Vastuullisuusraportti 2023
KKV toimii kuluttajien ja kansantalouden hyväksi. Raportissa on konkreettisia esimerkkejä vastuullisista toimintatavoista ja siitä, miten virasto pitää huolta henkilöstöstään.
1. Pääjohtajan terveiset
KKV edistää markkinoiden toimivuutta. Vastuullisuusraportissa 2023 kerromme, miten toteutamme tehtäväämme vastuullisesti ja tehokkaasti. Vastuullisuus on yksi arvoistamme. Se on osa kaikkea toimintaamme, päivittäisestä viranomaistyöstä pitkän aikavälin strategiseen suunnitteluun.
Käytämme resurssimme strategian mukaisesti niin, että tuotamme mahdollisimman paljon yhteiskunnallista hyötyä.
Kartellien paljastamista tehostettiin uusilla tilastollisilla menetelmillä. Menetelmillä on jo löydetty poikkeavia havaintoja, jotka ovat johtaneet tarkempiin selvityksiin. KKV teki viime vuoden aikana useita yllätystarkastuksia kartelliselvityksiin liittyen. KKV esti vuoden aikana useita haitallisia yrityskauppoja. Yrityskauppavalvonnan liikevaihtorajojen alentaminen on parantanut virastomme kykyä estää haitallista markkinoiden keskittymistä.
KKV:ssä toimii kuluttaja-asiamies, jonka valvonta keskittyy erityisesti menettelyihin, jotka tuottavat kuluttajille eniten haittaa ja taloudellisia menetyksiä. Viime vuonna kuluttaja-asiamiehen työn keskiössä olivat muun muassa sähkömarkkinat ja erityisesti sähkösopimusten merkittävät hinnankorotukset sekä asiakaspalvelun toimimattomuus. Kuluttaja-asiamies puuttui myös esimerkiksi yritysten markkinoinnissa käyttämiin epäselviin ympäristöväittämiin.
KKV:n tuottamat korkeatasoiset kvantitatiiviset ja kvalitatiiviset analyysit edistävät tiedolla johtamista poliittisessa päätöksenteossa ja lainsäädäntötyössä. Laajoihin aineistoihin perustuvat tutkimukset auttavat kehittämään markkinoita kuluttajien ja kansantalouden hyödyksi. Viime vuonna keskeisiä tutkimuskohteita olivat esimerkiksi raideliikenne, apteekkimarkkinat, rahapelimarkkinat, julkiset hankinnat, taksimarkkinat ja elintarvikemarkkinat. Virasto oli kuultavana hallitusohjelmaneuvotteluissa. Hyödylliset selvityksemme tukevat useiden hallitusohjelmakirjausten toteuttamista.
Kehitämme viraston toimintaa systemaattisesti ja yhteistyössä henkilöstön kanssa tehdyn strategian mukaisesti. Kehitystyötä ohjaavat neljä strategiahanketta: panostamme henkilöstöön, kehitämme johtamista, lisäämme vaikuttavuutta ja näkyvyyttä sekä hyödynnämme digitalisuutta. Onnistumista mittaamme esimerkiksi työtyytyväisyyskyselyllä.
Henkilöstön työtyytyväisyys, korkea osaaminen ja vahva työnantajakuva ovat keskeisiä vastuullisuuden toteutumiselle. Olemme sitoutuneet tarjoamaan henkilöstölle kehitysmahdollisuuksia, hyvän työympäristön ja oikeudenmukaisen kohtelun, mikä edistää korkealaatuista ja tavoitteellista työskentelyä virastossa.
pääjohtaja Kirsi Leivo
2. KKV:n toiminnan kädenjälki: hyöty yhteiskunnalle
Kilpailu- ja kuluttajavirasto tuottaa merkittävää lisäarvoa yhteiskunnalle vahvistamalla tuottavuutta ja talouskasvua sekä turvaamalla kuluttajien asemaa.
Kilpailuvalvonta turvaa markkinoiden toimivuutta
KKV valvoo, että yritykset menestyvät markkinoilla omilla ansioillaan eivätkä kilpailua keinotekoisesti rajoittavan menettelyn tai perusteettomien etujen avulla. Virasto puuttuu kartelleihin ja kilpailulle haitallisiin yrityskauppoihin. Hyvin toimiva kilpailu takaa kuluttajille vaihtoehtoja, kohtuulliset hinnat ja laadukkaat tuotteet.
KKV huolehtii siitä, etteivät julkisyhteisöt hyödynnä elinkeinotoiminnassaan asemastaan johtuvia perusteettomia kilpailuetuja. Virasto valvoo, että julkiset hankinnat kilpailutetaan avoimesti ja tasapuolisesti.
