Oppilaat tekevät suunnitelmia tuoreista tai tulevista hankinnoistaan. Oppilaita pyydetään miettimään, mitä tietoja he tarvitsevat tuotteesta tai palvelusta, miten hankinta etenee ja mitä vaihtoehtoja siinä on. Oppilaat miettivät esimerkiksi seuraavia asioita:
A. Ennen valintaa
- Tarvitsenko tämän tavaran tai palvelun todella?
- Mitä etuja voisi olla, jos tavaran ostamisen sijaan käyttää palvelua, vuokraa tai käyttää jakamispalvelua?
- Mitä on otettava huomioon, jos hankkii tuotteita tai palveluita muualta kuin yrityksestä?
- Voisinko ostamisen sijasta tehdä itse?
- Tavaroista on saatavissa useimmiten erilaisia vaihtoehtoja. Mikä niistä on laadultaan parasta? Mikä haittaa vähiten ympäristöä, kun huomioidaan valmistus, käyttö ja hävitys?
B. Kun omistan ja käytän tavaraa tai palvelua
- Kuinka voin hoitaa ja säilyttää sitä niin, että se kestää mahdollisimman kauan?
- Miten voin lopettaa palvelun sopimuksen?
- Mitä käyttäminen maksaa?
- Miten voin korjata sen, jos se menee rikki?
- Mitä teen, jos tilaamani palvelun sisältö muuttuu?
C. Kun en enää tarvitse tavaraa
- Voinko käyttää sitä jollakin muulla tavalla?
- Voisiko joku muu vielä käyttää sitä?
- Miten tuote kierrätetään turvallisesti?