Konsumentombudsmannens anvisningar
Anvisningarna hjälper företag att korrigera de problem som observerats på marknaden, eller berättar hur den nya lagstiftningen eller avgörandepraxisen påverkar företagens verksamhet.
Syftet med anvisningarna är att ge företagen anvisningar, rådgivning och information om innehållet i bestämmelserna och i synnerhet deras praktiska tillämpning. Principerna som presenteras i anvisningarna hjälper företagen att agera på ett lagenligt sätt.
Konsumentombudsmannen kan utarbeta anvisningar av bland annat följande orsaker:
- Det har observerats problem i företagens verksamhet på marknaden, som konsumentombudsmannen vill ingripa i.
- Den nya lagstiftningen medför förändringar i konsumentskyddet, som företagen eller en viss bransch måste vara medvetna om.
- Ett domstolsavgörande har medfört nya rättsnormer inom en viss bransch som påverkar branschens praxis.
Anvisningar
- Försäljarens skyldigheter när konsumenten reklamerar en felaktig vara
- Anvisning om skyldigheter i anslutning till angivandet av priser för privata hälso- och sjukvårdstjänster och tidsbokning
- Anvisningar om kraven på konsumentskydd i avtalsvillkoren för och marknadsföringen av förbindelser med optisk fiber
- Anvisning om skyldigheterna i anslutning till telefonförsäljning