Konsumentombudsmannens tillsynsuppgifter
Konsumentombudsmannen övervakar att flera lagar och förordningar som har stiftats för att skydda konsumenten iakttas. Konsumentombudsmannen samarbetar också med olika myndigheter både på nationell och internationell nivå.
Konsumentombudsmannen har flera lagstadgade tillsynsuppgifter. Grunden för tillsynsverksamheten utgörs dock av den omfattande allmänna behörighet som konsumentombudsmannen har i egenskap av övervakare av efterlevnaden av konsumentskyddslagen. Denna tillsynsfullmakt omfattar även sådana affärer mellan konsumenter och näringsidkare för vilka det i en separat lag har tagits in en egen bestämmelse om konsumentombudsmannens tillsyn.
Konsumentombudsmannen har parallell tillsynsbehörighet tillsammans med några särskilda tillsynsmyndigheter. Lagstiftningen innehåller också särskilda skyldigheter som gäller samarbetet mellan myndigheterna.
Nedan finns exempel på bestämmelser och förordningar som konsumentombudsmannen övervakar efterlevnaden av.
-
-
Länkarna öppnas i ett nytt fönster.
- Konsumentskyddslagen (2 kap. 20 §, 3 kap. 4 §, 7 kap. 51 § och 7 a kap. 33 §)
- Lagen om indrivning av fordringar (21 §)
- Lagen om borgen och tredjemanspant (39 § och 41 §)
- Elmarknadslagen (106 §)
- Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation (306 §)
- Lagen om vattentjänster (4 §)
- Lagen om bostadsköp (2 kap. 19 § och RP 21/2005 rd s. 15)
- Lagen om tillhandahållande av tjänster (19 §)
- Naturgasmarknadslagen (88 §)
- Betaltjänstlagen (83 §)
- Lagen om gräsrotsfinansiering (13 §)
- Lagen om transportservice (186 §)
- Lagen om Finansinspektionen (46 §)
- Lagen om certifiering och angivande av elens ursprung (12 §)
-
Följande förordningar och föreskrifter tar också upp konsumentombudsmannens befogenheter att övervaka marknadsföring:
- statsrådets förordning om otillbörligt förfarande från konsumentsynpunkt vid marknadsföring och i kundrelationer
- förordning om prisinformation vid marknadsföring av konsumtionsnyttigheter
- Förordning om angivande av bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen för bilar
- förordning om uppgifter som skall lämnas vid marknadsföring av bostäder.
-
Länkarna öppnas i ett nytt fönster.
- Lagen om Finansinspektionen (46 §)
- Kreditinstitutslagen (15 kap. 2 §)
- Lagen om försäkringsdistribution (34 §)
- Lagen om investeringstjänster (1 kap. 27 §)
- Lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder (21 kap. 1 §)
- Postlagen (67 §)
- Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation (308 §)
-
- Lagen om fastighetsförmedlingsrörelser och rörelser för förmedling av hyreslägenheter och hyreslokaler (4 §)
- Lagen om kosmetiska produkter (2 §)
- Lagen om advokater (5 §)
- Lagen om betalningsinstitut (32 §)
- Lagen om rättegångsbiträden med tillstånd (8 §)
- Lagen om auktoriserade ombud för industriellt rättsskydd (8 §)
- Lagen om likabehandling (3 §)
- Lagen om tillhandahållare av virtuella valutor (12 §)
-
Förordningen om samarbete mellan konsumentmyndigheter inom Europeiska unionen, CPC-förordningen, började tillämpas från och med den 17 januari 2020. I och med förordningen har konsumentmyndigheterna tillgång till nya samarbetsmetoder som förbättrar konsumentskyddet och konsumenternas ställning i hela unionen.
Medlemsländernas myndigheter fick bredare och effektivare möjligheter att hjälpa varandra vid gränsöverskridande överträdelser av EU:s konsumentskyddsbestämmelser. Målet är att förbättra konsumenters förtroende och konkurrensförutsättningarna för företag som följer lagstiftningen.
Konsumentombudsmannens omfattande befogenheter täcker övervakningen av nästan alla rättsakter som nämns i samarbetsförordningen.
Författningar som uteslutande övervakas av konsumentombudsmannen
Länkarna öppnas i ett nytt fönster.
Övriga författningar som räknas upp i samarbetsförordningen och som övervakas av konsumentombudsmannen och andra nationella myndigheter
Länkarna öppnas i ett nytt fönster.
Övervakning av specialfall
Länkarna öppnas i ett nytt fönster.