ny och oanvänd vara. Den vara som tillhandahålls vid utbytet ska vara felfri och den ska antas hålla lika länge som den ursprungliga varan.Varan som ges i byte ska till prisnivå och kvalitet motsvara den defekta och uppfylla de kriterier under vilka konsumenten har skaffat den ursprungliga varan.Att ge en ersättande apparat: Företaget har inte skyldighet att ge en ersättande apparat. Genom att ge en ersättande apparat kan företaget dock undvika andra anspråk på gottgörelse, exempelvis ersättning av kostnader på grund av att reparationen fördröjs eller förlust av nytta av användningen av föremålet. Den ersättande apparaten ska ha samma grundläggande egenskaper som den som repareras. Om felet i varan har orsakat konsumenten kostnader, kan konsumenten utöver byte av varan kräva skadestånd. Konsumenten kan i allmänhet kräva prisavdrag eller hävning av köpet redan efter ett resultatlöst rättelseförsök. Om felet inte kan rättas genom reparation eller byte kan konsumenten kräva prisavdrag eller hävning av köpet.Kan felet gottgöras genom prisnedsättning? Felet kan gottgöras genom prisnedsättning Nej Om reparation eller byte av varan inte går för sig, kan felet krediteras genom prisnedsättning. En prisnedsättning kan bli aktuell exempelvis i fall då rättelse av fel är omöjlig eller skulle orsaka säljaren oskäliga kostnader eller säljaren inte rättar felet. varan är brukbar även med felet, men dess värde kan anses ha minskat på grund av felet. felet till sin karaktär är ringa och dess betydelse för köparen kan vara ringa beaktande helheten, till exempel en ytskada. Prisnedsättningens storlek ska motsvara felet. Ofta måste storleken på prisnedsättningen bedömas genom att beakta felets betydelse för varans användnings- eller bytesvärde eller dess utseende, exempelvis genom att jämföra den defekta varans verkliga värde med en felfri varas värde. Om konsumenten har blivit tvungen att reparera varan själv, framkommer storleken på prisnedsättningen av fakturan som konsumenten har fått. Om felet i varan har orsakat konsumenten kostnader, kan konsumenten även kräva skadestånd.Hävande av köpet kan krävas, om felet inte är ringa och felet inte kan gottgöras på annat sätt. Köpet kan i regel inte hävas, om varan kan repareras enkelt och snabbt eller varan har någon ytskada, vars betydelse är ringa. Säljaren ska kunna påvisa att felet är litet. The seller must demonstrate that the defect is a minor one. Vid hävande av köpet ska säljaren återbetala pengarna när kunden återlämnar varan till säljaren. Kundens eventuella användningsnytta kan dras av från den köpesumma som ska returneras. Om köpet hävs under garantitiden kan säljaren inte dra av den nytta som konsumenten har av att använda varan från köpesumman. Om felet i varan har orsakat konsumenten kostnader, kan konsumenten utöver hävande av köpet kräva skadestånd.Detaljerad information om ansvar för fel och garanti finns på Konkurrens- och konsumentverkets webbplats> Fel i varan> Konsumentombudsmannens riktlinjen: Ansvaret för fel och garanti vid köp av konsumtionsvaror När garantin inte längre gäller eller någon garanti inte har lämnats, ska det utredas om felet omfattas av företagets lagstadgade ansvar för fel. I lagen stadgas ingen tidsfrist för det lagstadgade ansvaret för fel, utan konsumenten har rätt att förvänta sig att en vara i normal användning fungerar i hela sin livslängd. I början av en varas livscykel och genast efter garantitiden är företagets ansvar stort. Ansvaret minskar när föremålet blir äldre.Kan det påvisas att konsumenten har orsakat felet? Exempelvis bruksanvisning och underhållsinstruktion har inte följts varan har hanterats felaktigt felet har orsakats av en olycka eller någon annan orsak som köparen ansvarar för normalt slitage till följd av användning Kuluttajasta johtuva syy? (takuuta ei ole) Ja Nej Passar en eller flera av följande påståenden in på situationen? Varan motsvarar inte vad som hade överenskommits vad gäller egenskaper eller mängd. Varan lämpar sig inte för den användning den är avsedd för. Varan motsvarar inte vad som hade utlovats, t.ex. i reklamen. Varan gick