Uppsägning av avtal

Rätten att säga upp ett avtal beror på om det är fråga om ett tidsbundet avtal eller ett avtal som gäller tills vidare. Innan ett avtal ingås lönar det sig alltså att kontrollera vilken typ av avtal du kommer att ingå. Det lönar sig att säga upp avtal skriftligt.

Uppsägning av avtal som gäller tills vidare

Ett avtal som gäller tills vidare upphör att gälla när någondera parten har sagt upp det. Uppsägningen kan i allmänhet göras när som helst.

Uppsägningstiden för ett avtal som gäller tills vidare får inte vara oskäligt lång. Uppsägningstiden kan vara till exempel två veckor och högst en månad.
I vissa fall, såsom hyresförhållanden, börjar uppsägningstiden löpa först från den sista dagen i den månad då uppsägningen görs.

Läs om uppsägning av hyresavtal

Uppsägning av tidsbundet avtal

tt tidsbundet avtal upphör när avtalsperioden löper ut utan särskild uppsägning. Avtalet kan inte sägas upp under avtalsperioden annat än i vissa speciella situationer.

Om konsumenten utan särskilda skäl vill säga upp avtalet under avtalsperioden, kan företaget inom rimliga gränser bestämma på vilka villkor uppsägningen godkänns. Företaget kan ha rätt till skälig ersättning för att avtalet avslutas i förtid. Ersättningen ska motsvara de kostnader som uppsägningen i verkligheten orsakar säljaren.

Om konsumenten har råkat i betalningssvårigheter på grund av en betydande och oförutsägbar förändring i livssituationen kan han eller hon åberopa ett socialt prestationshinder. En förändring i livssituationen kan vara till exempel sjukdom, arbetslöshet, skada eller någon annan orsak som inte beror på personen själv. Ett socialt prestationshinder berättigar i allmänhet till uppsägning av avtalet, varvid företaget endast kan uppbära de avgifter som ackumulerats fram till avtalets upphörande.

Ibland innehåller lagstiftningen särskilda bestämmelser om uppsägning. Till exempel elmarknadslagen och lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation innehåller specialbestämmelser som påverkar villkoren i elavtal och abonnemangsavtal.
Läs om uppsägning av abonnemangsavtal 
Läs om uppsägning av betal-tv-tjänst  

Det lönar sig att göra upp uppsägningsmeddelandet skriftligt

Ett avtal kan sägas upp genom att göra upp ett fritt formulerat uppsägningsmeddelande. Dock ska till exempel uppsägning av ett hyresavtal alltid göras skriftligen.

Läs om uppsägning av hyresavtal

Om man säger upp ett avtal muntligt är det bra att få en skriftlig bekräftelse på uppsägningsmeddelandet, till exempel ett e-postmeddelande. Uppsägningsmeddelandet kan också skickas till den e-postadress som företaget uppgett i sina kontaktuppgifter.
Företaget får inte ta ut en separat avgift för uppsägningen.

Gör så här om du anser att avtalsvillkor är oskäliga 

  • Om du anser att ett avtalsvillkor är oskäligt ska du först förhandla med företaget om en jämkning av villkoret.  Ett avtalsvillkor som ändras oskäligt eller utan grund kan till exempel gälla pris, avtalets varaktighet, leveranstid, betalning, fakturering, påföljder av fel eller uppsägning av avtal.

    Om du dröjer med att anmäla problemet kan du förlora din rätt att framställa ett yrkande.

    Ofta löser sig problemet när du meddelar företaget om saken så snabbt som möjligt.

    Om företaget inte reagerar på önskat sätt ska du göra en skriftlig reklamation till företaget där du noggrant beskriver problemet och meddelar dina krav.

    Motivera dina krav och presentera bevis för din ståndpunkt om möjligt. Till exempel kan fotografier, dokument, e-postkorrespondens eller andra bevis (feldiagnoser e.d.) vara till hjälp.

    Du kan använda reklamationstjänsten när du gör reklamationen. Reklamationstjänsten ger också information om dina rättigheter och hjälper dig att bedöma vad du kan kräva i ditt eget fall.

    Reklamationstjänsten – lämna en reklamation till företaget

  • Om motparten uttrycker sin önskan att reda ut saken lönar det sig att försöka hitta en ömsesidigt tillfredsställande lösning genom att förhandla.

    Överväg noggrant om tjänsteleverantörens förslag är godtagbart. Ofta finns det inte en enda rätt lösning. En överenskommelse är ofta en bättre och mer ekonomisk lösning än en utdragen tvist.

  • Om reklamationen och förhandlingarna inte leder till en förlikning kan du be konsumentrådgivningen om anvisningar.

    Behandlingen av ditt ärende förutsätter i allmänhet information om motpartens åsikt.

    Uträttande av ärenden hos konsumentrådgivningen

     

För företag