Ångerättsassistenten (Ångerrätt vid köp av vara) Lyssna Lyssna 1Varifrån köpte du?2Ångerrätt - returrätt?3Ångerrätt – Produktgrupper4Måttbeställd produkt5Ångerrätt – levererades varan förseglad?6Ångerrätt – förseglad vara?7Ångerrätt – ångerfrist8Ångerrätt – förseglad vara9Ångerrätt – villkor för ångerrätt10Ångerrätten – i kraft11Ångerrätt - ärende Ta reda på din rätt som baserar sig på konsumentskyddet med hjälp av assistenten Ångerättsassistenten hjälper konsumenter och företag att bland annat reda ut om konsumenten har rätt att ångra ett köp. om ångerrätten fortfarande är i kraft. om konsumenten ska stå för varans värdeminskning. Applikationen ger allmänna och riktgivande svar på vanliga frågor om ångerrätten.Assistenten förklarar bara principerna för handel med varor. Se följande webbplats för information om andra produkter.> Avtal om serviceavtal (onlinebutik)> Avbokning av digitalt innehåll (onlinebutik)> Avbokning av konsumentkredit> Avbokning av paketresekontrakt> Uppsägning av elavtal Visa information Var köptes produkten? Från en butik eller ett annat försäljningsställe Bland annat köpcentrum, fysiska butiker eller platser, där det också annars säljs varor och tjänster, som mässor eller storbutikers entréhallar. Visa information Från en webbutik Webbhandel är distansförsäljning. Distansförsäljning kallas sådan försäljning där säljare och köpare inte är samtidigt närvarande. Köpet och marknadsföringen som föregår köpet sker uteslutande via e-post, telefon eller övriga kommunikationsmedier. Även om det avtalade leveranssättet är att produkten hämtas från en affär är det ändå fråga om distansförsäljning om själva avtalet gjorts via e-post, telefon eller övriga kommunikationsmedel. Det är däremot inte fråga om distansförsäljning till exempel om konsumenten tar kontakt med sin närbutik per telefon eller e-post och ber dem att leverera produkter till sitt hem, dit försäljaren av kundserviceskäl går med på att leverera dem konsumenten bokar en tid till tandläkaren eller frisören per telefon. Visa information Telefonförsäljning Telefonförsäljning är distansförsäljning där köpet och marknadsföringen som föregår köpet sker uteslutande via telefon. Det är däremot inte fråga om distansförsäljning till exempel om konsumenten bokar en tid till tandläkaren eller frisören per telefon. Visa information Hemförsäljning Hemförsäljning innebär att varor ellertjänster personligen säljs åt konsumenterna någon annanstans än vid säljarenseget verksamhetsställe, till exempel hemma hos konsumenten eller påkonsumentens arbetsplats. Också ett avtal som gjorts vidverksamhetsstället, via telefon eller nätet omedelbart efter att kundenpersonligen kontaktats någon annanstans än på säljarens verksamhetsställe, tillexempel på gatan, är hemförsäljning. När varor säljs på ett ställe där det i regelannars också erbjuds varor, som mässor eller storbutikers entréhallar, är detinte fråga om hemförsäljning. Visa information Postorderförsäljning Postorderförsäljning är distansförsäljning där köpet och marknadsföringen som föregår köpet sker uteslutande via post. Visa information Från och med början av 2023 har telefonförsäljning förutsatt en skriftlig bekräftelse för att avtalet ska ingås. Om konsumenten efter försäljningssamtalet inte skriftligen har godkänt det anbud som erbjudits hen har inget avtal ingåtts, och konsumenten får då inte krävas på betalning, returnering eller förvaring av produkter eller någon annan åtgärd. Om du har ingått ett avtal, fortsätt genom att klicka på Nästa.. Har företaget gett returrätt för varan? Ja Nej Ångerrätten är beroende av den returrätt som säljaren gett För butiksförsäljning finns ingen lagstadgad ångerrätt för inköp. Om företaget har meddelat att varan kan bytas eller returneras, är det möjligt att ångra köpet och returnera varan. Att ge köparen bytes- eller