Försenade flygningar
Du har rätt till service om en flygning försenas och för en lång försening kan du också kräva standardersättning. Dessutom kan du ha rätt till skadestånd som flygbolaget betalar. Se hur mycket du kan kräva och vad du kan göra om flygbolaget vägrar att gå med på dina krav. Flygbolaget har en skyldighet att informera dig
Rätt till service
Flygpassagerarens rätt till service vid förseningar beror på flygresans längd och förseningens varaktighet, som flygbolaget har uppskattat.
-
- Måltider och förfriskningar i skälig proportion till väntetiden.
- Två avgiftsfria telefonsamtal eller e-postmeddelanden.
- Hotellrum samt transport mellan flygplatsen och hotellet när den förväntade avgångstiden är följande dag efter den angivna avgångstiden och övernattning blir nödvändig.
-
- Måltider och förfriskningar i skälig proportion till väntetiden.
- Två avgiftsfria telefonsamtal eller e-postmeddelanden.
- Hotellrum samt transport mellan flygplatsen och hotellet när den förväntade avgångstiden är följande dag efter den angivna avgångstiden och övernattning blir nödvändig.
-
- Måltider och förfriskningar i skälig proportion till väntetiden.
- Två avgiftsfria telefonsamtal eller e-postmeddelanden.
- Hotellrum samt transport mellan flygplatsen och hotellet när den förväntade avgångstiden är följande dag efter den angivna avgångstiden och övernattning blir nödvändig.
-
- Måltider och förfriskningar i skälig proportion till väntetiden.
- Två avgiftsfria telefonsamtal eller e-postmeddelanden.
- Hotellrum samt transport mellan flygplatsen och hotellet när den förväntade avgångstiden är följande dag efter den angivna avgångstiden och övernattning blir nödvändig.
- Du kan välja om du vill avbeställa flygresan helt och få biljettpriset tillbaka eller genomföra resan. Om du avbeställer flygresan måste flygbolaget betala biljettpriset inom sju dagar. Flygbolaget ska återbetala biljettpriset för varje resa och för de delar av resan som redan gjorts, om flygningen inte längre är till nytta med tanke på din resplan. Du har också rätt att få ett gratis returflyg till avgångsorten som anges på flygbiljetten.
Standardersättning för förlorad tid
Du kan få standardersättning om din flygning försenas med minst tre timmar från den tidtabellsenliga ankomsttiden. Standardersättningen kompenserar förlorad tid.
Om flygbolaget inte har erbjudit dig standardersättning, lönar det sig att kräva kompensation snarast möjligt.
Hur stor är standardersättningen?
Ersättningsbeloppet bestäms utifrån flygresans längd och den försening som ombokningen föranleder. Flygbolaget kan återbetala biljettpriset och betala kompensationen kontant, via banköverföring, med en check eller, med resenärens skriftliga samtycke, med resevouchers eller andra tjänster.
Resans längd | Försening på destinationen | Ersättning |
---|---|---|
Flygturens längd högst 1 500 km | över 3 h | 250 € |
Flygtur inom EU, över 1 500 km eller flygning till land utanför EU 1 500–3 500 km | över 3 h | 400 € |
Flyg från land utanför EU (avgående/ankommande), flygturens längd över 3 500 km | 3–4 h | 300 € |
Flyg från land utanför EU (avgående/ankommande), flygturens längd över 3 500 km | över 4 h | 600 € |
När uteblir standardersättningen?
Rätt till kompensation föreligger inte om förseningen beror på extraordinära omständigheter och inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits.
-
Rätt till standardersättning föreligger inte när förseningen beror på extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits. Som extraordinära omständigheter betraktas till exempel meteorologiska förhållanden som omöjliggör flygning, säkerhetsrisker, oförutsedda brister i flygsäkerheten, politisk instabilitet och flygledningsbeslut som leder till att flygningen försenas. Huruvida omständigheterna är extraordinära granskas från fall till fall.
Enligt beslutspraxis är ett tekniskt fel i ett flygplan sällan ett giltigt skäl att inte betala standardersättning. Inte heller oväntade tekniska fel som beror på att delar slutar fungera i förtid kan betraktas som extraordinära. Lagliga eller spontana strejker bland flygbolagets egen personal befriar inte heller från betalning av standardersättningar.
För att ett flygbolag ska kunna neka en passagerare standardersättning måste det kunna bevisa att fallet inte har samband med lufttrafikföretagets normala verksamhet och att det i själva verket inte var kontrollerbart. Sådana är tekniska fel som påverkar flygsäkerheten och som beror på sabotage, terrordåd eller dolda tillverkningsfel som tillverkaren eller flygsäkerhetsmyndigheten har anmält för flera flygplan som tillhör samma materiel. En fågelkollision och eventuell skada till följd av den ska betraktas som en extraordinär omständighet.
Flygbolaget är skyldigt att bevisa att förseningen berodde på extraordinära omständigheter och att de inte hade kunnat undvikas genom åtgärder som lämpar sig för situationen. Det har alltså betydelse vid bedömningen av standardersättningsansvaret vilka åtgärder flygbolaget har vidtagit eller skäligen hade kunnat vidta i situationen.
Skadestånd för skada som orsakats av försening
Om förseningen av flyget orsakar skada kan du få skadestånd. Skadestånd kan betalas endast för kostnader som kan bevisas, såsom en tågbiljett som blivit oanvänd på grund av förseningen, inte för besvikelse och förtret.
Läs också
Skadestånd vid försenad flygningPaketresor
Om din flygning var en del av en paketresa:
- Du kan kräva standardersättning vid inställd flygning, försening och nekad ombordstigning på samma sätt som för en reguljärflygning som du bokat på egen hand. Om du ansöker om standardersättning på grundval av rättigheterna enligt EG-förordningen, ska kravet framställas hos det flygbolag som utför flygningen.
- Du kan dessutom kräva kompensation av researrangören för fel.
Om flygbolaget vägrar gå med på dina krav
Om din flygning inte motsvarade överenskommelsen kan du lämna in ett klagomål till flygbolaget. Det lönar sig att klaga så snart som möjligt. Om reklamationen till flygbolaget inte ger resultat kan du lämna in ett klagomål till myndigheten.
Läs också
Reklamation av en flygresaRättigheternas giltighet
Dessa rättigheter gäller alla utrikesflygningar (reguljär- och charterflygningar) som avgår från en flygplats inom EU. När det gäller flygningar från länder utanför EU gäller dessa rättigheter endast flygbolag från EU. Reglerna gäller även Norge, Schweiz, Island och Storbritannien samt deras flygbolag.
Lagstiftning
- EG-förordning om fastställande av gemensamma regler om kompensation och assistans till passagerare vid nekad ombordstigning och inställda eller kraftigt försenade flygningar 261/2004 Öppnas i nytt fönster är extern länk
- Konvention om vissa enhetliga regler för internationella lufttransporter. Öppnas i nytt fönster är extern länk