Anmäl bluffar och bedrägerier
Vem som helst kan råka ut för ett bedrägeri. Det finns ingen anledning att hålla det för sig själv, du kan hjälpa andra genom att berätta om det. Informationen från konsumenterna är värdefull för myndigheterna. Med hjälp av den kan man ingripa i lagstridig verksamhet och förhindra att andra utsätts för samma bedrägeri.
Bluffar och bedrägerier har blivit vanliga och vem som helst kan råka ut för dem. Nya bedrägerier utvecklas ständigt på marknaden och speciellt på nätet förekommer det rikligt med bedrägerier som konstant ändrar form och drar nytta av aktuella fenomen. Bedrägerier förekommer även via telefon. Du kan också bli lurad hemma eller då du besöker en affär, men det händer mer sällan.
En av konsumentmyndighetens centrala uppgifter är att ge information om bedrägerier och att ge vägledning i problemsituationer
Bedrägerier är svåra eller till och med omöjliga att upptäcka, eftersom internationell organiserad brottslighet kan ligga bakom bedrägeriet. Därför det är viktigt att du vet hur du kan identifiera och skilja åt ett bedrägeriförsök från saklig handel och vet vad du ska göra om du har blivit offer för ett bedrägeri.
Berätta om bedrägeriet
-
Det kan ligga ohederlig verksamhet eller rentav internationell brottslighet bakom bedrägeriförsök.
-
Vilseledande eller osann marknadsföring kan anmälas till Konkurrens- och konsumentverket.
Investeringsbedrägerier kan anmälas till Finansinspektionen och/eller Konkurrens- och konsumentverket.
Bedrägerier som gäller marknadsföring av livsmedel, såsom kosttillskott, kan anmälas till livsmedelstillsynen.
Om du misstänker att det är fråga om ett pyramidspel eller en penninginsamling förklädd som affärsverksamhet, kan du anmäla detta till Polisstyrelsens lotteriförvaltning.
Man kan kontakta Cybersäkerhetscentret vid Transport- och kommunikationsverket när det är fråga om kränkningar av dataskyddet, såsom nätfiske eller överbelastningsattacker samt försök till sådana brott.
Du kan meddela dataombudsmannen om du misstänker att en organisation eller person behandlar personuppgifter i strid med dataskyddsbestämmelserna.
Om du upptäcker bedrägerier eller falsk reklam på olika marknadsföringsplattformar kan du också göra en anmälan direkt till plattformen. Plattformarna kan avlägsna osakligt material med anledning av anmälningarna.
Du kan också göra en anmälan till databanken som finns i anslutning till webbplatsen www.econsumer.gov. Med hjälp av databanken får tillsynsmyndigheterna i olika länder information om gränsöverskridande nätbedrägerier. Webbplatsen upprätthålls av det internationella nätverket ICPEN som övervakar marknadsföring. Från Finland deltar Konkurrens- och konsumentverket i det.