Tehtävän avulla kannustat oppilaita tutkimaan heidän seuraamiansa sometilejä ja keskustelemaan niiden sisältämästä kaupallisesta viestinnästä
Viekkaat viestit -harjoituksessa nuoret tutkivat, mitkä heidän suosimistaan some-kanavista sisältävät kaupallista viestintää.
Netti on pullollaan vaikeasti tunnistettavaa kaupallista sisältöä ja joskus on vaikeaa huomata, missä kaikkialla se tulee meitä vastaan. Miettikää asiaa nuorten kanssa ja tehkää seuraava harjoitus:
Keskustellaan nuorten seuraamista tileistä (blogeista, YouTube-kanavista, Instagramista, jne.) ja tarkastellaan yhdessä, millaista sisältöä niissä on. Otetaan älylaitteet esille ja tutkitaan, sisältävätkö tilit kaupallista mainontaa. Missä muualla kaupalliset viestit tulevat vastaan – usein tahtomattamme?
Harjoituksen purkuun voi käyttää esimerkiksi seuraavia apukysymyksiä:
- Miltä tuntuu olla kaupallisten viestien kohteena?
- Mitä hyvää / pahaa siinä on?
- Ovatko ad blockerit eli mainonnan esto-ohjelmat tuttuja?
- Milloin saatan itse toimia kaupallisten viestien välittäjänä? (mm. tägätessäni kuvaani tuotemerkkejä tai yritysten nimiä)
Harjoituksen tavoitteena on huomata, että kaupallista sisältöä on netissä valtavasti ja toisinaan se on vaikeasti tunnistettavissa. Usein meihin vaikutetaan tahtomattamme, mutta on olemassa keinoja, joilla kaupallinen markkinointi voidaan estää.
Harjoitus on julkaistu myös Nuorten Akatemian sivuilla.