Tässä ryhmätehtävässä kannustat oppilaita keskusteluun ja ongelmanratkaisuun erilaisten ostotilanteiden osalta.
Oppilaat jaetaan 3-4 hengen ryhmiin ja jokaiselle ryhmälle annetaan yksi alla olevista tilanteista paperille tulostettuna. Oppilaat voivat myös itse keksiä ryhmälle soveltuvia kuluttajatilanteita.
- Saat syntymäpäivälahjaksi 50 e. Olet ajatellut ostaa rahalla uudet kuulokkeet. Miten toimit?
- Olet ostamassa uutta tietokonetta. Etsit netistä tietoa ja päädyt lukemaan käyttäjäarvioita ja hintoja vertailusivustoille. Mistä voit tietää, mihin tietoon voit luottaa?
- Uudet vaatteet ovat osa identiteettiäsi ja teet spontaaneja ostoksia joka viikko. Miten pidät huolta siitä, että rahasi riittävät?
- Olet ostamassa uutta älypuhelinta. Löydät laitteen tarjoustuotteena ja päätät tarttua siihen. Vaikka puhelin olisi edullinen, mitä kaikkia muita kustannuksia ja sopimuksia sen ostoon liittyy?
- Olet aloittanut juuri opinnot ja muuttanut omaan asuntoon. Miten saat rahasi riittämään kaikkeen, mitä tarvitset?
- Rahasi eivät tässä kuussa riitä maksamaan puhelinlaskuasi. Viime kuussa rahasi eivät riittäneet harrastusten maksuun. Mitä seurauksia maksamattomista laskuista voi olla?
Oppilaat lukevat tekstinsä ja keskustelevat kuvitteellisen henkilön ostamiseen liittyvästä tilanteesta. Ryhmien tehtävänä on pohtia vaihtoehtoisia tapoja ratkaista paperilla oleva tilanne. Ryhmillä on aikaa keskustella 5 min, jonka jälkeen jokainen ryhmä esittää oman hahmonsa ja vastaa purkukysymyksiin (aikaa 10 min). Lopuksi katsotaan video Vältä maksuhäiriömerkintää.
Tilanteiden ryhmäkeskustelut puretaan yhteisesti seinälle heijastettavien purkukysymysten avulla:
- Minkälainen tilanne on kyseessä?
- Mitkä eri asiat vaikuttavat tilanteen ratkaisuun?
- Miten ratkaisisitte tilanteen?
- Onko tilanteessa jotain teille uutta?
- Oletteko olleet vastaavassa tilanteessa?
- Miten toimitte?
- Mistä etsiä apua, jos tilanne on epäselvä?
Harjoituksen tavoitteena on tutustua erilaisiin konkreettisiin tilanteisiin, joita ostamiseen, maksamiseen ja tuotteen käyttöönottoon liittyy. Tärkeintä on, että opiskelijat ymmärtävät sopimisen merkityksen ostamisessa ja myymisessä sekä sen, että mahdollisissa ongelmatilanteissa voidaan aina palata siihen, minkälainen sopimus ostotilanteessa on tehty. Kuluttajalla on vastuu, mutta myös oikeuksia.
Harjoitus on julkaistu myös Nuorten Akatemian kanssa yhteistyössä tehdyssä Osaava ostaja -työpajan aineistossa.