Os­to­pol­ku päät­tyy – har­ki­taan uu­del­leen

Oppilaat tekevät suunnitelmia tuoreista tai tulevista hankinnoistaan. Oppilaita pyydetään miettimään, mitä tietoja he tarvitsevat tuotteesta tai palvelusta, miten hankinta etenee ja mitä vaihtoehtoja siinä on. Oppilaat miettivät esimerkiksi seuraavia asioita:

A. En­nen va­lin­taa

  • Tarvitsenko tämän tavaran tai palvelun todella?
  • Mitä etuja voisi olla, jos tavaran ostamisen sijaan käyttää palvelua, vuokraa tai käyttää jakamispalvelua?
  • Mitä on otettava huomioon, jos hankkii tuotteita tai palveluita muualta kuin yrityksestä?
  • Voisinko ostamisen sijasta tehdä itse?
  • Tavaroista on saatavissa useimmiten erilaisia vaihtoehtoja. Mikä niistä on laadultaan parasta? Mikä haittaa vähiten ympäristöä, kun huomioidaan valmistus, käyttö ja hävitys?

B. Kun omis­tan ja käy­tän ta­va­raa tai pal­ve­lua

  • Kuinka voin hoitaa ja säilyttää sitä niin, että se kestää mahdollisimman kauan?
  • Miten voin lopettaa palvelun sopimuksen?
  • Mitä käyttäminen maksaa?
  • Miten voin korjata sen, jos se menee rikki?
  • Mitä teen, jos tilaamani palvelun sisältö muuttuu?

C. Kun en enää tar­vit­se ta­va­raa

  • Voinko käyttää sitä jollakin muulla tavalla?
  • Voisiko joku muu vielä käyttää sitä?
  • Miten tuote kierrätetään turvallisesti?