Fritidsevenemang

Biljetter till fritidsevenemang har inte automatiskt bytes- eller returrätt, utan är avtalsspecifika. Om evenemanget ställs in har du rätt att få tillbaka biljettpriset. När någon som ska uppträda på en festival ställer in kan du ha rätt till kompensation om festivalens innehåll förändras avsevärt från det som angetts i marknadsföringen. 

Returrätt för evenemangsbiljetter

14 dagars ångerrätt för distansförsäljning, såsom telefonförsäljning eller näthandel, gäller inte fritidstjänster som har avtalats för en viss tidpunkt. Ångerrätt för dessa tjänster kan dock ingå i avtalsvillkoren. Du kan alltså inte returnera biljetter till en konsert, en teaterföreställning eller ett idrottsevenemang, om inte detta uttryckligen nämns i avtalsvillkoren.

Inställt eller uppskjutet evenemang

Om ett evenemang ställs in eller blir uppskjutet, har du rätt att få tillbaka biljettpriset.

  • Du har rätt att få tillbaka biljettpriset även om avbokningen eller flyttningen av tidpunkten beror på en orsak som arrangören inte kan påverka.
    • Ett oöverstigligt hinder eller någon annan orsak befriar inte evenemangsarrangören från skyldigheten att kompensera priset för den uteblivna tjänsten.
    • Ett avtalsvillkor enligt vilket biljettpriset inte återbetalas till dig är i princip orimligt.
  • Om evenemangsarrangören har ställt in evenemanget på grund av ett oöverstigligt hinder, till exempel artistens oväntade sjukdom, en pandemi eller väderleksförhållanden, har du i allmänhet inte rätt till ersättning för extra och onyttiga kostnader, till exempel inkvarterings- eller resekostnader. En förutsättning är dock att du på behörigt sätt har informerats om att evenemanget har ställts in.

Alternativt kan du förhandla med evenemangsarrangören om hur den köpta evenemangsbiljetten kunde utnyttjas på annat sätt senare. Du har dock alltid rätt att få tillbaka dina pengar och kan inte förutsättas godkänna andra alternativa arrangemang för att använda din biljett eller få kompensation för den.

Återbetalning

Om du har köpt en biljett via en biljettförmedlare, har du i allmänhet inte rätt att få tillbaka förmedlarens serviceavgift för biljettförsäljningen och till exempel leveranskostnaden som debiteras för leveranssättet, även om evenemanget blir inställt. Den serviceavgift som biljettförmedlaren tar ut är vanligtvis ett förmedlingsarvode som företaget kan ta ut för förmedlingsuppdraget, det vill säga för att sälja och förmedla biljetten till biljettköparen. En förutsättning är dock att det företag som säljer biljetterna har meddelat att det endast fungerar som biljettförmedlare samt meddelat om leveranskostnader och serviceavgifter i samband med biljettköpet.

 

Om arrangören låter biljettförmedlaren sköta om återbetalningen för ett inställt evenemang, är det i regel arrangören som ska betala kostnaderna som återbetalningen ger upphov till. I princip är det orimligt att ha ett avtalsvillkor enligt vilket ett belopp dras av från konsumentens fordran när biljettförmedlaren återbetalar biljettpriset för arrangörens räkning.

  • Biljettförmedlaren kan alltså inte ta ut en extra behandlingsavgift av dig för att sköta återbetalningen när arrangören har ställt in ett evenemang.
  • Evenemangsarrangören eller biljettförmedlaren returnerar inte nödvändigtvis automatiskt priset på evenemangsbiljetten till dig, utan du kan bli tvungen att separat ansöka om återbetalning.
  • Bekanta dig med eventuella anvisningar om återbetalning och gör en ansökan om återbetalning så snart som möjligt efter att du fått kännedom om att evenemanget har ställts in eller flyttats.
  • Lagen innehåller inga bestämmelser om vad som är en rimlig tid att få tillbaka priset på evenemangsbiljetten. Evenemangsarrangören eller biljettförmedlaren ska sträva efter att återbetala priset på evenemangsbiljetten så snabbt som möjligt.

Om du erbjuds ett presentkort i stället för återbetalning kan du överväga att godkänna det.

  • Du behöver inte godkänna alternativa kompensationsformer, såsom presentkort, utan du kan kräva tillbaka dina pengar om du vill.
  • Presentkortet ska till sitt värde motsvara priset på den köpta evenemangsbiljetten och gälla tillräckligt länge.

Om du har betalat med kreditkort kan du kräva återbetalning av pengarna direkt av den bank som beviljat kreditkortet. Kreditkortsbolaget är inte skyldigt att betala tillbaka mer än vad kreditkortsbolaget själv har fått av dig.

  • Det lönar sig att kontrollera anvisningarna och uppgifterna om tidtabellen för återbetalningen av pengarna till exempel på evenemangsarrangörens eller biljettförmedlarens webbplats innan du framför ditt krav till kreditkortsbolaget.
  • Kreditkortsbolaget kan inte kräva att du i första hand kontaktar evenemangsarrangören eller biljettförmedlaren, utan du kan själv välja varifrån du kräver återbetalning. Om du redan har fått tillbaka dina pengar från evenemangsarrangören eller biljettförmedlaren kan du inte be kreditkortsbolaget om återbetalning av pengarna.

Gör så här om du inte är nöjd med den kompensation som erbjuds 

Inställt uppträdande på festival eller byte av artist

Festivalarrangören är skyldig att aktivt informera om eventuella förändringar. Även om konserter vanligtvis är tjänster som är känsliga för avbokningar och ändringar, befrias inte arrangören från sitt ansvar endast genom att på förhand förbehålla sig rätten till ändringar.

Möjligheten till kompensation bedöms utifrån hur festivalen har marknadsförts, hur mycket artistens annullering påverkar helheten och orsaken till att uppträdandet har ställts in.

  • Om festivalens innehåll ändras avsevärt från det som angetts i marknadsföringen, kan du ha rätt till rabatt på biljettpriset.
  • Ändringar som är obetydliga för helheten berättigar inte till kompensation.

Att huvudartisten ställs in eller byts ut berättigar i allmänhet till kompensation. Kompensationen storlek påverkas av om det är fråga om ett en eller flera dagar långt evenemang och om du har gått på evenemanget trots att huvudartisten har ställts in eller bytts ut.

  • Om det är fråga om ett evenemang som varar en dag kan huvudartistens annulering eller byte av artist ge dig rätt att häva avtalet och få tillbaka hela biljettpriset.
  • Om det är fråga om ett evenemang som pågår i flera dagar kan det berättiga dig till prisavdrag om huvudartisten uteblir eller byts ut.

Brister i hur evenemang arrangeras

Arrangemangen för ett evenemang ska utöver de artister som utlovats även i övrigt motsvara det som överenskommits. Konsumenten kan kräva kompensation till exempel om hans eller hennes sittplats byts ut till en sämre än den som reserverats.

Till exempel kan konserters och teaterföreställningars innehåll och kvalitet variera beroende på vem eller vilka som uppträder och beroende på föreställning. Konsumenten måste vara beredd på kvalitativa avvikelser, och en föreställning är inte bristfällig enbart för att den inte motsvarat konsumentens egna förväntningar.

Biljettförmedlaren ansvarar inte för hur evenemanget arrangeras, utan för att sköta sitt förmedlingsuppdrag på ett professionellt och omsorgsfullt sätt.

Gör så här om ett evenemang märkbart avvikit från det överenskomna 

  • Förhandla först med evenemangsarrangören om eventuell kompensation.