Kysymyksiä ja vastauksia vaikuttajamarkkinointilinjauksesta

Tammikuun 2025 lopussa julkaistu vaikuttajamarkkinointilinjauksen päivitys on herättänyt paljon keskustelua ja tarkennustoiveita. Ohjeet selvästi kiinnostavat ja monilla vaikuttajilla on tahto toimia oikein, mikä on hienoa. Pyrimme tällä sivulla vastaamaan usein esitettyihin kysymyksiin sekä selventämään linjauksen tarkoitusta. Kysymyksiä ja vastauksia päivitetään tarpeen mukaan.

Vaikuttajamarkkinointi on hyvin monimuotoinen ja huimaa vauhtia kehittyvä ala, jonka parissa työskentelee valtavasti erilaisia toimijoita. Päivitetyssä linjauksessa pyrimme antamaan entistä tarkemmat ja konkreettisemmat ohjeet yhteisesti noudatettavaksi, jotta mainonta olisi kuluttajille tunnistettavaa.

Kuluttajansuojalain mukaan markkinoinnista on käytävä selkeästi ilmi sen kaupallinen tarkoitus sekä se, kenen lukuun markkinoidaan. Koska säännös on muotoilultaan hyvin yleinen, kuluttaja-asiamies pitää tärkeänä tarjota sitä koskevaa ohjeistusta ja näin auttaa yrityksiä ja vaikuttajia noudattamaan lakia omassa toiminnassaan.

Linjauksessa ei kuitenkaan voida huomioida kaikkia tilanteita, joihin ohjeistusta kaivattaisiin tai joissa toivottaisiin, että yleisistä ohjeista voitaisiin poiketa. Tarkkuustaso on asetettu parhaan harkintamme mukaan, ja moni tilanne vaatii vaikuttajalta myös omaa harkintaa. Linjauksen taustalla on lainsäädäntö ja sen tulkinta, ei mielipiteet.

Kuluttaja-asiamiehen linjaus: Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa

Ketä ohjeet koskevat?

Mainostarkoituksessa saadut tuotteet

Omat mainokset

Yleistä linjauksesta