returrätt är frivilligt vid butiksförsäljning, så företaget kan fastställa villkoren för retur och byte, till exempel 8 eller 30 dagars returrätt. Affären kan också kräva att köparen uppvisar kvittot, om köparen har getts rätt att returnera varan.Läs mera om ångerrätt i olika situationer vid köp av varor Konkurrens- och konsumentverkets webbplats:- Bytes- och returrätt- Ångerrätt vid näthandel - Ångra köp och returnera varor vid telefonförsäljning - De äldre och konsumentskydd- Barnet som konsument Reklamationstjänsten - Problem med ångerrätt och återbetalning vid handel av varorMed hjälp av denna assistent kan du göra en reklamation till säljaren om du inte har lyckats ångra köpet eller om dina pengar inte har returnerats.- Reklamationstjänsten (öppnas i en ny flik)Har de köpta varorna ännu inte levererats? Ja Nej Det är möjligt att avbeställa varan, men företaget kan kräva ersättning för avbeställningen En vara kan avbeställas om den ännu inte har levererats. Avbeställning är emellertid ett avtalsbrott och därför kan säljaren ha rätt till skadestånd. Ersättningen måste ändå vara skälig och i genomsnitt motsvara de faktiska kostnader som avbeställningen åsamkar säljaren. Bedömningen av en skälig ersättning påverkas bland annat av hur individuell den beställda varan är, hur långt tillverkningen av varan har framskridit, när avbeställningen sker samt hur stora säljarens faktiska kostnader är.Ingen ångerrätt Att köpa en vara innebär att man ingår ett avtal, och avtalet kan inte ändras ensidigt av någondera parten. Varor som är köpta från en butik eller ett annat försäljningsställe kan alltså inte returneras även om köparen ångrar sig. Om köparen inte har avtalat om returrätt för en felfri vara innan köpet ingicks och företaget går med på att köparen returnerar varan, har företaget rätt att kräva ett skäligt skadestånd för att köpet hävs.Läs mera om ångerrätt i olika situationer vid köp av varor Konkurrens- och konsumentverkets webbplats:- Bytes- och returrätt- Ångerrätt vid näthandel - Ångra köp och returnera varor vid telefonförsäljning - De äldre och konsumentskydd- Barnet som konsumentReklamationstjänsten - Problem med ångerrätt och återbetalning vid handel av varorMed hjälp av denna assistent kan du göra en reklamation till säljaren om du inte har lyckats ångra köpet eller om dina pengar inte har returnerats.- Reklamationstjänsten (öppnas i en ny flik) Till vilken av följande produktgrupper hör den vara? En måttbeställd produkt En måttbeställd produkt har tillverkats eller ändrats enligt konsumentens önskemål eller uppenbart anpassats för konsumentens personliga behov. Måttbeställda produkter är till exempel köksinredning eller varor som tillverkats enligt individuella mått. Däremot är produkter som modifierats enligt företagets modell- och färgalternativ i företagets basutbud eller som försetts med standarddelar inte måttbeställda. Visa information Hälso- eller hygienprodukter Till exempel kontaktlinser, fuktighetskrämer, läkemedel och in-ear hörlurar. Däremot är kläder, madrasser eller hörlurar som täcker örat inte hälso- eller hygienprodukter. Visa information Ljud- eller bildupptagningar eller datorprogram Till exempel cd/dvd-skivor. Visa information Inte till någon, annan typ av vara Var det en hemförsäljning eller annan försäljningsmetod? Hemförsäljning Annan försäljningsmetod Måttbeställda varor har ingen ångerrätt En måttbeställd produkt har tillverkats eller ändrats enligt konsumentens önskemål eller uppenbart anpassats för konsumentens personliga behov. Måttbeställda produkter är till exempel köksinredning eller varor som tillverkats enligt individuella mått. Däremot är produkter som modifierats enligt företagets modell- och färgalternativ i företagets basutbud eller som försetts med standarddelar inte måttbeställda. Även om varan inte har