Tiivistelmä
Digivihreällä kaksoissiirtymällä tarkoitetaan hiilineutraalius- ja digitalisaatiotavoitteiden yhteen kytkeytymistä yhteiskunnan, teollisuuden ja talouden uudistamiseksi. Katsauksessa esitetään ajankohtainen kuvaus kuluttajille aiheutuvista digivihreän kaksoissiirtymän siirtymähaitoista. Kuluttajiin kohdistuvista siirtymähaitoista ei ole systemaattista tietoa, koska huomio on kiinnittynyt kaksoissiirtymän myönteisiin piirteisiin. Laadullisella tutkimusotteella on jäsennetty siirtymähaittojen ilmenemismuotoja, niiden kohdistumista kuluttajiin sekä tarkasteltu siirtymähaittojen vähentämisen yhteiskuntapoliittisia edellytyksiä.
Siirtymähaittoja ilmenee asumisessa, liikkumisessa, syömisessä sekä kestokulutushyödykkeissä ja kiertotaloudessa. Kuluttajille aiheutuu hyvin erilaisia siirtymähaittoja. Tuotteiden ja palveluiden hankkimiseen ja käyttämiseen liittyvien siirtymähaittojen perusta on siinä, etteivät markkinat kykene vastaamaan kuluttajien tarpeisiin nopeasti muuttuvissa oloissa. Kuluttajien syrjäytymistä ilmentäville siirtymähaitoille on yhteistä rajoittunut valinnanvapaus digivihreillä markkinoilla. Kuluttajille tarjottavaan tietoon liittyvät siirtymähaitat kohdistuvat siihen, missä määrin ja minkälaista tietoa kuluttajille tarjotaan digivihreistä tuotteista ja palveluista sekä miten kuluttajien päätöksentekoon vaikutetaan tiedottamisessa. Kuluttajadatan hyödyntämiseen kohdistuvissa siirtymähaitoissa on kyse henkilödatan hyödyntämistavoista ja vastuullisuudesta huolehtimisesta. Yhteistä siirtymähaitoille on, että ne kohdistuvat kaksoissiirtymän markkinainfrastruktuuriin, joka muovautuu kuluttajien ja yritysten toiveita ja tarpeita vastaavaksi digivihreiden markkinoiden kehittyessä.
Siirtymähaitat aiheuttavat kuluttajille taloudellisia, ajallisia, psykologisia ja sosiaalisia seurauksia, jotka muokkaavat kuluttajien luottamusta kaksoissiirtymään. Siirtymähaitat ja niiden seuraukset ilmenevät myös kuluttajalle aiheutuvana mentaalihaittana. Mentaalihaitta voi ilmetä tiedon ylikuormituksena, mutta myös tiedon puutteena uusista tuote- ja palveluvaihtoehdoista, mikä vaikeuttaa kuluttajien kykyä tehdä tietoisia ja kestäviä valintoja. Kaksoissiirtymässä haavoittuvassa asemassa olevia kuluttajia ovat digitalisaation ulkopuolelle jääneet kuluttajat, puutteellisen medialukutaidon omaavat kuluttajat ja pienituloiset kotitaloudet.
Kaksoissiirtymän omaksumisessa tarvitaan taloudellisia kannusteita, jotka ohjaavat kuluttajien ostopäätöksiä digivihreisiin tuotteisiin ja palveluihin. Lainsäädännöllä luodaan perusta sille, että kaksoissiirtymä on kaikkien kuluttajien saavutettavissa. Kestävä, oikeudenmukainen ja osallistava kaksoissiirtymä edellyttää toimivaa kuluttajapoliittista ohjausta. Kuluttajapolitiikasta päättävien ja kuluttajansuojalainsäädännön toimeenpanosta vastaavien viranomaisten tehtävänä on varmistaa kuluttajien hyvinvointia edistävät markkinapuitteet sekä ehkäistä kuluttajille merkittävää haittaa tuottavia ongelmia. Kuluttajakollektiivin voimavarojen hyödyntäminen on tärkeää kaikkien kuluttajien osallistamisessa kaksoissiirtymään. Kansalaisten ja yhteisöjen osallistamisella kaksoissiirtymän suunnitteluun, päätöksentekoon ja toteutukseen tuodaan esiin erilaisia näkemyksiä ja varmistetaan, että kaksoissiirtymän ratkaisut vastaavat kuluttajien tarpeita.