Tämän tehtävän avulla kannustat oppilaita oman talouden hallintaan. Talouden suunnittelua harjoitellaan laatimalla kuvitteelliset kuukausibudjetit.
Oppilaita jaetaan pareihin, jonka jälkeen pareille jaetaan kaksi A4-paperia. Oppilaat hahmottelevat yksinkertaiset piirustukset kahdesta eri elämäntilanteessa olevasta nuoresta sekä heidän kuukausituloistaan ja -menoistaan.
Kehotetaan oppilaita huomioimaan, että kokonaiskuva syntyy pienistä osista.
Piirustukset kahden nuoren elämäntilanteesta, tulot ja menot mukaan lukien:
- Huoltajien kanssa asuva X (keksi nimi)
- Juuri omilleen muuttanut X (keksi nimi)
Kustannusten laatimisessa tulee ottaa huomioon mm. seuraavia asioita:
Tulot: palkka, viikkorahat, kirpparitulot, synttärilahjarahat, muut mahdolliset tulonlähteet
Menot: harrastukset, kuukausimaksut, puhelinkustannukset, kahvilakäynnit, vaatteet (vaatekerran kuukausikulut, kun ajattelee ostohintaa ja aikaa, jonka se keskimäärin on käytössä), kosmetiikka, viihdepalvelut, ruokaostokset, mahdolliset suuremmat hankinnat
Säästöt: esim. kesätyö -pohdintaa, kannattaako säästöjä käyttää
Huom. Omaan asuntoon muuttaneen nuoren kohdalla tulee lisäksi pohtia seuraavia: vuokra, sähkö, vesi, vakuutukset, tuet.
Harjoituksissa tutustutaan talouden suunnitteluun ja maksamiseen toiminnallisella tavalla. Oppilaita kannustetaan miettimään talouttaan kestävästi ja huolehtimaan sovituista vastuista. Harjoituksen jälkeen keskustellaan yhdessä mm. seuraavista asioista:
- Talouden suunnittelun hyödyt ja vaikeudet
- Tulojen ja menojen kuukausivaihtelut
- Aikaisemmin kertyneet luottokorttiostot sekä maksamattomat laskut, jotka vaikuttavat osaltaan tämän hetkiseen maksukykyyn.
- Mitä työpaikka mahdollistaa (onko kyseessä kausiluonteinen esim. marjanpoiminta vai pysyvä työpaikka)?
- Mistä kaikesta voi tinkiä ja miten, mikä on välttämätöntä?
- Mitä muita yllättäviä kustannuksia saattaa tulla eteen, jolloin olisi hyvä olla rahaa säästössä?
Harjoitus on julkaistu myös Nuorten Akatemian kanssa yhteistyössä tehdyssä Osaava ostaja -työpajan aineistossa.