ångerrätt, kan konsumenten i vissa situationer ha rätt att häva avtalet: Konsumenten kan åberopa att avtalet är ogiltigt om konsumenten på otillbörligt eller aggressivt sätt utsatts för påtryckning att fatta ett köpbeslut som han eller hon annars inte skulle ha fattat. Typiska fall av påtryckning är till exempel när en konsuments trötthet, sjukdom eller svaghet på grund av ålderdom utnyttjas. Ett köpeavtal är inte bindande om ett barn har köpt en vara på kredit eller utan föräldrarnas tillstånd. Ett barn kan dock med tanke på sin ålder och mognad göra sedvanliga inköp av mindre betydelse. Konsumenten kan häva köpeavtalet, om varan har ett fel som inte är ringa och inte kan gottgöras på annat sätt. Innan ett köp hävs ska man reda ut om felet kan rättas till genom att reparera, byta ut eller dra av på priset på varan. Måttbeställda produkter kan ha ångerrätt vid hemförsäljning Webbsidans innehåll baseras på lagstiftning som träder i kraft den 1 januari 2023. Måttbeställda varor har i allmänhet inte ångerrätt. Vid hemförsäljning kan ett köp som gäller måttbeställda varor dock hävas senast 14 dagar efter att avtalet ingåtts, om avtalet ingåtts vid ett hembesök som konsumenten inte har begärt. Mittatilaustuotteita ovat esimerkiksi yksilöllisten mittojen mukaan valmistetut keittiönkaapit tai tavarat. Mittatilaustuote valmistetaan tai muunnellaan vaatimusten mukaisesti tai selvästi henkilökohtaisia tarpeita vastaavaksi. Mittatilaustuotteita ovat esimerkiksi yksilöllisten mittojen mukaan valmistetut keittiönkaapit tai tavarat. Mittatilaustuotteita eivät ole esimerkiksi yrityksen vakiovalikoiman väri- ja mallivaihtoehdoista tai vakio-osista valitut tuotteet.Vaikka peruuttamisoikeutta ei olisi, voi kuluttajalla olla joissain tilanteissa oikeus irtautua sopimuksesta: Kuluttaja voi vedota sopimuksen pätemättömyyteen, jos hänet on sopimattomin ja aggressiivisin menettelyin painostettu tekemään ostopäätös, jota hän ei ilman painostamista olisi tehnyt. Tällaisesta painostamisesta on tyypillisesti kysymys, kun käytetään hyväksi kuluttajan väsymystä, sairautta tai vanhuuden heikkoutta.Sopimus ei sido, jos lapsi on ostanut tuotteen ilman vanhemman suostumusta tai velaksi. Lapsi voi toki tehdä ikäänsä ja kehitystasoonsa nähden merkitykseltään vähäisiä ja tavanomaisia ostoksia.Kuluttaja voi purkaa sopimuksen, jos tuotteessa on vähäistä suurempi virhe, jota ei voi hyvittää muilla keinoilla. Ennen kaupan purkamista pitää selvittää, onko virhe oikaistavissa korjauksella, vaihdolla tai hintaa alentamalla.Läs mera om ångerrätt i olika situationer vid köp av varor Konkurrens- och konsumentverkets webbplats:- Bytes- och returrätt- Ångerrätt vid näthandel - Ångra köp och returnera varor vid telefonförsäljning - De äldre och konsumentskydd- Barnet som konsumentReklamationstjänsten - Problem med ångerrätt och återbetalning vid handel av varorMed hjälp av denna assistent kan du göra en reklamation till säljaren om du inte har lyckats ångra köpet eller om dina pengar inte har returnerats.- Reklamationstjänsten (öppnas i en ny flik) Var produktförpackningen förseglad?En försegling kan till exempel vara ett skyddsomslag eller en -film. En förseglad produktförpackning kan inte öppnas utan att det syns på förpackningen. Ja Nej Har produktförpackningens försegling brutits? Ja Nej Har ångerfristen löpt ut?För de flesta varor gäller en lagstadgad ångerrätt på 14 dagar, inom vilken konsumenten kan ångra köpet utan särskilda skäl. En del butiker kan välja att ge konsumenterna ännu längre ångerfrister. Om hälso- eller hygienprodukter eller ljud- eller bildupptagningar eller datorprogram levererats via post och deras produktförpackning inte är förseglad eller förseglingen inte brutits gäller den 14 dagar långa ångerfristen också dessa varor. Ångerrätten på 14 dagar räknas från den dag då konsumenten mottar