Esimerkkejä vuodelta 2023
-
KKV vei vuonna 2023 kaksi sidosyksikköhankintoja koskevaa asiaa markkinaoikeuteen arvioitavaksi. KKV:n mukaan Suomessa on yleistynyt ilmiö, jossa sidosyksikköpoikkeusta sovelletaan virheellisesti.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue hankki kilpailuttamatta 9,3 miljoona euron arvosta henkilöstöhallinnon palveluita ja niihin kuuluvia järjestelmiä suorahankintana Sarastialta. Varsinais-Suomen hyvinvointialue teki sidosyksikköhankintana ilman kilpailutusta Sarastia Oy:n tytäryhtiöltä Revire Perintä Oy:ltä.
KKV:n mukaan molemmat hankinnat olisi pitänyt kilpailuttaa. KKV esitti, että markkinaoikeus määrää kyseisten hankintojen sopimuskaudet päättymään ennenaikaisesti.
- Lue lisää tiedotteesta 23.5.2023: KKV vie Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen Sarastia-hankinnan markkinaoikeuden arvioitavaksi Linkki avautuu uuteen ikkunaan
- Lue lisää tiedotteesta 22.9.2023: KKV vie Varsinais-Suomen hyvinvointialueen suorahankinnan markkinaoikeuteen – tarkastelussa sidosyksikköaseman täyttyminen Linkki avautuu uuteen ikkunaan
- Lue lisää KKV:n blogista: Tarkkuutta sidosyksikköhankintoihin Linkki avautuu uuteen ikkunaan
- Lue lisää hankintojen valvonnan vuodesta 2023, uutinen 16.4.2024: Sidosyksikkö- ja sote-hankinnat korostuivat viime vuonna hankintojen valvonnassa Linkki avautuu uuteen ikkunaan
-
Enersense/Voimatel-kauppa sekä OptiGroupin ja Pamarkin yhdistyminen olisivat heikentäneet kilpailua merkittävästi omilla toimialoillaan. Viraston tutkinnan jälkeen osapuolet luopuivat yrityskaupoista.
Tritonin ja Caverionin yhdistyminen hyväksyttiin ehdollisena osapuolten tarjottua virastolle sitoumukset, jotka turvaavat kilpailun säilymisen alueellisesti.
Viraston esitys Valio Oy:lle määrättävästä 900 000 euron seuraamusmaksusta yrityskaupan sitoumusten rikkomisesta on tärkeä ennakkotapaus, joka korostaa sitoumusten noudattamisen ja tehokkaan täytäntöönpanon merkitystä.
- Lue lisää tiedotteesta 15.2.2023: Enersense ja Voimatel peruivat KKV:lle ilmoitetun yrityskaupan Linkki avautuu uuteen ikkunaan
- Lue lisää tiedotteesta 22.8.2023: OptiGroup ja Pamark peruivat KKV:lle ilmoitetun yrityskaupan Linkki avautuu uuteen ikkunaan
- Lue lisää tiedotteesta 18.10.2023: KKV hyväksyi ehdollisena Tritonin ja Caverionin välisen yrityskaupan Linkki avautuu uuteen ikkunaan
- Lue lisää tiedotteesta 4.12.2023: KKV esittää Valiolle 900 000 euron seuraamusmaksua Heinon Tukku -yrityskaupan hyväksymiseksi asetetun ehdon rikkomisesta Linkki avautuu uuteen ikkunaan
- Lue lisää yrityskauppavalvonnan vuodesta 2023 KKV:n blogista 17.4.2024: Tilastoja uudistuneesta yrityskauppavalvonnasta Linkki avautuu uuteen ikkunaan
-
Markkinaoikeus katsoi KKV:n esityksen mukaisesti, että linja-autoyhtiöt syyllistyivät kilpailulain vastaiseen menettelyyn jättämällä kiellettyjä yhteistarjouksia Turun alueen joukkoliikenteen eli Fölin tarjouskilpailuissa.
Yhteistarjouksilla yritykset käytännössä poistivat kaiken keskinäisen kilpailun väliltään ja jakoivat tarjouskilpailuissa voittamansa liikennöinnin keskenään ennalta sovitulla tavalla.
Kyse oli markkinaoikeuden mukaan vakavasta ja suunnitelmallisesta menettelystä. Kilpailevien yritysten tekemien yhteistarjousten kilpailulainmukaisuutta arvioitiin Suomessa ensimmäistä kertaa tuomioistuimessa yksityiskohtaisemmin.
-
KKV otti käyttöön uusia keinoja kartellien paljastamiseksi. Tilastollisia testejä on erittäin vaikea hämätä. Kun tilastollinen analyysi on löytänyt todennäköisen kartellin, käynnistyvät kartellitutkinta ja yllätystarkastukset.
Menetelmiä käytetään aluksi erityisesti julkisiin hankintoihin, joita tehdään Suomessa vuosittain yli 30 miljardilla eurolla. Siksi jo yhden prosentin tehokkuuslisäys hankinnoissa voisi tuoda useiden satojen miljoonien eurojen säästöt.
Kartellit ovat kaikkein vakavimpia kilpailunrajoituksia ja verrattavissa talousrikollisuuteen.
