Varor

Lös problemet med defekt eller bristfällig vara eller försening av leveransen med våra instruktioner.

Anvisningarna lämpar sig till exempel för följande situationer:

  • egenskaperna hos en hushållsapparat eller ett klädesplagg motsvarar inte den givna informationen.
  • en produkt (bl.a. television, dator, telefon, möbel, tvättmaskin, klädesplagg) går sönder för tidigt i förhållande till dess normala livslängd eller användningstid.

Försenad leverans av varan

Om leveransen av en vara eller utförandet av en tjänst fördröjs och detta inte beror på konsumenten, är det frågan om ett avtalsbrott från säljarens sida.

Garanti och konsumentskydd

Det är frivilligt att bevilja garanti. Också utan garanti ansvarar säljaren för fel enligt lagens bestämmelser om ansvar för fel.

Bruksanvisningar

Säljaren ska tillhandahålla de bruks- och skötselanvisningar samt underhållsinstruktioner som behövs för att använda produkten.

Bytes- och returrätt

Felfria varor som har köpts i en affär har ingen bytes- och returrätt som grundar sig på lagen. I näthandel gäller i allmänhet 14 dagars ångerrätt.

När är det fel i varan?

Det är ett fel i varan om den inte motsvarar det som avtalats med säljaren eller om den inte uppfyller vissa av de krav som räknas upp i lagen.

Vem ansvarar för fel?

Säljaren ansvarar för de varor han eller hon säljer. Om det är fel på en produkt har köparen rätt att kräva gottgörelse av säljaren.

Konstaterande av fel och kostnader för felsökning

Säljaren och garantigivaren ansvarar för fel på varan under garantitiden. Om produkten inte har garanti ansvarar säljaren för felet.

Påföljder vid fel

Om det finns ett fel i varan kan du välja att kräva att varan repareras eller byts ut. Säljaren kan vägra att reparera eller byta varan, om det är omöjligt.

Skadestånd för fel i vara 

Man kan kräva skadestånd för extra kostnader som orsakats av ett fel. Skadans omfattning ska kunna påvisas till exempel med kvitto.

Köp av begagnade varor

När du köper en begagnad vara av ett företag skyddas du av konsumentskyddslagen och du kan till exempel göra en reklamation om ett fel i varan till företaget.

Presentkort

Ta reda på vilka användningsmöjligheter och begränsningar som finns när du köper ett presentkort. Du behöver inte acceptera ett presentkort som gottgörelse.

Hoppa över inbäddat innehåll

Your Europe -portal

Denna webbplats är en del av Europeiska kommissionens portal Your Europe.

Hittade du det du sökte? Ge respons!