-
Anvisningarna lämpar sig till exempel för följande situationer:
- misslyckad reparation eller service av hushållsapparater, datorer eller telefoner
- kvaliteten på ett renoverings- eller byggnadsarbete motsvarar inte det överenskomna
- installation, städning, sy-, skomakar-, beklädnadsservice eller annat beställningsarbete har inte utförts med tillräcklig yrkesskicklighet och omsorg
- det beställda arbetet motsvarar inte de uppgifter som getts på förhand.
Du kan bland annat ta reda på
- vilka de allmänna principerna för konsumentskydd är när tjänsten inte motsvarar det som avtalats.
- vem som ansvarar för felet i tjänsten.
- när ett fel berättigar till hävning, prisavdrag eller annan ersättning enligt konsumentskyddslagen.
Dröjsmål i tjänst
I ett avtal är det bra att komma överens om en exakt tidpunkt när arbetet ska vara färdigt.
Att avbryta ett servicearbete
Konsumenten kan avbryta ett felfritt utfört servicearbete, men måste ersättä arbetskostnader och betala skadestånd.
När är en tjänst felaktig?
En tjänst ska i fråga om innehåll, utförande och resultat överensstämma med det som avtalats. Tjänsten ska utföras med yrkesskicklighet och omsorg.
Kompensation för fel i tjänst
Ett fel i en tjänst kan gottgöras genom att avhjälpa felet eller utföra tjänsten på nytt, genom prisavdrag eller hävning av avtalet.
Skadestånd för fel och dröjsmål i tjänst
Skadestånd kan krävas för direkta utgifter som föranletts av utredningen av ärendet, såsom resekostnader.
Alternativ vid tvister
Om tjänsteleverantören förnekar att tjänsten innehåller fel och inte går med på att gottgöra dig, kan du agera enligt följande.