Konsumentombudsmannens riktlinjer
Konsumentombudsmannens riktlinjer innehåller information och praxis avseende tillämpning av bestämmelser. I dem beaktas särskilda drag och problem hos respektive ämne eller område.
Konsumentombudsmannens riktlinjer kan vara
- områdes- eller ämnesspecifika anmärkningar om spelregler ur branschens eller ämnets perspektiv
- ställningstaganden till hur nya bestämmelser kommer att tillämpas
- samnordiska ställningstaganden av konsumentombudsmännen när ett centralt marknadsfenomen förekommer i alla nordiska länder och för vilket det gäller att fastställa regler
- i samarbete och genom förhandlingar med näringslivsorganisationer eller andra samarbetsparter.
Oberoende av hur riktlinjerna utarbetats och uppstått är de ställningstaganden av tillsynsmyndigheterna till hur lagen ska tillämpas. Riktlinjerna baserar sig på bestämmelser samt rättspraxis och tillsynsmyndigheternas avgöranden. Riktlinjerna ställer inte krav på företag som överstiger lagstiftningens krav utan beskriver hur tillsynsmyndigheten tillämpar lagen.
Genom att iaktta principerna för riktlinjerna kan företaget säkerställa att verksamheten är i linje med lagstiftningen och bevara konsumenternas förtroende.
-
- Ansvaret för fel och garanti vid köp av konsumtionsvaror (2022)
- Betalning och fakturor (2008, 2010, 2018, 2023)
- Betalning i webbutiker (2017, uppdaterad 2023)
- God sed vid indrivning av konsumentfördringar (2023)
- Hemförsäljning (2015, granskats 2022)
- Influerarmarknadsföring i sociala medier (2019, uppdaterad 2025)
- Tillhandahållande av konsumentkrediter (2017, granskats 2023, uppdaterat 2024, 2025)
- Marknadsföring och kommersialism i skolor, läroanstalter och småbarnspedagogiken (2021)
- Marknadsföringslotterier (2011, granskats 2015 och 2022)
- Miljömarknadsföring (1992, reviderats 2002)
- Prisinformation om varor och tjänster (2014)
- Upprättandet av avtalsvillkor (2006, granskats 2022)
- Uttryck för rabatter och förmånligheter i marknadsföringen (2022, uppdaterat 2025)
- Ändringar av avtalsvillkor (2004, granskats 2015)
-
- Avtal som berör serviceboende för äldre mellan näringsidkare och konsument (2011, granskats 2023)
- Avtalsvillkoren hos gymföretag (2011, granskats 2023)
- Säkerheter som ska ställas till förman för bostadsköpare (2005, granskats 2017), uppdaterad 2024)
- Den optiska branschens marknadsföring inom detaljhandeln (1988, granskats 2008, 2018, 2022)
- Marknadsföring av flygresor (2011, granskats 2023)
- Marknadsföring av nya bostäder på nätet (2021, uppdaterad 2024)
-