Tillgänglighetsutlåtande för Konsumentrådgivningens ärendehanteringsblankett

Konkurrens- och konsumentverket strävar efter att garantera sina webbtjänsters tillgänglighet i enlighet med lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller ärendehanteringsblanketten (asiointi.kkv.fi)

Statusen för webbtjänsternas tillgänglighet

Webbtjänster uppfyller delvis kraven i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster (306/2019). Nedan uppges fall av underlåtelse att iaktta kraven och de avvikelser som tillämpas.

Icke-tillgängligt innehåll

Innehållet nedan är inte tillgängligt av följande skäl: Underlåtenhet att iaktta lagen om tillhandahållande av digitala tjänster (306/2019).

Följande innehåll och/eller funktioner uppfyller ännu inte kraven:

  1. Det finns vissa brister i hur HTML-element används i portalen. Det orsakar problem med både perceptibilitet och hanterbarhet.
  2. Det finns vissa brister i ARIA-kodmärkningarna.
  3. Skärmläsaren har brister i hanteringen av dynamiska sidrubriker och element som automatiskt läggs till på sidan.

De upptäckta bristerna syftas till att åtgärdas under år 2025.

Upprättande av detta tillgänglighetsutlåtande

Detta utlåtande upprättades 16.9.2020.

Utlåtandet grundar sig på Konkurrens- och konsumentverkets egen bedömning av huruvida webbplatsen uppfyller kraven i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster (306/2019). Som hjälp vid självutvärderingen har valideringsverktyg och skärmläsningsprogram använts. Redogörelsen uppdateras och förtydligas när problem åtgärdas eller nya upptäcks.

Utlåtandet reviderades senast 9.4.2025.