sönder alltför tidigt jämfört med sin normala hållbarhet. Varan är behäftad med ett tillverkningsfel. Varan har inte försetts med tillräckliga monterings- och bruksanvisningar. Säljaren installerade varan felaktigt. Man fick inte tillräcklig tilläggsutrustning eller installations- eller bruksanvisningar om varan. Inga överenskomna eller nödvändiga säkerhets- och andra uppdateringar har bifogats till varan. Takuuta ei ole: väittämät Ja Nej Felet behöver inte ersättas Om meningsskiljaktigheter uppstår, detaljerad information om ansvar för fel och garanti och vår tjänster finns på Konkurrens- och konsumentverkets webbplats> Fel i varan> Konsumentombudsmannens riktlinjen: Ansvaret för fel och garanti vid köp av konsumtionsvaror Kan varan repareras eller bytas ut? (Garantin gäller inte) Ja, den kan repareras eller bytas Nej, den kan inte repareras eller bytas Reparation eller byte av en vara är det primära sättet att gottgöra fel Om varan är felaktig kan konsumenten kräva att säljaren reparerar eller byter ut varan. Säljaren kan vägra reparation eller byte om detta är omöjligt eller skulle medföra oskäliga kostnader för säljaren. Byte av varan blir inte nödvändigtvis aktuellt om varan lätt kan levereras för reparation och reparationen kan göras snabbt. Reparation eller byte får inte medföra kostnader eller betydande olägenhet för konsumenten. Reparation eller byte ska göras inom rimlig tid (i allmänhet inom högst 2 veckor). Säljaren ska ta hand om alla kostnader som demonterings- eller installationsarbetet medför för att byta ut eller reparera varan - även när det ursprungligen varit konsumentens ansvar att installera varan. Om varan repareras, ska säljaren svara för reparationskostnaderna i sin helhet, om reparationen inte medför att värdet på den vara som ska repareras stiger. Detta kan vara fallet till exempel om det är möjligt att utföra reparationen med en hel, begagnad reservdel.kan konsumenten bli tvungen att delta i reparationskostnaderna om garantin inte är i kraft när varans fel uppstod och varan blir i bättre skick vid reparationen än motsvarande felfria vara. En sådan situation kan komma i fråga till exempel om den felaktiga varan har använts flera år och den repareras med nya delar. Om varan byts ut, är konsumenten inte skyldig att betala för varan under den tiden den varit i normalt bruk innan den byts ut. kan konsumenten inte alltid kräva en helt ny och oanvänd vara. Den vara som tillhandahålls vid utbytet ska vara felfri och den ska antas hålla lika länge som den ursprungliga varan.Varan som ges i byte ska till prisnivå och kvalitet motsvara den defekta och uppfylla de kriterier under vilka konsumenten har skaffat den ursprungliga varan.Att ge en ersättande apparat: Företaget har inte skyldighet att ge en ersättande apparat. Genom att ge en ersättande apparat kan företaget dock undvika andra anspråk på gottgörelse, exempelvis ersättning av kostnader på grund av att reparationen fördröjs eller förlust av nytta av användningen av föremålet. Den ersättande apparaten ska ha samma grundläggande egenskaper som den som repareras. Om felet i varan har orsakat konsumenten kostnader, kan konsumenten utöver byte av varan kräva skadestånd. Konsumenten kan i allmänhet kräva prisavdrag eller hävning av köpet redan efter ett resultatlöst rättelseförsök. Om felet inte kan rättas genom reparation eller byte kan konsumenten kräva prisavdrag eller hävning av köpet. Om meningsskiljaktigheter uppstår, detaljerad information om ansvar för fel och garanti och vår tjänster finns på Konkurrens- och konsumentverkets webbplats> Fel i varan> Konsumentombudsmannens riktlinjen: Ansvaret för fel och garanti vid köp av konsumtionsvaror Kan felet gottgöras genom prisnedsättning? (Garantin gäller inte) Felet kan gottgöras genom prisnedsättning Nej Om reparation eller byte av varan inte går för sig, kan felet krediteras genom prisnedsättning. En prisnedsättning kan bli aktuell exempelvis i fall då rättelse av fel är omöjlig eller skulle orsaka säljaren oskäliga kostnader eller säljaren inte rättar felet. varan är brukbar även med felet, men dess värde kan