Bytes- och returrätt
Felfria varor som har köpts i en affär har ingen bytes- och returrätt som grundar sig på lagen. Många affärer erbjuder ändå frivilligt bytes- och returrätt. Vid näthandel har däremot merparten av varorna en ångerrätt på 14 dagar, under vilken köpet kan ångras utan särskild orsak.
En köpt vara kan bytas eller returneras endast om
- företaget har meddelat att varan kan bytas eller returneras. Att ge köparen bytes- eller returrätt är frivilligt för affären, så den kan fastställa villkoren för retur och byte, till exempel 8 eller 30 dagars returrätt. Affären kan också kräva att köparen uppvisar kvittot, om köparen har getts rätt att byta ut eller returnera varan.
- företaget inte tillämpar frivillig bytes- eller returrätt och konsumenten är osäker på sitt köp kan han eller hon föreslå öppet köp. Vid öppet köp ger säljaren köparen rätt att returnera eller byta ut varan före ett visst datum. Om säljaren går med på öppet köp lönar det sig att skriva villkoren tydligt på kvittot.
- det däremot är fråga om hemförsäljning eller distansförsäljning (telefonförsäljning, postorderförsäljning, webbutik eller TV-shop), har konsumenten en lagstadgad ångerrätt på 14 dygn. Det finns dock också begränsningar i ångerrätten, så det lönar sig alltid att läsa avtalsvillkoren noggrant.
Du kan läsa mer om den lagstadgade ångerrätten och dess begränsningar vid hemförsäljning här.
Konsumentskyddsassistenter
Assistententer hjälper reda ut om konsumenten har rätt att ångra ett köp eller om säljaren ansvarar för ett fel i en vara och hur felet kan gottgöras.