-
KKV tuotti verkkokurssin kaikille julkisten hankintojen parissa työskenteleville.
Kurssilla kerrotaan, miksi julkisissa hankinnoissa on tärkeää saada aikaan kilpailua tarjoajien välille sekä annetaan vinkkejä suositeltavista ja vältettävistä tavoista kilpailun aikaansaamiseksi. Kurssilla käydään läpi, miten kilpailun tuhoavat kartellit toimivat ja mitkä merkit voivat kieliä kartellista.
-
Julkiset hankinnat voivat olla alttiita tarjouskartelleille ja muulle kilpailijoiden väliselle kielletylle yhteistyölle sekä korruptiolle.
KKV ja Verohallinto aloittivat hyvinvointialueille kierrokset, joilla lisätään alueiden tietoisuutta harmaan talouden riskeistä ja torjuntakeinoista.
Hankintojen suunnitelmallisuuteen ja harmaan talouden riskien ennaltaehkäisyyn panostamalla voidaan saada aikaan merkittäviä säästöjä.
Vuoden 2023 aikana KKV ja Verohallinto kävivät viidellä hyvinvointialueella, ja tapaamiset jatkuvat kaikkien hyvinvointialueiden kanssa vuonna 2024.
-
Tehtävät liittyvät EU-asetukseen kilpailulle haitallisten ulkomaisten tukien valvomiseksi.
EU-asetuksen tavoitteena on mahdollistaa tehokkaampi puuttuminen sellaisiin kolmansien valtioiden myöntämiin tukiin, jotka vääristävät kilpailua ja vaarantavat yritysten tasapuoliset toimintaedellytykset EU:n sisämarkkinoilla.
KKV toimii kansallisena yhteyspisteenä komission ja kansallisten viranomaisten välisessä tiedonkulussa.
Tehtävää varten KKV:llä on jatkossa oikeus saada FSR-asetuksen mukaista tietoa toisilta kansallisilta viranomaisilta ja hankintayksiköiltä salassapitosäännösten estämättä.
Kuluttajansuojan valvonta ja neuvonta kuluttajan turvana
KKV opastaa kuluttajia ja yrityksiä heidän keskinäisissä kiistoissaan sekä valvoo kuluttajien etuja.
Virasto tasapainottaa kaikkien kuluttajien ja yritysten välistä suhdetta. KKV:ssä toimiva kuluttaja-asiamies valvoo kuluttajansuojalainsäädäntöä, erityisesti markkinointia ja sopimusehtoja.
KKV:n kuluttajaneuvonta ja Euroopan kuluttajakeskus sovittelevat kiistoja puolueettomasti. Tavoitteena on varmistaa kuluttajille kuuluvat hyvitykset.
Esimerkkejä vuodelta 2023
-
Useat sähköyhtiöt korottivat sähkösopimusten hintoja merkittävästi syksyn 2022 aikana. Sähkön hinnankorotukset ovat kuluttaja-asiamiehen mukaan olleet monissa tapauksissa kuluttajalle kohtuuttomia.
Kuluttaja-asiamies vei markkinaoikeuden arvioitavaksi kahden sähkön myyntiyhtiön hinnankorotuksissa käyttämät menettelytavat.
GNP Energyä kiellettiin muuttamasta toistaiseksi voimassa olevaa kiinteähintaista sopimusta pörssisähkösopimukseksi. Kuluttajan on voitava itse valita sopimustyyppinsä riippuen siitä, mitä ominaisuutta hän kulloinkin haluaa painottaa.
KKV:lle tuli monia yhteydenottoja Helenin asiakaspalvelun ruuhkautumisesta ja pitkistä käsittelyajoista. Välttämättömissä palveluissa, kuten sähkössä, asiakaspalvelun toimivuuteen on kiinnitettävä erityistä huomiota.
- Lue lisää tiedotteesta 10.5.2023: Kuluttaja-asiamies hakee markkinaoikeudelta ennakkoratkaisuja sähkön hinnankorotuksiin Linkki avautuu uuteen ikkunaan
- Lue lisää tiedotteesta 5.7.2023: Kuluttaja-asiamies puuttui kahden sähköyhtiön asiakaspalveluun – vaikea tavoitettavuus voi ajaa asiakkaan ahtaalle Linkki avautuu uuteen ikkunaan
-
Luottoyhtiö Bondora tarjosi kuluttajille laissa sallittua kalliimpia luottoja. Bondora peri lisäksi kuluttajilta luoton koroksi nimettyä kustannusta kuluttajansuojalain vastaisesti. Kuluttaja-asiamies vaati, että markkinaoikeus kieltää Bondoraa sakon uhalla jatkamasta tai uudistamasta lainvastaista menettelyään.
Kuluttaja-asiamies puuttui luottoyhtiö Santander Consumer Financen liian korkeisiin luottokustannuksiin ja epäselvään markkinointiin. Kuluttajille on kerrottava kustannuksista yksiselitteisellä ja selkeällä tavalla, eikä tavanomaisesta asiakaspalvelusta voi periä maksua.
