Konsumentrådgivning

Konsumentrådgivningen ger dig information och anvisningar i konsumenträttsliga frågor och tvister.

Ärendehantering i konsumentrådgivning

Gör så här för att utreda ditt ärende smidigt.

  • Kontakta alltid först det företag du har gjort affären med.

    Gör en reklamation till företaget så snart som möjligt efter att ett fel eller något annat problem upptäckts och försök förhandla fram en lämplig gottgörelse.

    Det är bra att göra reklamationen skriftligen så att det är lättare att åberopa yrkanden i en eventuell tvist.

    Reklamation

  • Om ditt klagomål till företaget inte ger önskat resultat, kontakta konsumentrådgivningen. En expert ger dig gratis rådgivning och medlingshjälp i tvister.

    Du kan kontakta konsumentrådgivningen via telefon eller med en webblankett.

    Om ditt ärende redan behandlas av konsumentrådgivningen och du har fått expertens kontaktuppgifter ska du kontakta handläggaren direkt.

Te­le­fon­ser­vice

Vänligen ta fram alla dokument om ärendet innan du ringer konsumentrådgivningen. Samtalen besvaras i den ordning de inkommer.

Konsumentrådgivningens telefonservice

Servicetid måndag–onsdag och fredag kl 9–12, torsdag kl 12–15

Sam­tals­pri­ser

Att ringa och köa till 09-nummer kostar från fast telefon och mobiltelefon enligt inrikes samtalspris. Priset fastställs utifrån uppringarens abonnemangsavtal. Samtalen ingår i allmänhet i samtalspaketen om uppringaren har ett sådant i användning.

Webb­lan­kett

Rådgivaren svarar på kontaktförfrågningar per telefon eller e-post inom en vecka. Du får i regel svar per telefon.

  • Telefonsamtalet kommer från ett nummer som inleds med 029 eller så kan det stå ”okänt nummer”.
  • Om du inte har fått något svar från konsumentrådgivningen, kontrollera din e-posts mapp för skräppost innan du tar kontakt på nytt till konsumentrådgivningen.

Konsumentrådgivningens kontaktblankett

(normalt 24 h)