Reklamation om bussresa
Om det har förekommit brister under din bussresa eller om du inte är nöjd med den assistans eller den kompensation du har fått ska du börja med att kontakta bussbolaget.
Reklamationer måste i regel framföras inom rimlig tid efter att felet har upptäckts, så klaga så fort som möjligt. Särskilda principer gäller för resor på 250 km och längre. Lagbrott kan du anmäla till den övervakande myndigheten.
Reklamation om försening och inställd resa när resan är minst 250 km
Passageraren har rätt att avboka eller boka om resan och har rätt till assistans på 250 km eller längre resor oberoende av hur lång sträcka han eller hon reser. Om dina rättigheter inte har tillgodosetts under en sådan resa ska du lämna in ett klagomål inom tre månader från resan.
Inom en månad efter det att klagomålet har mottagits ska bolaget underrätta passageraren om huruvida klagomålet har accepterats, avslagits eller fortfarande behandlas. Tiden för att lämna det slutliga svaret får inte överstiga tre månader från mottagandet av klagomålet.
Om bussbolaget inte har någon färdig reklamationsblankett, kan du använda Konkurrens- och konsumentverkets reklamationstjänst eller reklamationsblankett för fel i tjänst.
Allmän sida om reklamation
ReklamationstjänstKontakta rådgivningstjänsterna
Om ditt klagomål inte ger önskat resultat kan du få hjälp från konsumentrådgivningen eller Konsument Europa Finland. Välj det alternativ som passar dig för att få rådgivning:
-
Konsumentrådgivningens telefonservice
Läs undantagstidtabellerna från länken. Normal servicetid måndag–onsdag och fredag kl 9–12, torsdag kl 12–15.
-
Konsument Europa Finland
Betjäningstid mån–to kl 9–12
Konsument Europa Finland hjälper konsumenter i problem med handel över gränserna t.ex. resande och e-handel.
För dina krav till konsumenttvistenämnden, anmäl lagbrott till myndigheten
Om trafikidkaren bryter mot dina rättigheter som passagerare, kan du lämna in ett klagomål till den myndighet som övervakar ärendet. I varje EU-land finns en myndighet som övervakar tillgodoseendet av passagerares rättigheter enligt EU-förordningen.
Ifall du reste i ett annat EU-land ska du lämna klagomålet till myndigheten i det land där händelsen inträffade.
Kontaktuppgifter till EU-ländernas tillsynsmyndigheter (på engelska)
I Finland är Konkurrens- och konsumentverkets konsumentombudsman och Transport- och kommunikationsverket Traficom tillsynsmyndigheter.
-
I Finland behandlas enskilda tvistemål och ekonomiska kompensationsanspråk mellan konsumenten och trafikidkaren av konsumenttvistenämnden, som är ett opartiskt och avgiftsfritt tvistlösningsorgan. Bekanta dig med konsumenttvistenämndens webbplats, där det finns information om i vilka situationer det kan vara bra att lämna in ett klagomål.
Observera att du först måste reklamera till trafikidkaren innan du för ditt ärende till konsumenttvistenämnden för avgörande. I allmänhet är det också skäl att först kontakta konsumentrådgivningen.
-
Konkurrens- och konsumentverkets konsumentombudsman övervakar bolagen som är verksamma i Finland vad gäller marknadsföring, avtalsvillkor och förfaranden i kundrelationer samt konsumenternas allmänna intresse när det gäller tillgodoseendet av busspassagerares rättigheter i Finland enligt förordningen.
Konsumentombudsmannen behandlar inte enskilda kompensations- eller tvistemål och konsumenternas anmälningar besvaras inte individuellt. Man kan kontakta oss på finska, svenska eller engelska.
-
Transport- och kommunikationsverket Traficom övervakar förordningen om busspassagerares rättigheter ur affärsresandes synvinkel. Affärsresande kan alltså vända sig till Traficom i problemsituationer där bussresan är över 250 km och ställs in eller försenas. Traficom övervakar också rättigheterna för passagerare med funktionsnedsättning och nedsatt rörlighet.
- Affärsresenär: lämna in ett klagomål om dina rättigheter inte har respekterats vid en försenad eller inställd bussresa (Traficom) Öppnas i nytt fönster är extern länk
- Lämna in ett klagomål: rättigheter för personer med funktionsnedsättning eller nedsatt rörlighet vid tågresor (Traficom) Öppnas i nytt fönster är extern länk
Paketresor
Om det är fråga om en charterbuss som ingår i en paketresa kan du dessutom kräva kompensation av researrangören för fel.