Tutki mainosta ja etsi tietoa

Mainonta tutkimuskohteena. Kannusta oppilaita perehtymään mainontaan ja mainonnan kohderyhmiin mainosten tutkimisen ja keskustelun avulla.

Oppilaita pyydetään valitsemaan kuvitteellinen tuote tai palvelu (esimerkiksi vaate, kengät, elokuvalippu, juliste), jonka voi ostaa verkkokaupasta. Oppilaat etsivät verkosta mainoksia, jotka liittyvät tuotteeseen tai palveluun.

Oppilaat keskustelevat seuraavista asioista:

  • Miksi kiinnostuitte tuotteesta tai palvelusta?
  • Mistä tunnistatte viestinnän mainonnaksi?
  • Mikä mainoksessa herättää kiinnostuksen?
  • Onko mainoksessa sanoja ja asioita, jotka ovat kiinnostavia tai vieraita? Pohtikaa mitä ne tarkoittavat?
  • Mitä teknisiä tietoja löydätte, jotka koskevat itse tuotetta tai palvelua?
  • Mitä ostosopimuksiin liittyviä asioita löydätte?
  • Mitä hinnoittelusta kerrotaan?
  • Onko samaa tuotetta mainostettu useassa mediassa – missä, millä hinnalla?
  • Mitä toimitustavoista kerrotaan?
  • Puuttuuko mainoksista jotain tietoa? Mitä?
  • Perustelkaa, miksi ostaisitte juuri sen mainoksen mainostaman tuotteen.
  • Pohtikaa ostoksen käyttöikää – kuinka kauan arvioitte tuotteen kestävän käytössä? Onko ostokselle olemassa vaihtoehtoja? Mitä eroja löydätte vaihtoehdoista? Vertailun jälkeen, pohtikaa, pitäytyisittekö valinnassanne vai muutitteko mieltänne.

Oppilaita pyydetään miettimään millaisille kuluttajille ja kohderyhmille (esim. ikäryhmä, harrastukset, asuinpaikka) verkkokaupan mainonta on suunnattu. Mistä sen voi päätellä?

Tutustu myös näihin tehtäviin

Tilausansoja

9.3.2022 | Oppimateriaali

Somea tutkimassa

9.3.2022 | Oppimateriaali