Avtalstid

Innan ett avtal ingås lönar det sig att utreda avtalets varaktighet. Avtalet kan vara antingen ett engångsavtal eller ett långvarigt avtal. Avtal som gäller tills vidare och tidsbundna avtal är långvariga avtal.

Engångsavtal

I engångsavtal uppfyller parterna sina skyldigheter på en gång. Engångsavtal är till exempel ett matbutiksinköp, bilköp och bostadsköp.

Långvariga avtal

Ett avtal som gäller tills vidare fortsätter tills det sägs upp. Det upphör efter den uppsägningstid som fastställts i avtalet. Typiska avtal som gäller tills vidare är bland annat el-, avfallshanterings- och fjärrvärmeavtal samt prenumerationsavtal för tidningar.
 
Ett tidsbundet avtal upphör att gälla efter en viss tid, till exempel 12 månader. Ett tidsbundet avtal kan i allmänhet inte sägas upp.

Det är förbjudet att sammanlänka tidsbundna avtal. När tidsfristen gått ut får avtalet alltså inte automatiskt fortsätta som ett nytt tidsbundet avtal. Däremot är sådana tidsbundna avtal tillåtna som efter en viss tid ändras till att gälla tills vidare och kan sägas upp med normal uppsägningstid. Om ett företag erbjuder konsumenten en sådan avtalsmodell, måste konsumenten på förhand tydligt informeras om att avtalet automatiskt fortsätter att gälla tills vidare efter att den tidsbundna avtalsperioden har löpt ut.

Typiska tidsbundna avtal är till exempel avtal som gäller gym, betal-TV samt bredband och telefonabonnemang.

Läs mer om att säga upp ett avtal

Gör så här om du anser att avtalsvillkor är oskäliga 

  • Om du anser att ett avtalsvillkor är oskäligt ska du först förhandla med företaget om en jämkning av villkoret.  Ett avtalsvillkor som ändras oskäligt eller utan grund kan till exempel gälla pris, avtalets varaktighet, leveranstid, betalning, fakturering, påföljder av fel eller uppsägning av avtal.

    Om du dröjer med att anmäla problemet kan du förlora din rätt att framställa ett yrkande.

    Ofta löser sig problemet när du meddelar företaget om saken så snabbt som möjligt.

    Om företaget inte reagerar på önskat sätt ska du göra en skriftlig reklamation till företaget där du noggrant beskriver problemet och meddelar dina krav.

    Motivera dina krav och presentera bevis för din ståndpunkt om möjligt. Till exempel kan fotografier, dokument, e-postkorrespondens eller andra bevis (feldiagnoser e.d.) vara till hjälp.

    Du kan använda reklamationstjänsten när du gör reklamationen. Reklamationstjänsten ger också information om dina rättigheter och hjälper dig att bedöma vad du kan kräva i ditt eget fall.

    Reklamationstjänsten – lämna en reklamation till företaget

  • Om motparten uttrycker sin önskan att reda ut saken lönar det sig att försöka hitta en ömsesidigt tillfredsställande lösning genom att förhandla.

    Överväg noggrant om tjänsteleverantörens förslag är godtagbart. Ofta finns det inte en enda rätt lösning. En överenskommelse är ofta en bättre och mer ekonomisk lösning än en utdragen tvist.

  • Om reklamationen och förhandlingarna inte leder till en förlikning kan du be konsumentrådgivningen om anvisningar.

    Behandlingen av ditt ärende förutsätter i allmänhet information om motpartens åsikt.

    Uträttande av ärenden hos konsumentrådgivningen

     

För företag