Jag är konsument
Vid det första steget på köpstigen lär man sig de metafärdigheter som behövs i vardagen. Undervisningen stöder inlärningen av känslokompetens och uppmuntrar eleverna att undersöka hur kognitiva snedvridningar påverkar konsumtionen.
Vid det första steget på köpstigen funderar man på konsumentens roll och miljö. Samtidigt utvecklas förmågan att uppfatta känslor, värderingar och attityder som påverkar konsumtionen. Eleven får hjälp att utvecklas till en konsument som är medveten om sina rättigheter och sitt ansvar.
Eftersträvad kompetens för konsumenten
- Identifiera konsekvenserna av konsumentens och medborgarens roller ur konsumenträttslig synvinkel vid inköp.
- Uppfatta känslor, värderingar och attityder som påverkar konsumtionen.
- Vara medveten om begränsningarna i konsumentens rationalitet och deras betydelse för det egna konsumentbeteendet.
- Förstå principerna för konsumtion av produkter och tjänster samt kombinationer av dessa.
Undervisningen för steget Jag är konsument planeras för att
- Motivera konsumenten till att fatta ansvarsfulla beslut.
- Motivera konsumenten att identifiera och bedöma sin egen verksamhet
Fundera över och tillämpa frågorna med beaktande av elevens och den studerandes nivå att tillägna sig information om konsumentskyddet. Eftersom kunskap bygger på det man lärt sig tidigare blir lärandet ett kontinuum. Man kan använda frågorna och fenomenen nedan för att konkretisera undervisningen. Det är inte meningen att frågorna ska ställas till eleven som sådana, utan undervisningen preciseras och anpassas så att frågorna passar elevens kompetensnivå.
Småbarnspedagogiken | 6–9-åringar i lågstadiet |
---|---|
Vad betyder det att köpa? | Vad kan man konsumera? |
Metoderna är typiska för barnets sätt att lära sig, såsom lek, diskussioner och basvård. Fenomen: | Lämpliga undervisningssätt för den här åldern är att undersöka, leka, spela spel och diskutera. Lärarens exempel och handledning i vardagliga konsumtionssituationer framhävs. Fenomen: |
10–12-åringar | 13–18-åringar |
---|---|
Hur konsumerar och handlar vi? | Varför konsumerar vi? |
Lämpliga undervisningsmetoder för den här åldern är till exempel att undersöka, öva, spela spel och diskutera. Det är viktigt med lärarens exempel och att undervisningen medvetet inkluderar tillfällen där man övar och diskuterar hur man gör medvetna konsumtionsval. Fenomen: | Fenomen: |
KKV Kampus lärmiljö
Använd kurser och material som en del av undervisningen. KKV Kampus är en lärmiljö där du kan hitta kurser för konsumenter och företagare.
KKV Kampus – Välkommen att lära! Öppnas i nytt fönster är extern länk