Anvisningar vid bedrägerier
Om du har blivit eller misstänker att du har blivit lurad ska du börja utreda saken genast. I vissa fall kan du få tillbaka dina pengar. Vid behov kan du också be konsumentrådgivningen om råd. Man behöver inte skämmas för att man blivit lurad.
Gör så här om du har blivit lurad
-
- skicka en skriftlig reklamation till företaget som gjort debiteringen och kräv återbetalning.
- kontakta banken och meddela att debiteringarna har gjorts utan ditt samtycke. Banken är skyldig att ersätta dig för den debiterade summan.
-
- skicka en skriftlig reklamation till företaget som gjort debiteringen och kräv återbetalning.
- kontakta kreditgivaren och meddela att debiteringarna är obefogade. Kreditgivaren är skyldig att ersätta dig för den debiterade summan.
-
- skicka en skriftlig reklamation till företaget som gjort debiteringen och kräv återbetalning.
- kontakta din operatör och meddela att debiteringarna är obefogade. Operatören ansvarar för att debiteringen är korrekt på samma sätt som ett företag.
-
- skicka en skriftlig reklamation till företaget som gjort debiteringen och kräv återbetalning.
- om du har betalat köpet med bankkort, kontakta banken. Man kan kräva banken på återbetalning om den i sina kortvillkor eller på annat sätt har förbundit sig till detta.
- om du har betalat dina inköp med kreditkort, kontakta kreditgivaren. Kreditgivaren ska återbetala det debiterade beloppet.
-
- skicka en reklamation till det företag som skickat fakturan och kräv att fakturan makuleras.
-
- skicka en reklamation till det företag som skickat fakturan och kräv att fakturan makuleras.
Kontakta rådgivningstjänsterna
-
- det är fråga om ett företag i Finland, kontakta konsumentrådgivningen Öppnas i nytt fönster
- företaget ligger i ett annat EU-land, Norge eller Island, kontakta Konsument Europa Finland Öppnas i nytt fönster är extern länk
- det är fråga om ett investeringsbedrägeri, kan du också kontakta FINE Öppnas i nytt fönster är extern länk