Kuluttaja-asiamies osallistui useisiin luottomarkkinoita ja velkaantumista koskeviin kansallisiin sääntelyhankkeisiin. Kuluttajansuoja-lakiin saatiin muutoksia, joilla alennettiin luottojen korkokattoa ja täsmennettiin lainvastaiseksi katsottavia markkinointikeinoja.
Kuluttajaluottoja ja verkossa tapahtuvaa maksamista koskevat kuluttajansuojalain muutokset tulivat voimaan 1.10.2023. Kuluttajansuojalain uudistus alentaa luottojen korkokattoa ja puuttuu luottojen epäasialliseen markkinointiin.
- Lue lisää tiedotteesta 19.6.2023: Pomppasiko luoton korko liikaa? KKV:lle ilmoituksia epäselvistä korkomuutoksista Linkki avautuu uuteen ikkunaan
- Lue lisää tiedotteesta 26.9.2023: Kuluttajansuojalain uudistus tuo muutoksia kuluttajaluottojen sääntelyyn ja verkossa maksamiseen Linkki avautuu uuteen ikkunaan
- Lue lisää tiedotteesta 11.1.2023: Kuluttaja-asiamies vie luottoyhtiö Bondoran markkinaoikeuteen luottojen hintasääntelyn rikkomisesta Linkki avautuu uuteen ikkunaan
- Lue lisää tiedotteesta 27.2.2023: Liian kalliit luottokustannukset jälleen kuluttaja-asiamiehen syynissä – Santander lupasi korjata toimintaansa Linkki avautuu uuteen ikkunaan
-
Kuluttaja-asiamies selvitti, ovatko VR:n menettelytavat lainmukaisia kaukoliikenteen viivästys- ja poikkeustilanteissa. Edellisen vuoden ratavioista koituneet ongelmat matkustajille toimivat sysäyksenä laajemmalle selvitykselle.
VR sitoutui elokuussa 2022 korjaamaan toimiaan kuluttaja-asiamiehen vaatimusten mukaisesti.
Kun kaukoliikenteen junan lähtö tai saapuminen viivästyy, matkustajia on tiedotettava tilanteesta sekä arvioidusta lähtö- ja saapumisajasta heti, kun nämä ovat tiedossa. Matkustajille on annettava mahdollisuus valita hinnan palautus tai matkan jatkaminen.
-
Kotimyynnin säännöt tiukentuivat vuoden 2023 alusta. Jos myyjä ei ole kertonut, että peruuttamisoikeutta ei ole, sopimus ei ole sitova. Jatkossa myös mittatilaustavaralla on kotimyynnissä sama 14 vuorokauden peruuttamisoikeus kuin muillakin tavaroilla.
Kuluttaja-asiamies ja aluehallintovirastot kartoittivat korjaus- ja remonttialan kotimyyntiä tekeviä yrityksiä. Lähes 400 yritykselle lähetettiin valvontakampanjan päätteeksi ohjeistusta kuluttajansuojalain noudattamisesta kotimyynnissä.
Kuluttaja-asiamies on työskennellyt aktiivisesti lainsäädäntöä uudistavissa työryhmissä, mikä näkyi vuonna 2023 useina kuluttajansuojalain parannuksina. Puhelinmyynnin kirjallinen vahvistus on yksi merkittävimmistä muutoksista. Puhelinmyynnissä sopimus syntyy nyt vasta puhelun jälkeen kirjallisesti, jolloin ostopäätöstä ehtii harkita.
Kuluttaja-asiamies vaatii, että markkinaoikeus kieltää AAA-Palvelut Oy:tä menettelemästä lainvastaisesti puhelinmyynnissä. Yrityksen sitoumuksesta huolimatta harhaanjohtava ja aggressiivinen puhelinmyynti jatkui eikä kuluttajille ole annettu tarvittavia tietoja.
-
Kuluttaja-asiamies kiinnitti huomiota siihen, ettei yksityisten terveyspalveluiden verkkoajanvarauksessa aina anneta kaikkia kuluttajansuojalain vaatimia tietoja, kuten palvelun hintaa. Hinta on yksi tärkeimmistä kuluttajan päätöksentekoon vaikuttavista tiedoista.
Valvonnan kohteena oli kolme suurinta terveysalan toimijaa Suomen Terveystalo Oy, Mehiläinen Oy ja Pihlajalinna Oyj. Kaikki lupasivat tehdä kuluttaja-asiamiehen vaatimat muutokset.
Kuluttaja-asiamies havaitsi samoja puutteita tietojen antamisessa laajemminkin yksityisellä terveyspalvelualalla ja laati yrityksille ohjeistuksen yksityisten terveyspalveluiden hintojen esittämiseen ja ajanvaraukseen liittyvistä velvoitteista.
-
Moni kuluttaja kohtaa ongelmia pysäköintiyritysten kanssa, mikä näkyi myös kuluttaja-asiamiehelle ja KKV:n kuluttajaneuvontaan tulevissa ilmoituksissa.
