När är det fel i varan?
Det är ett fel i varan om den inte motsvarar det som avtalats med säljaren eller om den inte uppfyller vissa av de krav som räknas upp i lagen. Med fel avses fel, brister eller avvikelser som säljaren ansvarar för med stöd av bestämmelserna om ansvar för fel i konsumentskyddslagen. Säljarens ansvar bedöms alltid från fall till fall.
Det är ett fel i varan till exempel om,
-
Om varan avviker från den överenskomna eller marknadsförda informationen är det fel på den.
Varan ska motsvara det utlovade bland annat vad gäller
- beskrivning
- typ
- antal
- kvalitet
- funktion
- kompabilitet
- driftskompabilitet
- andra egenskaper
-
Säljarens ansvar för fel är inte begränsat till garantitiden, utan gäller den förväntade livslängden för varan.
Varan har ett fel som hör till säljarens ansvar om den varar kortare tid än vad man med fog kan förvänta sig. Köparen har rätt att förvänta sig att apparaten vid normal användning håller under sin livslängd utan dyra reparationskostnader. Den förväntade livslängden för till exempel hushållsapparater och elektroniska apparater är flera år.
-
Vid bedömningen av konsumenternas berättigade förväntningar kan bland annat priset på varan vara av betydelse. Ett högt pris skapar i allmänhet särskilda kvalitetsförväntningar.
-
Varan har ett fel som hör till säljarens ansvar, om den inte lämpar sig för:
- det ändamål för vilket samma typ av varor i allmänhet används.
- sådant specialbruk som konsumenten avsett och som säljaren varit medveten om. Om säljaren har godkänt ett särskilt användningsändamål svarar säljaren för att den sålda varan lämpar sig för det ändamål som köparen har uppgett.
-
En vara ska ha bruksanvisningar samt anvisningar för underhåll och skötsel, om användningen kräver sådana.
Bruksanvisningen ska vara i sådan form att den kan användas utan svårighet.Anvisningarna ska finnas på finska och svenska. En bruksanvisning ska också ges i webbutiken om webbplatsen är på finska och marknadsföringen även i övrigt är tydligt riktad till finländarna.
Läs mer: Bruksanvisningar
-
Med de uppdateringar som överenskommits i avtalet kan man till exempel förbättra det digitala innehåll eller den digitala tjänst som ingår i varan och effektivisera dess funktion, utvidga deras funktioner och anpassa dem till den tekniska utvecklingen. Även utan ett separat avtal är säljaren skyldig att leverera nödvändiga säkerhets- och andra uppdateringar av varan.
-
Varan är också felaktig om den på grund av felaktig installation avviker från de överenskomna eller allmänna kraven. Felansvar förutsätter att installationen av varan
- ingår i köpeavtalet och varan har installerats av säljaren eller säljarens underleverantör, eller
- köparen har ansvarat för installationen, men den felaktiga installationen har berott på brister i de installationsanvisningar som säljaren uppgett.
-
Vid köp av varor som innehåller digitala element (till exempel en dator eller smarttelefon) ska säljaren se till att köparen informeras om nödvändiga informationssäkerhets- och andra uppdateringar.
Säljaren ska leverera nödvändiga uppdateringar:
- om det är fråga om engångsleverans av digitalt innehåll eller en tjänst ska uppdateringar ges en rimlig tid. En rimlig tidsperiod är i princip varans förväntade livslängd.
- om det är fråga om kontinuerlig leverans av digitalt innehåll eller en digital tjänst ska nödvändiga uppdateringar ges så länge som säljaren är ansvarig för fel i varan och i varje fall minst den tid som det digitala innehållet eller den digitala tjänsten enligt avtalet ska levereras.
Köparen får fritt bestämma om hen installerar uppdateringarna eller inte. Om köparen inte installerar uppdateringar ansvarar säljaren inte för fel som beror på att uppdateringen saknas, om:
- säljaren har meddelat köparen om tillgången till uppdateringen och vilka följder försummelsen att installera uppdateringen har och inte
- att uppdateringen inte har installerats eller att den har installerats felaktigt beroende på att köparen har fått bristfälliga installationsanvisningar.
Säljarens lagstadgade skyldighet att lämna in nödvändiga uppdateringar gäller avtal som ingåtts från och med den 1 januari 2022. I fråga om avtal som ingåtts tidigare kan konsumenten dock förutsätta att de uppdateringar som behövs för apparatens funktion finns tillgängliga under en tillräckligt lång tid.
Undantag från säljarens ansvar för fel
Det kan uppstå fel eller brister i varorna under deras livslängd som säljaren inte är ansvarig för.
Säljaren är inte ansvarig för fel som har uppstått av
- normalt slitage på varan eller en del av den.
- felaktig hantering av varan.
- försummelse av bruks- eller skötselanvisningar.
- en olycka som inträffat efter att varan avlämnats.
Säljaren är inte heller ansvarig i följande situationer:
-
Konsumenten har vid köpet uttryckligen informerats om att varan till vissa särdrag avviker från de allmänna kraven, och konsumenten har godkänt avvikelserna separat och uttryckligen.
En vara kan inte säljas med som den är-villkor eller med motsvarande allmänna förbehåll, utan säljaren ska specificera till vilka delar varan avviker från de allmänna kraven i lagen.
Om du har köpt en begagnad vara före den 1 januari 2022, kan den bestämmelse om villkoret ”sådan den är” som då fanns i lagen tillämpas på bedömningen av felet. Med stöd av bestämmelsen är en vara felaktig om den till exempel är i sämre skick än köparen med hänsyn till dess pris och övriga omständigheter har haft grundad anledning att förutsätta.
-
Det har förekommit ett fel eller en brist i de material som konsumenten levererat för att tillverka varan och säljaren har inte vetat och inte heller borde ha känt till att materialen var felaktiga.
-
För att undgå ansvar ska säljaren visa att:
- säljaren hade inte och kunde inte skäligen antas ha känt till uppgifterna i fråga.
- uppgifterna hade korrigerats när avtalet ingicks på samma eller därmed jämförbart sätt som de hade presenterats.
- uppgifterna har inte kunnat påverka köpet.
Klara ut kompensationsalternativen för felet
Instruktionerna hjälper dig att hitta en lösning och komma överens med din motpart.
Vem ansvarar för fel?
Påföljder vid fel och reklamation
Skadestånd för fel i vara
Konstaterande av fel och kostnader för felsökning
Köp av begagnade varor