den beställda varan eller det sista varupartiet. Om det är frågan om en vara som levereras regelbundet räknas ångertiden från den dag då konsumenten mottar det första varupartiet. Om ångerfristens sista dag är en lördag eller helgdag kan meddelandet om frånträde göras ännu på den första vardagen därefter. Det räcker att meddelandet skickats innan ångerfristen löpt ut Ja Nej Konsumenten har ingen ångerrätt Ångerrätten gäller inte: Ljud- eller bildupptagningar eller datorprogram som levererats förseglade och som inte kan returneras efter att förseglingen öppnats, till exempel förseglade cd/dvd-skivor. varor som levererats förseglade och som av hälsoskäl eller hygieniska skäl inte kan återsändas efter att förseglingen har brutits, till exempel kontaktlinser, fuktighetskrämer och läkemedel. Även om varan inte har ångerrätt, kan konsumenten i vissa situationer ha rätt att häva avtalet: Konsumenten kan åberopa att avtalet är ogiltigt om konsumenten på otillbörligt eller aggressivt sätt utsatts för påtryckning att fatta ett köpbeslut som han eller hon annars inte skulle ha fattat. Typiska fall av påtryckning är till exempel när en konsuments trötthet, sjukdom eller svaghet på grund av ålderdom utnyttjas. Ett köpeavtal är inte bindande om ett barn har köpt en vara på kredit eller utan föräldrarnas tillstånd. Ett barn kan dock med tanke på sin ålder och mognad göra sedvanliga inköp av mindre betydelse. Konsumenten kan häva köpeavtalet, om varan har ett fel som inte är ringa och inte kan gottgöras på annat sätt. Innan ett köp hävs ska man reda ut om felet kan rättas till genom att reparera, byta ut eller dra av på priset på varan. Läs mera om ångerrätt i olika situationer vid köp av varor Konkurrens- och konsumentverkets webbplats:- Bytes- och returrätt- Ångerrätt vid näthandel - Ångra köp och returnera varor vid telefonförsäljning - De äldre och konsumentskydd- Barnet som konsumentReklamationstjänsten - Problem med ångerrätt och återbetalning vid handel av varorMed hjälp av denna assistent kan du göra en reklamation till säljaren om du inte har lyckats ångra köpet eller om dina pengar inte har returnerats.- Reklamationstjänsten (öppnas i en ny flik) Fick du innan du beställde varan information om tidsfrister, villkor och praxis gällande utnyttjande av ångerrätt? Ja Nej Ångerrätten är inte längre i kraft Även om varan inte har ångerrätt, kan konsumenten i vissa situationer ha rätt att häva avtalet: Konsumenten kan åberopa att avtalet är ogiltigt om konsumenten på otillbörligt eller aggressivt sätt utsatts för påtryckning att fatta ett köpbeslut som han eller hon annars inte skulle ha fattat. Typiska fall av påtryckning är till exempel när en konsuments trötthet, sjukdom eller svaghet på grund av ålderdom utnyttjas. Ett köpeavtal är inte bindande om ett barn har köpt en vara på kredit eller utan föräldrarnas tillstånd. Ett barn kan dock med tanke på sin ålder och mognad göra sedvanliga inköp av mindre betydelse. Konsumenten kan häva köpeavtalet, om varan har ett fel som inte är ringa och inte kan gottgöras på annat sätt. Innan ett köp hävs ska man reda ut om felet kan rättas till genom att reparera, byta ut eller dra av på priset på varan. Ångerrätten kan fortfarande vara i kraft Om företaget har underlåtit att ge konsumenten information om villkor, tidsfrist och praxis gällande utnyttjande av ångerrätt upphör ångerfristen 12 månader efter utgången av den normala ångerfristen. Om företaget rättar till bristerna i villkoren upphör ångerfristen 14 dagar från den dag då konsumenten mottog informationen. Konsumenten ska stå för kostnaderna för att returnera varan om företaget inte har åtagit sig att stå för denna kostnad. Konsumenten behöver inte stå för returkostnaderna: om företaget har förbundit sig att stå för dessa. om företaget innan beställningen gjordes inte har