Konsumentombudsmannens tillsynsmetoder och påföljder
Konsumentombudsmannens tillsynsmetoder indelas i undersökningsbefogenheter och påföljder. Konsumentombudsmannen har förhandlingsplikt, vilket innebär att hen i första hand genom förhandlingar ska få ett företag att avstå från lagstridigt förfarande.
Konsumentombudsmannens undersökningsbefogenheter är rätt att få uppgifter, rätt att utföra inspektioner och testköp. Påföljderna är förbud utfärdat av konsumentombudsmannen, förbud meddelat av marknadsdomstolen, en påföljdsavgift som marknadsdomstolen har fastställt samt befogenheter i anslutning till onlinegränssnitt och domännamn.
Förhandlingsplikt
Konsumentombudsmannen ska försöka få näringsidkaren att frivilligt avstå från ett förfarande som strider mot lagen. Konsumentombudsmannen har förhandlingsplikt och därför avgörs ärendena i första hand genom förhandlingar. Oftast sker detta genom att be företaget om en skriftlig bekräftelse på att företaget inte fortsätter det förfarande som konsumentombudsmannen anser strida mot lagen.
Om man inte genom förhandlingar lyckas få ett företag att upphöra med ett lagstridigt förfarande, ska konsumentombudsmannen vid behov använda effektivare metoder. Då blir det fråga om tvångsåtgärder eller att föra ärendet till domstol.
Förbud utfärdat av konsumentombudsmannen
Konsumentombudsmannen kan utfärda förbud i ett ärende som inte har avsevärd betydelse för tillämpning av lagen, dvs. är av typen förhandsavgörande.
Syftet med förbudet är inte att gottgöra något som hänt tidigare, utan att förhindra ett eventuellt lagstridigt förfarande i framtiden. Konsumentombudsmannen får förena ett förbud med vite. Förbudet kan också riktas mot en person som är anställd hos näringsidkaren.
Konsumentombudsmannen kan meddela ett interimistiskt förbud, om det på grund av ärendets omfattning eller förfarandets snabba verkningar eller av något annat särskilt skäl är behövligt att skyndsamt förhindra verksamheten.
-
Konsumentombudsmannens beslut får inte överklagas genom besvär. Istället kan den som förbudet gäller ta beslutet till marknadsdomstolen för behandling inom 30 dagar efter att ha fått del av beslutet. I annat fall står beslutet fast.
Om en näringsidkare eller någon annan person mot vilken konsumentombudsmannens förbud riktar sig vill föra ärendet till marknadsdomstolen för behandling, ska denne göra en skriftlig ansökan till marknadsdomstolen. Ansökan fastställer föremålet för tvisten och vad ärendet gäller.
Förbud utfärdat av marknadsdomstolen
Konsumentombudsmannen kan föra en lagstridighet som han eller hon upptäckt till marknadsdomstolen för behandling, om näringsidkaren trots förhandlingarna inte ändrar sitt förfarande. Då ansöker konsumentombudsmannen om förbud mot företagets förfarande hos marknadsdomstolen.
Ansökan fastställer föremålet för tvisten och vad ärendet gäller.
Marknadsdomstolen kan på begäran av konsumentombudsmannen meddela ett temporärt förbud, varvid förbudet är i kraft tills ärendet slutligt har avgjorts.
-
Ett förbud kan förenas med vite. Om företaget fortsätter sitt lagstridiga förfarande trots ett förbud som förenats med vite, kan konsumentombudsmannen ansöka om utdömande av vite hos marknadsdomstolen.
-
Både konsumentombudsmannen och ett företag som meddelats förbud kan söka ändring i marknadsdomstolens avgörande genom besvär hos högsta domstolen. För besvär behövs besvärstillstånd som beviljas av högsta domstolen.
Påföljdsavgift fastställd av marknadsdomstolen
Konsumentombudsmannen har rätt att hos marknadsdomstolen ansöka om påförande av påföljdsavgift för brott mot vissa lagstadgade bestämmelser.
Marknadsdomstolen kan påföra en påföljdsavgift antingen till näringsidkaren eller en person som är anställd hos näringsidkaren och som uppsåtligen eller av oaktsamhet handlar till konsumenternas nackdel och som bryter mot eller försummar konsumenternas centrala rättigheter.
-
Påföljdsavgiftens storlek ska baseras på en samlad bedömning. När avgiftens storlek bestäms ska hänsyn tas till
- överträdelsens art, omfattning och varaktighet samt hur allvarlig överträdelsen är
- den vinning som erhållits genom överträdelsen
- åtgärder för att lindra eller avhjälpa skadan
- eventuella tidigare överträdelser med avseende på konsumentskyddsbestämmelser.