Kuluttaja-asiamies selvitti tarkemmin kahden pysäköintiyrityksen digitaalisia toimintatapoja ja vaati niihin muutoksia. Yritys ei voi sivuuttaa reklamaatioita pelkillä yleisluonteisilla vakiovastauksilla. Maksulliset palvelut eivät saa käynnistyä liian matalalla kynnyksellä esimerkiksi sovelluksen käyttöön liittyvän erehdyksen seurauksena.
-
Valokuituliittymän tilaussopimuksille on tyypillistä hankkeen epävarmuus, mikä sysää riskejä kuluttajan harteille. Hintamarkkinointi ei saa johtaa kuluttajaa harhaan. Yrityksen velvoitteista on sovittava mahdollisimman tarkasti.
Vuoden 2022 aikana kuluttaja-asiamies selvitti erityisesti Adolan ja Valokuitusen sopimusehtojen ja markkinoinnin ongelmia. Molemmat yritykset sitoutuivat toteuttamaan kuluttaja-asiamiehen edellyttämät muutokset.
Kuluttaja-asiamies julkaisi ohjeistuksen koko alalle, jotta yritykset osaavat huomioida kuluttajansuojan vaatimukset paremmin.
-
Markkinaoikeus määräsi Maskun Kalustetalon maksamaan 300 000 euron seuraamusmaksun harhaanjohtavasta alennusmarkkinoinnista.
Kuluttaja-asiamies vaati suurempaa, miljoonan euron seuraamusmaksua. Kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun kuluttaja-asiamies haki yritykselle seuraamusmaksua.
-
KKV ohjeistaa yrityksiä selkeään ja perusteltuun ympäristömarkkinointiin sekä kuluttajia tunnistamaan asianmukaiset ympäristöväittämät. Kuluttajille ei saa muodostua harhaanjohtavaa kuvaa yrityksen vastuullisuudesta.
Tyypillisiä ongelmia ympäristömarkkinoinnissa ovat liian epämääräiset ja yleiset ympäristöväittämät, joiden konkreettisesta sisällöstä ei kerrota selkeästi ja näkyvästi.
Marimekon ja Stockmannin verkkokaupoissa osasta tuotteista annettiin harhaanjohtava kuva niiden vastuullisuudesta ja ympäristöystävällisyydestä. Kuluttaja-asiamiehen mukaan ympäristöväitteet olivat liian epämääräisiä eikä niiden sisältöä ollut avattu väitteiden yhteydessä. Yritykset sitoutuivat korjaamaan markkinointiansa.
Tuotteen markkinointi vastuullisena edellyttää kattavia perusteluja ja täsmällistä tietoa väitteen tueksi. Aino-jäätelön markkinoinnissa vastuullinen-termiä käytettiin liian suurpiirteisesti ja erilaisia ympäristövaikutuksia tuotiin esiin harhaanjohtavalla tavalla. Valmistaja Froneri Finland lupasi kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta korjata markkinointiaan.
- Lue lisää tiedotteesta 5.12.2023: Kuluttaja-asiamies peräänkuuluttaa täsmällisyyttä ympäristömarkkinointiin – Marimekon ja Stockmannin verkkokauppojen ympäristöväitteet olivat harhaanjohtavan laajoja Linkki avautuu uuteen ikkunaan
- Lue lisää tiedotteesta 29.8.2023: Vastuullinen on usein markkinoinnissa liian epämääräinen termi – Aino-jäätelön pakkausväittämät kuluttaja-asiamiehen syynissä Linkki avautuu uuteen ikkunaan
- Ohjeita yrityksille ja kuluttajille KKV:n verkkosivuilla: Ympäristö ja kuluttajansuoja Linkki avautuu uuteen ikkunaan
-
Yritysten on alennusmyyntejä markkinoidessaan pitänyt vuoden 2023 alusta lähtien ilmoittaa alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana. Kuluttaja-asiamiehen mukaan alimman hinnan ilmoittamisessa on puutteita.
Kuluttaja-asiamiehen havaintojen mukaan sekä printti- että verkkomarkkinoinnissa ei useinkaan kerrota lainkaan alinta hintaa, jolla tuotetta on aikaisemmin markkinoitu tai se kerrotaan epäselvästi.
Valtaosa KKV:n kyselytutkimuksen vastaajista kokee toimivansa alennusostoksilla harkitsevasti. Silti harhaanjohtava alennusmarkkinointi aiheuttaa vähintään silloin tällöin haittaa yli kolmannekselle kuluttajista. Alennusmyynnit voivat olla kuluttajille hyödyllisiä, mutta niiden markkinointiin liittyy myös haitallisia piirteitä.
-
Kuluttaja-asiamies ja aluehallintovirastot ovat kartoittaneet rakennus- ja kiinteistönvälitysliikkeiden uudisasuntojen verkkomarkkinointia selvittääkseen, miten hyvin yritykset ovat noudattaneet kuluttaja-asiamiehen markkinointia koskevaa suositusta.