gett konsumenten information om att konsumenten ska stå för kostnaderna eller returkostnaderna om varan inte kan returneras på vanligt sätt med post. Läs mera om ångerrätt i olika situationer vid köp av varor Konkurrens- och konsumentverkets webbplats:- Bytes- och returrätt- Ångerrätt vid näthandel - Ångra köp och returnera varor vid telefonförsäljning - De äldre och konsumentskydd- Barnet som konsumentReklamationstjänsten - Problem med ångerrätt och återbetalning vid handel av varorMed hjälp av denna assistent kan du göra en reklamation till säljaren om du inte har lyckats ångra köpet eller om dina pengar inte har returnerats.- Reklamationstjänsten (öppnas i en ny flik) Ångerrätten är fortfarande i kraft Ångeranmälan ska göras inom 14 dagar efter att varan mottagits eller avtalet ingåtts. Om ångerfristens sista dag är en lördag eller helgdag kan meddelandet om frånträde göras ännu på den första vardagen därefter. Konsumenten ska stå för kostnaderna för att returnera varan om företaget inte har åtagit sig att stå för denna kostnad. Konsumenten behöver inte stå för returkostnaderna: om företaget har förbundit sig att stå för dessa. om företaget innan beställningen gjordes inte har gett konsumenten information om att konsumenten ska stå för kostnaderna eller returkostnaderna om varan inte kan returneras på vanligt sätt med post. Läs mera om ångerrätt i olika situationer vid köp av varor Konkurrens- och konsumentverkets webbplats:- Bytes- och returrätt- Ångerrätt vid näthandel - Ångra köp och returnera varor vid telefonförsäljning - De äldre och konsumentskydd- Barnet som konsumentReklamationstjänsten - Problem med ångerrätt och återbetalning vid handel av varorMed hjälp av denna assistent kan du göra en reklamation till säljaren om du inte har lyckats ångra köpet eller om dina pengar inte har returnerats.- Reklamationstjänsten (öppnas i en ny flik) Vilken fråga vill du ha svar på? Är ångerrätten fortfarande i kraft? Påverkas ångerrätten om förpackningen är öppnad? Har ångerfristen löpt ut?För de flesta varorna gäller en lagstadgad ångerrätt på 14 dagar, inom vilken konsumenten kan ångra köpet utan särskilda skäl. En del butiker kan välja att ge konsumenterna ännu längre ångerfrister. Ångerrätten på 14 dagar räknas från den dag då konsumenten mottar den beställda varan eller det sista varupartiet. Om det är frågan om en vara som levereras regelbundet räknas ångertiden från den dag då konsumenten mottar det första varupartiet. Om ångerfristens sista dag är en lördag eller helgdag kan meddelandet om frånträde göras ännu på den första vardagen därefter. Ja Nej Fick du innan du beställde varan information om tidsfrister, villkor och praxis gällande utnyttjande av ångerrätt? Yes No Ångerrätten är inte längre i kraft Även om varan inte har ångerrätt, kan konsumenten i vissa situationer ha rätt att häva avtalet: Konsumenten kan åberopa att avtalet är ogiltigt om konsumenten på otillbörligt eller aggressivt sätt utsatts för påtryckning att fatta ett köpbeslut som han eller hon annars inte skulle ha fattat. Typiska fall av påtryckning är till exempel när en konsuments trötthet, sjukdom eller svaghet på grund av ålderdom utnyttjas. Ett köpeavtal är inte bindande om ett barn har köpt en vara på kredit eller utan föräldrarnas tillstånd. Ett barn kan dock med tanke på sin ålder och mognad göra sedvanliga inköp av mindre betydelse. Konsumenten kan häva köpeavtalet, om varan har ett fel som inte är ringa och inte kan gottgöras på annat sätt. Innan ett köp hävs ska man reda ut om felet kan rättas till genom att reparera, byta ut eller dra av på priset på varan. Ångerrätten kan fortfarande vara i kraft Om företaget har underlåtit att ge konsumenten information om villkor, tidsfrist och praxis gällande utnyttjande av ångerrätt upphör ångerfristen 12 månader efter utgången av den