Den påföljdsavgift som påförs ett företag får uppgå till högst fyra procent av omsättningen under året före det då överträdelsen upphörde.
Påföljdsavgiften som påförs andra än företag får vara högst 40 000 euro. -
Både konsumentombudsmannen och ett företag som meddelats förbud kan söka ändring i marknadsdomstolens beslut genom besvär hos högsta förvaltningsdomstolen. Besvärstillstånd behöver inte begäras.
Ingripande i lagstridigt webbinnehåll
Konsumentombudsmannen kan i undantagsfall ingripa i innehåll i en digital miljö som tydligt bryter mot konsumentskyddsbestämmelserna. Konsumentombudsmannen kan ingripa i lagstridigt webbinnehåll i situationer där konsumenternas gemensamma intressen skulle kunna lida allvarlig skada.
Genom konsumentombudsmannens förelägganden kan man till exempel
- ta bort innehåll från en webbplats eller på sociala medier
- förhindra eller begränsa åtkomst till en viss webbplats
- instruera tjänsteleverantören att ge en tydlig varning som konsumenterna kan se när de besöker webbplatsen
- radera domännamnet helt och hållet eller bestämma att det ska registreras i konsumentombudsmannens namn.
Konsumentombudsmannen kan meddela ett interimistiskt föreläggande, som är i kraft tills ärendet är slutligt avgjort.
-
Lagstridigt webbinnehåll kan till exempel vara
- en text
- en bild
- en ljudfil
- en kommentar
- en reklam
- en video
- en hel webbplats
-
Konsumentombudsmannen kan förena föreläggandena med vite. Om mottagaren inte iakttar ett föreläggande som förenats med vite, kan konsumentombudsmannen ansöka om utdömande av vite hos marknadsdomstolen.
-
Konsumentombudsmannen kan förena föreläggandena med vite. Om mottagaren inte iakttar ett föreläggande som förenats med vite, kan konsumentombudsmannen ansöka om utdömande av vite hos marknadsdomstolen.
Rätt att få uppgifter
Konsumentombudsmannen har rätt att avgiftsfritt av det företag som är föremål för tillsyn få uppgifter som behövs och av andra privata sammanslutningar eller personer de uppgifter som är nödvändiga för att ärendet ska kunna utredas. Uppgifterna ska fås trots sekretessbestämmelserna.
-
Skyldigheten att lämna uppgifter kan förenas med vite. Den som misstänks för ett brott har dock rätt att vägra medverka till utredningen av den brottsmisstanke som gäller honom eller henne.
-
Konsumentombudsmannen har dessutom trots sekretessbestämmelserna rätt att kostnadsfritt av myndigheter och andra som har hand om offentliga uppdrag få de uppgifter som är nödvändiga för utredningen av ett brott.
Rätten att få uppgifter har begränsats för polisers och andra förundersökningsmyndigheters del.
-
Rätten att få uppgifter är omfattande. För att utreda ett ärende kan konsumentombudsmannen bland annat begära
- handlingar
- bilder
- ljudfiler
- videor osv.
Konsumentombudsmannen har bara rätt att få uppgifter som gäller särskilda kategorier av personuppgifter eller uppgifter som kan jämställas med dessa med tanke på integritetsskyddet när de är nödvändiga för att utreda ett ärende. Då kan konsumentombudsmannen begära bank- eller betalkontouppgifter, uppgifter om konsumentens hälsotillstånd eller andra motsvarande uppgifter.
Rätt att utföra inspektioner
Konsumentombudsmannen har rätt att inspektera ett företags lokaler, om det är nödvändigt för att sköta ett tillsynsärende. En inspektion kan utföras utan förhandsanmälan.
Konsumentombudsmannen har på begäran rätt att få handräckning av polisen för att utföra inspektionen.
Testköp
Konsumentombudsmannen kan som en del av sina tillsynsuppgifter göra testköp, om det behövs för att sköta tillsynsuppgiften. Genom testköp kontrollerar man särskilt om företaget följer lagstiftningen under och efter köptillfället. Konsumentombudsmannen kan göra testköp både i en företagares lokaler och på webben.
Vid testköp kan myndigheten låtsas vara en konsument, konsumentombudsmannen har alltså rätt att använda falsk identitet om det är nödvändigt för att förhindra att testköpet avslöjas.
Konsumentombudsmannen ska underrätta företaget och den personuppgiftsansvarige om att falsk identitet har använts så snart det är möjligt utan att syftet med testköpet äventyras.
Vid testköp har myndigheten också samma ångerrätt som konsumenterna.