Jag använder, konsumerar och reagerar
Vid det fjärde steget på köpstigen använder konsumenten produkterna enligt bruksanvisningarna och den information som finns och sköter sina betalningar. Till konsumentens färdigheter hör också att administrera och säga upp avtal samt se till att inte ha tjänster som inte används.
I detta skede av köpstigen är en av konsumentens viktigaste ekonomiska färdigheter att kunna göra en reklamation, oavsett om det är fråga om en felaktig produkt eller tjänst eller oklarheter i faktureringen.
Steget Jag använder, konsumerar och reagerar fokuserar på situationer som uppstår efter ett köp. Eleverna får en uppfattning om hur de ska gå till väga om det uppstår fel eller förseningar, och vad de ska göra om produkten eller tjänsten inte motsvarar det som avtalats eller om de får en felaktig faktura.
Eleverna uppmanas ta reda på sina rättigheter och söka hjälp om det uppstår tvister genom att öka sin kunskap om konsumentens rättigheter och ansvar.
Eftersträvad kompetens som konsument
- Använder produkten eller tjänsten enligt säljarens anvisning och det avtal som ingåtts
- Följer upp sina kostnader och att faktureringen är korrekt samt betalar fakturorna enligt överenskommelse
- Reklamerar eventuella fel i en produkt eller tjänst eller en obefogad faktura till säljaren eller konsumenträttsrådgivningen.
- Återkallar eller avslutar vid behov sin beställning, medveten om villkoren och sina rättigheter
För steget Jag använder, konsumerar och reagerar planeras undervisningen för att
- Stöda konsumentens självständighet och vägleda konsumenten i att utöva sina rättigheter när fel och förseningar uppstår.
- Hjälpa konsumenten att förstå när felen ligger på säljarens ansvar och när konsumenten ansvarar för dem samt förstå på vilket sätt fel kan åtgärdas och gottgöras.
- Hjälpa konsumenten att förstå vilket ansvar kreditbolaget, operatören eller ett tidigare säljled har.
- Handleda konsumenten att vid behov använda konsumenträttslig rådgivning.
- Uppmuntra konsumenten att förhandla om betalningsarrangemangen i mån av möjlighet.
- Hjälpa konsumenten att uppfatta indrivningsprocessens förlopp och uppmuntra dem att söka hjälp.
Fundera över och tillämpa frågorna med beaktande av elevens och den studerandes nivå att tillägna sig information om konsumentskyddet. Eftersom kunskap bygger på det man lärt sig tidigare blir lärandet ett kontinuum.
’Du kan använda frågorna och fenomenen nedan som hjälp för att konkretisera undervisningen. Det är inte meningen att frågorna ska ställas till eleven som sådana, utan undervisningen preciseras och anpassas så att frågorna passar elevens kompetensnivå.
Småbarnspedagogiken | 6–9-åringar i lågstadiet |
---|---|
Hur använder man sina saker på ett bra sätt? | Vad betyder hållbar användning? |
Metoderna är typiska för barnets sätt att lära sig, såsom lek, diskussioner och basvård. Fenomen: | Lämpliga undervisningssätt för den här åldern är att undersöka, leka, spela spel och diskutera. Lärarens exempel och handledning i vardagliga konsumtionssituationer framhävs. Fenomen: |
10–12-åringar | 13–18-åringar |
---|---|
Hur följer man ett avtal? | Varför ingår man avtal? |
Lämpliga undervisningsmetoder för den här åldern är till exempel att undersöka, öva, spela spel och diskutera. Det är viktigt med lärarens exempel och att undervisningen medvetet inkluderar tillfällen där man övar och diskuterar hur man gör medvetna konsumtionsval. Fenomen: | Lämpliga undervisningssätt i denna ålder är olika metoder som omfattar problemlösning, att undersöka, spela rollspel, simulera och diskutera. Det är viktigt med lärarens exempel och att undervisningen medvetet inkluderar tillfällen där man övar och reflekterar över hur man gör medvetna konsumtionsval. Fenomen: |
KKV Kampus lärmiljö
Använd kurser och material som en del av undervisningen. KKV Kampus är en lärmiljö där du kan hitta kurser för konsumenter och företagare.
KKV Kampus – Välkommen att lära! Öppnas i nytt fönster är extern länk