Frågor och svar om näthandel
Har du stött på problem när du handlar på nätet? Här hittar du svar på vanliga frågor.
Usein kysyttyä verkko-ostamisesta
-
Det är mycket viktigt att bekanta sig med beställningsvillkoren. I formuleringarna beskrivs i allmänhet närmare bl.a. avtalets varaktighet, ångerrätt eller avsaknad av ångerrätt, det land där säljaren är belägen och hanteringen av problemsituationer.
-
Produkterna kan ha presenterats på ett attraktivt sätt och till ett attraktivt rabatterat pris, men typiskt för en bedräglig webbutik är att den inte berättar mycket om sig själv och inte erbjuder någon ordentlig kontaktmöjlighet före eller efter köpet. Det finns ingen orsak att handla enbart med en postbox eller e-postadress. Förhåll dig misstänksamt till ett företag som inte på eget initiativ och tydligt ger sina kontaktuppgifter eller uppgifter om var det finns, eller som man endast kan kontakta med en webblankett. I diskussionsforumen på internet kan man hitta andra konsumenters negativa erfarenheter av företaget.
-
På webben finns numera många olika plattformar för marknadsplatser, där flera olika försäljare erbjuder sina produkter och tjänster. Kontrollera vilket företag som egentligen är säljare om du köper på en marknadsplatsplattform. Ibland kan säljaren också vara en privatperson, varvid köparen inte skyddas av konsumentskyddslagen.
Om inga andra uppgifter om säljaren än marknadsplatsplattformens uppgifter anges i beställningsskedet så svarar plattformen dig i eventuella problemsituationer.
-
Att betala med kreditkort är ett säkert betalningsalternativ som är bättre än nätbanksbetalning. Om du inte får en vara som du har betalat med kreditkort eller om varan är felaktig kan du inte bara klaga hos nätbutiken utan också hos kreditkortsbolaget och kräva återbetalning. Enligt vissa bankers avtalsvillkor iakttas dessutom motsvarande principer även vid så kallade bankkortsbetalningar.
Faktura eller postförskott är ett säkert betalningssätt eftersom kunden då betalar produkten först efter att ha fått den. Många webbutiker levererar dock inte sina produkter med faktura och postförskott.
För konsumenten är risken störst när en produkt måste betalas i förväg i nätbanken. Om nätbanksbetalning är det enda erbjudna betalningssättet lönar det sig att allvarligt överväga köpet. Ta då särskilt noggrant reda på företagets bakgrundsuppgifter och bekanta dig med det material du hittar på nätet. Om du inte får de varor du beställt och du har betalat i förskott är det ofta svårt att få pengarna tillbaka.
Inom näthandeln förekommer också företag som erbjuder betalningsförmedlingstjänster. I allmänhet är det klokast att välja en känd aktör i stället för ett företag vars bakgrund och tillförlitlighet man inte är säker på. Vissa betaltjänstföretag kan också erbjuda konsumenterna avgiftsfria eller avgiftsbelagda tilläggstjänster som ger ökad trygghet i handeln.
Använd inte penningsändningstjänster även om säljaren föreslår det eller ger tips om hur man kan göra försändelsen på ett säkert sätt.
-
Ångerrätten gäller inte alla produkter och tjänster. De vanligaste tjänsterna utanför ångerrätten är inkvarterings-, transport- och fritidstjänster, som man har kommit överens om att ska utnyttjas vid en viss tidpunkt. Tjänsteleverantören kan alltså begränsa ångerrätten för dessa tjänster i sin helhet, men det är alltid bra att kontrollera tjänsteleverantörens avtalsvillkor med tanke på eventuella ångervillkor. Ångerrätten gäller inte heller bland annat serviceavtal för tjänster som har utförts helt och hållet med samtycke från konsumenten på förhand, måttbeställda varor, varor som snabbt förstörs, förseglade varor vars sigill har öppnats (ljud- och bildupptagningar, datorprogram samt hälso- och hygienprodukter), biluthyrning eller restaurangtjänster.
-
Den värsta överraskningen när man handlat på nätet är om säljaren inte skickar beställda och betalda varor. Det lönar sig att kontakta säljaren skriftligen om leveransförseningen, till exempel per e-post. Om säljaren inte reagerar på att du tar kontakt, fundera på om du fortfarande vill ha den produkt du beställt eller om du vill ångra köpet. Ge säljaren skälig tid att utreda leveransförseningen. Förseningen berättigar inte automatiskt till exempel till prisavdrag, men du kan föreslå det för säljaren.
-
Konsumenten ansvarar i regel för returkostnaderna, om inte säljaren i sina villkor anger att denne betalar kostnaderna. Säljaren ansvarar även för returkostnaderna om denne har försummat att meddela konsumenten om att de hör till konsumentens ansvar. En skriftlig ångeranmälan till säljaren ska göras inom 14 dagar från köpet av tjänsten eller leveransen av varan. Varan ska returneras till säljaren senast 14 dagar efter att ångeranmälan gjorts.
-
Vid näthandel kan du alltid utnyttja ångerrätten inom 14 dagar. Om produkten dock är uppenbart felaktig och inte motsvarar beskrivningen, lönar det sig att reklamera skriftligen i stället för att ångra köpet. Om köpet hävs på grund av ett fel, ska säljaren också svara för returkostnaderna för varan.
-
Kontakta säljaren och meddela om felet. Ta också bilder både av paketet och av den trasiga varan. Säljaren ansvarar alltid för att varan levereras till konsumenten enligt avtalet.
-
När du returnerar ett paket lönar det sig att be om ett kvitto, en uppföljningskod eller något annat bevis på att paketet har rest iväg. Om du har handlat vårdslöst kan du bli ansvarig för att paketet försvinner och bli tvungen att betala för produkten.
-
I allmänhet får konsumenten ett reklammeddelande i sin e-post eller stöter på en reklamsida i sociala medier. Det leder till att man gör en beställning och ger sina kortuppgifter utan att fundera på saken. Det är dock viktigt att först ta sig tid att undersöka vad man binder sig till. Det lönar sig att noggrant gå igenom villkoren för beställningen. Om avtalets varaktighet tydligt har angetts redan innan avtalet ingås, ska fakturan betalas. Om villkoren inte har angetts innan beställningen görs ska du göra en skriftlig reklamation till säljaren och åberopa oklara avtalsvillkor. Det lönar sig också att utreda säljarens bakgrund med sökmotorer, till exempel Google.
-
Om du inte har gjort beställningen ska du göra en skriftlig reklamation till säljaren. Säljaren måste kunna påvisa att avtalet har ingåtts. I frågor som gäller identitetsstölder lönar det sig att kontakta polisen.
-
Gör genast en reklamation på plats till det företag som sålt inkvarteringen. Om inkvarteringsföretaget inte avhjälper bristerna eller om bristen är sådan att den inte kan avhjälpas, kan situationen kompenseras med ett prisavdrag som motsvarar felet. Om bristen är betydande kan det vara möjligt att häva avtalet. I vissa situationer kan man också kräva skadestånd av inkvarteringsföretaget.