anses ha minskat på grund av felet. felet till sin karaktär är ringa och dess betydelse för köparen kan vara ringa beaktande helheten, till exempel en ytskada. Prisnedsättningens storlek ska motsvara felet. Ofta måste storleken på prisnedsättningen bedömas genom att beakta felets betydelse för varans användnings- eller bytesvärde eller dess utseende, exempelvis genom att jämföra den defekta varans verkliga värde med en felfri varas värde. Om konsumenten har blivit tvungen att reparera varan själv, framkommer storleken på prisnedsättningen av fakturan som konsumenten har fått. Om felet i varan har orsakat konsumenten kostnader, kan konsumenten även kräva skadestånd. Om meningsskiljaktigheter uppstår, detaljerad information om ansvar för fel och garanti och vår tjänster finns på Konkurrens- och konsumentverkets webbplats> Fel i varan> Konsumentombudsmannens riktlinjen: Ansvaret för fel och garanti vid köp av konsumtionsvarorHävande av köpet kan krävas, om felet inte är ringa och felet inte kan gottgöras på annat sätt. Köpet kan i regel inte hävas, om varan kan repareras enkelt och snabbt eller varan har någon ytskada, vars betydelse är ringa. Säljaren ska kunna påvisa att felet är litet. The seller must demonstrate that the defect is a minor one. Vid hävande av köpet ska säljaren återbetala pengarna när kunden återlämnar varan till säljaren. Kundens eventuella användningsnytta kan dras av från den köpesumma som ska returneras. Om köpet hävs under garantitiden kan säljaren inte dra av den nytta som konsumenten har av att använda varan från köpesumman. Om felet i varan har orsakat konsumenten kostnader, kan konsumenten utöver hävande av köpet kräva skadestånd. Om meningsskiljaktigheter uppstår, detaljerad information om ansvar för fel och garanti och vår tjänster finns på Konkurrens- och konsumentverkets webbplats> Fel i varan> Konsumentombudsmannens riktlinjen: Ansvaret för fel och garanti vid köp av konsumtionsvaror Har varan köpts inom eller utanför EU-området? Inom EU Utanför EU Varor från ett annat land inom EU-området Om produkten köpts i ett annat EU-land (t.ex. i en nätbutik eller under en semesterresa), ska du först kontrollera garantivillkoren. I dem nämns produktens garantiserviceställen. Om inget finländskt serviceställe anges, bör konsumenten vända sig till den finländska importören. Om garantireparation av en vara som köpts inom EU inte kan ordnas av importören, kan konsumenten reklamera till tillverkaren. Om produkten är försedd med tillverkarens garanti, ska tillverkaren se till att garanti som beviljats i ett EU-land även gäller i andra medlemsländer. Konsumenten kan genom att åberopa sin lagstadgade rätt alltid också rikta sin reklamation till säljaren. Om produkten har ett fel som ingår i säljarens ansvar, kan konsumenten först kräva att säljaren reparerar eller byter ut produkten. Inom EU har säljaren alltid ansvaret för sådana fel i en vara som existerade redan vid köpet. Läs mer > Konsumenteuropa ger råd i konsumentfrågor i gränsöverskridande handel inom EUVaror köpta utanför EU Om du har köpt varan från ett land utanför Europeiska unionen, beror din rätt på vilket avtal du har ingått och det aktuella landets lagar. Till exempel hur långt säljarens ansvar för fel är, kan variera beroende på land. Om varan har ett fel för vilket du anser att säljaren ansvarar, gör då först en reklamation till säljaren och presentera dina krav. Om varan har köpts utanför EU (t.ex. i en nätbutik eller under en semesterresa) och garantin gäller, bör du först kontrollera i garantivillkoren hur du ska göra vid fel, till exempel om du kan vända dig till ett finländskt serviceställe eller den finländska importören. Om du betalade med kreditkort, kan du kräva återbetalning eller prisnedsättning utöver av säljaren, dessutom av kreditkortsbolaget, exempelvis i situationer där företaget inte kan nås eller produkten har ett fel som är på säljarens ansvar, och som företaget vägrar gottgöra. Kreditbolaget är inte skyldigt att återbetala mera än vad som har betalats till kreditbolaget. EmailDetta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.