Tiivistelmä
Tässä raportissa tarkastelemme kilpailua ja sitä lisäävien politiikkatoimien vaikutuksia rautateiden tavaraliikenteessä. Tavaraliikennemarkkinalla alalle tulo vapautettiin lainsäädännöllä Suomen sisäisessä liikenteessä vuonna 2007. Markkinalle on kuitenkin syntynyt kilpailua rajallisesti. Merkittävä osa kalustosta on peräisin yksinoikeusajalta, ja se on keskittynyt yhdelle toimijalle. Iso osa asiakkaista ei tällä hetkellä pysty kilpailuttamaan rautateiden tavaraliikennepalveluja. Kilpailua tavaraliikennemarkkinalla olisi mahdollista edistää politiikkatoimilla, jotka lisäisivät yksityisiä investointeja kalustoon tai jotka mahdollistaisivat nykyisen kaluston tasaisemman käytön eri operaattoreille.
Raportissa tunnistimme kaksi politiikkatoimenpidettä, jotka voisivat potentiaalisesti lisätä kilpailua tavaraliikennemarkkinalla. Ensinnäkin yksityisiä investointeja kalustoon voitaisiin potentiaalisesti lisätä mahdollistamalla pysyvästi eri kalustostandardien käyttö Suomessa. Tämä vaatii kuitenkin poikkeusluvan saamista Euroopan unionilta. Koska muiden kalustostandardien käytöstä Suomen sisäisessä liikenteessä ei alustavan tarkastelun perustella havaittu syntyvän merkittäviä kustannuksia, olisi hyödyllistä selvittää edellytyksiä poikkeusluvan saamiselle.
Toiseksi politiikkatoimeksi, jolla voitaisiin edistää alalle tuloa, tunnistimme kalustoyhtiön perustamisen. Kalustoyhtiö vuokraisi kalustoa tasapuolisesti eri operaattoreille. Koska kalustoyhtiö on mahdollista toteuttaa kansallisen sääntelyn puitteissa, raportissa keskityimme arvioimaan kalustoyhtiön vaikutuksia. Teoreettisella mallilla hahmottelimme ensin kalustoyhtiön vaikutuksia. Kalustoyhtiön hyödyt riippuvat siitä, kuinka paljon se synnyttäisi hintakilpailua ja toisaalta siitä, miten hinnanmuutokset välittyisivät kuljetuspalveluiden kysyntään. Kalustoyhtiö voisi toisaalta myös synnyttää kustannuksia. Kalustoyhtiön seurauksena saatettaisiin menettää operoinnin skaalaetuja, ja tämä voisi johtaa kaluston kokonaistarpeen kasvuun.
Empiirisen tarkastelun perusteella lisääntynyt kilpailu tavaraliikennemarkkinalla voisi laskea hintoja joitain kymmeniä prosentteja. Tämän suuruinen hinnan lasku voisi enimmillään johtaa suurin piirtein samansuuruiseen lisäykseen kuljetuspalvelujen kysynnässä. Tietopohja ei mahdollistanut edes karkean arvion muodostamista kalustoyhtiön kustannusvaikutuksista.
Kokonaisuudessaan raportin tulokset viittaavat siihen, että kilpailua lisäävillä toimilla voitaisiin saavuttaa tavaraliikennemarkkinalla hyötyjä. Vaikutusarvioinnin puutteiden takia emme kuitenkaan pysty esittämään kalustoyhtiön perustamisesta tarkempia politiikkasuosituksia. Jatkoselvitystarpeita ovat etenkin kalustoyhtiön kustannusvaikutusten tarkempi arviointi. Lisäksi jatkoselvityksissä olisi syytä kiinnittää huomiota siihen, mitkä kalustotyypit soveltuisivat parhaiten kalustoyhtiöön.