normala ångerfristen. Om företaget rättar till bristerna i villkoren upphör ångerfristen 14 dagar från den dag då konsumenten mottog informationen. Konsumenten ska stå för kostnaderna för att returnera varan om företaget inte har åtagit sig att stå för denna kostnad. Konsumenten behöver inte stå för returkostnaderna: om företaget har förbundit sig att stå för dessa. om företaget innan beställningen gjordes inte har gett konsumenten information om att konsumenten ska stå för kostnaderna eller returkostnaderna om varan inte kan returneras på vanligt sätt med post. Ångerrätten är fortfarande i kraft Ångeranmälan ska göras inom 14 dagar efter att varan mottagits eller avtalet ingåtts. Om ångerfristens sista dag är en lördag eller helgdag kan meddelandet om frånträde göras ännu på den första vardagen därefter. Konsumenten ska stå för kostnaderna för att returnera varan om företaget inte har åtagit sig att stå för denna kostnad. Konsumenten behöver inte stå för returkostnaderna: om företaget har förbundit sig att stå för dessa. om företaget innan beställningen gjordes inte har gett konsumenten information om att konsumenten ska stå för kostnaderna eller returkostnaderna om varan inte kan returneras på vanligt sätt med post. Konsumenten har i regel rätt att utan att förlora ångerrätten på 14 dagar öppna eller packa upp paketet. kontrollera att varan fungerar och bekanta sig med varans egenskaper. Om konsumenten tar varan i bruk, förlorar konsumenten inte ångerrätten, men ska stå för varans värdeminskning. Har det på varan uppstått andra slags spår av användning än sådana som uppstår för att fastställa varans art, egenskaper eller funktion?Varan ska vara i gott skick för att hela den betalda summan ska returneras. Man kan försiktigt testa varan och den ska i samband med att den returneras förpackas noggrant och enligt anvisningarna. Om varan till exempel blivit smutsig kan detta leda till att konsumenten blir ersättningsskyldig. Ja Nej Konsumenten har ångerrätt, men ska stå för varans värdeminskning Om det på varan har uppstått andra slags spår av användning än sådana som uppstår för att fastställa varans art, egenskaper eller funktion, anser man att varan tagits i bruk och konsumenten ska då stå för varans värdeminskning. Med varans värdeminskning avses i allmänhet kostnader för rengöring och reparation av varan. det inkomstbortfall som säljaren drabbas av om varan inte längre kan säljas som ny. Om varan har blivit omöjlig att sälja kan företaget helt vägra att betala tillbaka det belopp som konsumenten har betalat. Konsumenten ansvarar inte för värdeminskningen av varan om företaget inte har gett information om villkor, tidsfrister och förfaranden för ångerrätten innan avtalet ingicks.Konsumenten har ångerrätt även om förpackningen öppnats Tavaran voi tarkistaa ja sitä voi käsitellä kotona samaan tapaan kuin myymälässä ilman, että kuluttaja menettää peruuttamisoikeuden. Esimerkiksi vaatetta voi sovittaa, mutta ei käyttää. Pakkaukselle pelkästään avaamisesta aiheutunutta vahinkoa ei tarvitse korvata. Kuluttajan on pidettävä vastaanottamaansa tavara olennaisesti muuttumattomana ja vähentymättömänä, jotta hänellä on oikeus peruuttamistilanteessa saada maksamansa summa kokonaan takaisin.Läs mera om ångerrätt i olika situationer vid köp av varor Konkurrens- och konsumentverkets webbplats:- Bytes- och returrätt- Ångerrätt vid näthandel - Ångra köp och returnera varor vid telefonförsäljning - De äldre och konsumentskydd- Barnet som konsumentReklamationstjänsten - Problem med ångerrätt och återbetalning vid handel av varorMed hjälp av denna assistent kan du göra en reklamation till säljaren om du inte har lyckats ångra köpet eller om dina pengar inte har returnerats.- Reklamationstjänsten (öppnas i en ny flik)CommentsDetta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.