Havainnoista ilmeni, että uudisasunnoista annettavissa tiedoissa ja niiden esittämistavassa verkkosivuilla on parannettavaa.
Uuden asunnon ostaminen on usein kuluttajan merkittävin taloudellinen hankinta, jota pitää voida punnita tarkkaan. Asunnon hintaa ja vastikkeita koskevien tietojen pitää olla läpinäkyviä ja selkeitä.
-
Pimeillä käytännöillä – englanniksi dark patterns – tarkoitetaan erilaisia verkkosivujen, ohjelmistojen, mobiilisovellusten, muiden käyttöliittymien tai palvelupolkujen rakenteen suunnittelussa käytettyjä keinoja, joilla harhautetaan tai muuten saadaan kuluttaja tekemään jotain sellaista, jota hänen ei ollut alun perin tarkoitus tehdä.
Kuluttajan valintoja pyritään ohjaamaan niin, että tämä tekisi yritystä hyödyttäviä, mutta itsensä kannalta usein epäedullisia päätöksiä.
Osa pimeistä käytännöistä on aina selvästi lainvastaisia, kun taas osan laillisuuden arviointi edellyttää tapauskohtaista harkintaa.
-
KKV:n verkkosivuille koostettiin tietopaketti asiakaspalvelun perusvaatimuksista. Sivut on tarkoitettu avuksi erityisesti aloitteleville yrityksille, jotka pohtivat, mitä vaatimuksia kuluttajansuojalaki asettaa asiakaspalvelun järjestämiseksi.
Toimivan asiakaspalvelun järjestäminen on yritykselle sekä hyvän asiakassuhteen lähtökohta että tärkeää lakisääteisten velvollisuuksien täyttämiseksi.
Vuonna 2023 kuluttaja-asiamies vastaanotti lukuisia yhteydenottoja Gigantin asiakkailta, jotka ovat kohdanneet vaikeuksia asiakaspalvelussa virhetilanteiden selvittämisessä. Gigantti on sitoutunut korjaamaan kaikki asiakaspalvelussaan ja virhetilanteiden hoidossa ilmenneet puutteet kuluttaja-asiamiehen edellyttämällä tavalla.
-
Kuluttajaneuvonta opastaa kuluttajia ja yrityksiä kuluttajaoikeudellisissa ongelma- ja riitatilanteissa. Tavoitteena on, että osapuolet pääsevät sovintoratkaisuun.
KKV:n kuluttajaneuvonta vastaanotti vuonna 2023 kuluttajilta 43 419 yhteydenottoa.
KKV:n kuluttajaneuvonnan kysytyimmät aiheet vuonna 2023 olivat:
ajoneuvot 28 % (n. 12 700 yhteydenottoa), remontit ja rakentaminen 10 % (n. 4 600 yhteydenottoa), asuminen 10 % (n. 4 400 yhteydenottoa), energia 7 % (n. 3 600 yhteydenottoa).KKV:n kuluttajaneuvontaan tulleissa yhteydenotoissa näkyivät vuonna 2023 erityisesti sähköyhtiöiden määräaikaiset sopimukset ja sähköyhtiöiden menettelytavat sopimusten muutostilanteissa.
Yhteydenotoissa nousi esille myös maksun- ja luotonvälityspalveluiden yleistyminen, mikä liittyy lähes kaikkeen verkossa ostamiseen ja aiheuttaa usein reklamaatiotilanteissa asiakaspalveluun liittyviä ongelmia.
Neljännes kuluttajaneuvontaan tulleista yhteydenotoista koski ajoneuvojen kauppaa. Suurin osa yhteydenotoista on yksilöllisiä riita-asioita, mutta autoalalla on myös tunnistettavissa toistuvia tilanteita esimerkiksi autokaupassa yleistyneen etä- ja kotimyynnin sopimusehtokäytännöissä. Myös sähköautojen yleistyminen on tuonut mukanaan uudenlaisia ongelmia, jotka liittyvät muun muassa latauspalveluihin ja akkujen kestoon.
Kesällä 2023 viranomaiset evakuoivat turisteja pois Rodoksen maastopalojen alueilta. KKV:n kuluttajaneuvonta ohjeisti kuluttajia maastopalojen vaikutuksista matkojen peruutuksiin ja hyvityksiin.
-
Euroopan kuluttajakeskus jakaa tietoa kuluttajan oikeuksista EU:ssa ja tarjoaa kuluttajille maksutonta sovitteluapua ja neuvoja maiden rajat ylittäviin ongelma- ja riitatilanteisiin, joissa kuluttaja ja elinkeinonharjoittaja ovat keskenään eri maissa EU-alueella, Norjassa tai Islannissa.
Euroopan kuluttajakeskusten verkosto (European Consumer Centres Network) tekee yhteistyötä myös Ison-Britannian kansainvälisen kuluttajakeskuksen kanssa.
Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipiste (ECC Finland) sai 2 502 uutta yhteydenottoa suomalaiskuluttajilta vuonna 2023. Näistä 74 % hoidettiin asiaa selvittämällä ja toimintaohjeita kuluttajalle antamalla ja 25,8 % oli valitustapauksia, joita selviteltiin ja soviteltiin yhteistyössä toisen maan ECC-toimipisteen kanssa.
Lisäksi Suomeen tuli soviteltavaksi 199 tapausta, jotka koskivat suomalaisyrityksiä ja joissa kuluttaja asuu toisessa EU-maassa, Norjassa, Islannissa tai Isossa-Britanniassa.
Euroopan kuluttajakeskus sai vuoden 2023 aikana sovittelujen kautta kotiutettua Suomessa kuluttajille hyvityksiä 506 160 euroa ja koko ECC-verkosto puolestaan 8,87 miljoonaa euroa.
Yleisimmät aihealueet yhteydenotoissa Suomessa olivat lennon peruutustilanteet ja verkkokaupan toimittamatta jätetty tai tilausta vastaamaton tuote. Loppuvuodesta korostuivat auton hinta-arviopalveluja koskevat yhteydenotot. Yleisimmät elinkeinonharjoittajan sijaintimaat kuluttajien yhteydenotoissa vuonna 2023 olivat Saksa, Ruotsi ja Alankomaat.
KKV:n työ perustuu tutkittuun tietoon ja markkinoiden tuntemukseen
KKV:n ratkaisut ja kannanotot ovat huolellisesti harkittuja ja perusteltuja. KKV:n tutkimustyö palvelee koko yhteiskuntaa. Hyvä lainvalmistelu ja päätöksenteko perustuvat tutkittuun tietoon.
Tutkimalla kilpailun toimivuutta ja kuluttajien asemaa lisätään ymmärrystä siitä, missä markkinoiden toimintaa voidaan parantaa. Vaikutusten arviointi on tutkimukseen perustuvaa päättelyä siitä, miten jokin politiikkatoimenpide on vaikuttanut tai vaikuttaisi markkinoiden toimintaan.
Esimerkkejä vuodelta 2023
-
KKV selvitti mahdollisuuksia lisätä kilpailua rautateiden henkilöliikennemarkkinalla. Tutkimusraportissa esitetään toimenpiteitä, joilla markkinaa voidaan tehostaa.
KKV esitti, että kaikki julkisesti tuettu henkilöjunaliikenne on kilpailutettava ja kilpailutetun liikenteen kalusto siirrettävä julkiselle kalustoyhtiölle. Lisäksi on varmistettava, ettei tarpeettoman laajoilla kilpailutuksilla turhaan estetä kilpailua markkinaehtoisilla reiteillä.
Raideliikenteen tutkimusprojekti näytti suunnan lainsäädäntötyölle markkinan kehittämiseksi ja tarjosi monipuolista tietoa hallitusohjelman valmisteluun.
-
KKV:n tutkijat selvittivät Veikkauksen yksinoikeusjärjestelmän ulkopuolelle pelatun rahan määrää ja sitä, kuinka paljon peliongelmista kärsivät pelaavat rahapelejä yksinoikeusjärjestelmän ulkopuolella.
Puolet suomalaisten nettirahapelaamisen rahoista menee muihin kuin Veikkauksen peleihin. Ongelmallinen pelaaminen on selvästi yleisempää pelaajilla, jotka ovat pelanneet yksinoikeusjärjestelmän ulkopuolisia rahapelejä.
Tutkimuksen perusteella todettiin, että rahapelien yksinoikeusjärjestelmän kyky ehkäistä ja vähentää pelihaittoja on olennaisesti heikentynyt.
Tutkimustulokset vaikuttivat julkiseen keskusteluun, hallitusohjelmakirjauksiin ja rahapelimarkkinoiden kehityssuuntaan Suomessa. Tuloksia hyödynnetään uuden rahapelilisenssijärjestelmän valmistelussa, jossa KKV on mukana.
-
KKV:n telemarkkina-tutkimus on ensimmäinen Suomessa julkaistu selvitys yksityishenkilöiden tekemän kilpailuttamisen yleisyydestä ja sen vaikutuksista eri kuluttajaryhmissä.
Suomalaiset kilpailuttavat liittymiään aktiivisesti, mutta tutkimus osoittaa, että vaihtelua iän ja tulotason mukaan on jonkin verran.
Tutkimuksen perusteella on vahvaa näyttöä siitä, että kilpailuttaminen hyödyttää Suomen puhelinliittymämarkkinoilla myös passiivisia asiakkaita. Aktiivisesti kilpailuttavat kuluttajat säästävät rahaa, mutta kilpailuttamisen yleisyys laskee keskihintoja myös muille ja hyödyttää näin kaikkia kuluttajia.
