Tiivistelmä
Kilpailu- ja kuluttajaviraston käynnissä oleva tutkimushanke tarkastelee elintarvikeketjua ja sen toimivuutta. Hankkeen tavoitteena on analysoida, miten kuluttajien maksama hinta ja ketjun voitot jakautuvat eri tuotantoportaille, kuinka kustannusmuutokset siirtyvät ketjussa eteenpäin ja kuinka tehokkaasti elintarvikemarkkinat toimivat. Hankkeessa pyritään syventämään ymmärrystä elintarvikkeiden hinnanmuodostuksesta ja tuottamaan tietoa ja suosituksia, joiden avulla markkinoiden toimintaa voidaan jatkossa tehostaa.
Tutkimushanketta varten on kerätty aineistoa ketjun eri toimijoilta. Aineisto sisältää tuotetason tietoja kuluttajien maksamista vähittäismyyntihinnoista ja kaupan ostohinnoista. Hintatietojen lisäksi kerätty aineisto sisältää tiedot tuotteiden myydyistä määristä. Osalle tuotteista aineisto sisältää myös tiedot teollisuuden raaka-ainekustannuksista ja tuottajahinnoista.
Tässä tutkimushankkeen väliraportissa luotiin ensimmäinen katsaus kerättyyn aineistoon. Katsauksessa kuvataan, miten kuluttajahinnat, hinnan jakautuminen eri tuotantoportaille ja kulutusmäärät ovat kehittyneet eri tuoteryhmissä. Analyysi kattaa yhdeksän tuotekategoriaa, jotka edustavat 89 % elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien myynnistä vuonna 2023. Katsaus tarjoaa yleiskuvan elintarvikemarkkinoiden viimeaikaisesta kehityksestä.
Katsauksessa havaittiin merkittäviä eroja eri tuoteryhmien myyntimäärien kehityksessä. Tarkastelluista kategorioista myynnin kasvu oli nopeinta valmisruoissa ja virvoitusjuomissa. Uusien tuotteiden osuus myynnistä oli merkittävä, ja suosituimpien tuotteiden joukossa oli paljon vaihtuvuutta. Esimerkiksi virvoitusjuomien ja mehujen kategoriassa lähes puolet vuoden 2022 myynnistä tuli tuotteista, joita ei myyty vuonna 2016.
Vuosina 2016–2020 elintarvikkeiden hinnat nousivat maltillisesti. Vuoden 2021 puolivälistä alkaen elintarvikkeiden hinnat nousivat voimakkaasti. Hintojen nousu vaikutti kuluttajakäyttäytymiseen. Kuluttajat siirtyivät kuluttamaan litra- ja kilohinnoiltaan edullisempia tuotteita hintojen noustessa.
Kaupan hintamarginaali on noussut hieman vuosina 2018–2022. Kaupan hintamarginaalin kasvu tarkoittaa, että kaupan myyntihinnat ovat kasvaneet hieman ostohintoja enemmän. Kaupan hintamarginaalin kehityksessä oli vaihtelua tuotekategorioittain, ja osassa tuotekategorioita kaupan hintamarginaali oli myös laskenut. Kuluttajan maksamasta arvonlisäverottomasta hinnasta kaupan osuus oli vähän yli 25 %, elintarviketeollisuuden osuus noin 40 % ja tuottajien osuus noin 35 %.
Toimittaja- ja teollisuusportaan eikä vähittäismyynnin keskittymisessä ole tapahtunut merkittäviä muutoksia tarkastelujakson aikana. Tuotekategorioiden sisällä ei havaittu merkittäviä muutoksia markkinoiden keskittyneisyydessä. Koko tarkastelujakson ajan vähittäismyynti oli toimittaja- ja teollisuusporrasta huomattavasti keskittyneempi.
Väliraportin tulokset ovat alustavia. Tutkimushankkeen tulevissa projekteissa laajennetaan ja täydennetään tässä väliraportissa tehtyä tarkastelua. Jatkoprojekteissa tarkastellaan myös kaupan omien tuotemerkkien ja brändituotteiden myynnin jakautumista sekä näiden vaikutuksia elintarvikesektorin toimintaan.