Ordnande av kundservice och hantering av reklamationer
Syftet med instruktionerna är att hjälpa näringsidkare
- beakta principerna för konsumentskydd
- lösa konsumenträttsliga frågor.
-
Information och anvisningar för företag
-
Assistent
Ångerättsassistenten (Ångerrätt vid köp av vara) – Assistenten hjälper konsumenter och företag att bland annat reda ut om konsumenten har rätt att ångra ett köp.
Information och anvisningar för företag och konsumenter
-
Riktlinjer
Konsumentombudsmannens riktlinjer innehåller information och praxis avseende tillämpning av bestämmelser.
Principerna i riktlinjen tillämpas:
- på handel med nya och begagnade varor
- på handel med varor som innehåller digitala element
- på handel med varor som tillverkas.
Anvisningar
Anvisningarna hjälper företag att korrigera de problem som observerats på marknaden, eller berättar hur den nya lagstiftningen eller avgörandepraxisen påverkar företagens verksamhet.
Försäljarens skyldigheter när konsumenten reklamerar en felaktig vara
Assistent
Felansvar och garanti – Assistenten hjälper konsumenter och företag att bland annat reda ut om säljaren ansvarar för ett fel i en vara och hur felet kan gottgöras.
-
Information och anvisningar för företag och konsumenter
-
Information och anvisningar för företag och konsumenter
Konsumentombudsmannens riktlinjer
RiktlinjerKonsumentombudsmannens anvisningar
AnvisningarInstruktioner enligt ämne för konsumenter
Instruktioner enligt ämneKonsumentombudsmannens meddelanden och avgöranden
Aktuellt
MeddelandenKonsumentombudsmannens beslut och utfärdade förbud
eslut och utfärdade förbud (på finska)Lärmiljön KKV Kampus
En digital lärmiljö för att stärka kompetensen inom konsumentskydd.
KKV Kampus – välkommen att lära dig! Öppnas i nytt fönster är extern länk