-
KKV:n tutkimuksen mukaan vesihuoltomaksujen korotuksiin kohdistuu tulevina vuosina paineita vesihuoltoverkoston merkittävän uusimistarpeen vuoksi.
Kuluttajien talous- ja jätevesimaksuihin on jo paikoitellen tullut suuria korotuksia.
KKV:n tutkimusraportti antaa vastauksia siihen, miten laajasti vesilaitokset ovat korottaneet maksujaan, millaisia korotuspaineita vesimaksuihin on tulossa ja kuinka asiakkaita on tiedotettu maksukorotuksista.
KKV on osallistunut vesihuollon uudistamistyöhön maa- ja metsätalousministeriön työryhmässä, jonka tavoitteena on muun muassa tarkentaa vesihuoltomaksujen määräytymisperusteita ja valvontavastuita.
-
Apteekkien omistajilleen tuottamat voitot on toistuvasti havaittu verrattain korkeiksi, mikä heijastuu kuluttajien ja yhteiskunnan lääkekustannuksiin.
KKV:n tutkimuksen mukaan apteekkivero ei nykymuodossaan tasapainota riittävästi yksityisten apteekkien suojattua asemaa markkinoilla.
Apteekkareiden tuloverotus ei korjaa tilannetta, koska apteekkarit hyötyvät pienyrittäjien kevennetystä verokohtelusta.
KKV:n tutkimuksessa käsitellään apteekkeihin liittyvän verotuksen nykyisiä haasteita ja käydään läpi kehittämisvaihtoehtoja. Viraston tutkimus- ja vaikuttamistyö on ollut merkittävässä roolissa apteekkialan uudistamisen edistämisessä ja vaikuttanut suoraan hallitusohjelmakirjauksiin.
-
KKV julkaisi kaksi merkittävää tutkimusta taksimarkkinoista. Tutkimuksissa tarkastellaan taksimarkkinoiden avaamisen vaikutuksia.
Ensimmäisessä tutkimuksessa analysoitiin hintajakaumaa ja kyytien saatavuutta vuoden 2018 taksiuudistuksen jälkeen. Tutkimuksen mukaan uudistus vaikutti pienten ja suurten kuntien taksimarkkinoihin hyvin eri tavalla.
Kyselynä toteutetun toisen tutkimuksen mukaan monet taksiyrittäjät haluaisivat ajaa useamman välityspalvelun kyytejä, mutta välityspalvelut saattavat rajoittaa muille ajamista.
Taksiyrittäjät haluaisivat myös ajaa enemmän julkisesti tuettuja kyytejä kuten Kela-kyytejä, vaikka saavat niistä vähemmän tuloja.
Tutkimustieto taksimarkkinoista on perustana sääntelyn kehittämiselle. Sääntelyllä voidaan parantaa saatavuutta ja hinnoittelun läpinäkyvyyttä.
-
Suomessa tehdään vuosittain julkisia hankintoja miljardeilla euroilla. Hankinnoilla on suuri merkitys koko kansantaloudelle. KKV:n tutkimusraportissa kartoitetaan kilpailun määrää julkisissa hankinnoissa sekä hankintoja tekevien mahdollisuuksia lisätä kilpailua.
Tutkimus on tähän mennessä laajin selvitys kilpailusta julkisissa hankinnoissa Suomessa.
KKV selvitti kilpailun tilaa kilpailutetuissa hankinnoissa laajan, vuodet 2017–2021 kattavan rekisteriaineiston avulla. Tulosten perusteella kilpailua oli julkisissa hankinnoissa hälyttävän vähän.
KKV ehdotti hankintatietokannan rakentamista. Hankintatietokanta auttaisi tutkimus- ja lainsäädäntötyössä sekä vahvistaisi tiedolla johtamista hankintayksiköissä. Tietokantaa edistetään hallitusohjelmakirjauksen mukaisesti.
-
KKV-päivä 1.11.2023 pureutui julkisen sektorin rooliin. Kun yritykset ja julkiset toimijat kilpailevat samoilla markkinoilla, miten varmistetaan niille tasapuoliset olosuhteet? Hyötyykö kuluttaja siitä, että kilpailulle avataan rahapelaamisen kaltainen julkisen monopolin tuottama palvelu, vaikka se voi aiheuttaa myös riippuvuutta? Entä miten julkinen sektori varmistaa, että sähkön kaltaisia välttämättömiä palveluita tuotetaan tehokkaasti kohtuulliseen hintaan?
Päivän aikana kuultiin muun muassa KKV:n asiantuntijoiden, elinkeinoelämän ja tutkijoiden tuoreita havaintoja julkisten hankintojen kehittämisestä, Ruotsin siirtymisestä rahapelien lisenssijärjestelmään sekä sähkömarkkinoiden hinnanmuodostuksesta ja kuluttajansuojasta.
3. Hyvinvoiva ja osaava henkilöstö
KKV:n tehtävät ovat haastavia ja edellyttävät korkeaa ammattitaitoa ja asiantuntemusta. Osaava ja hyvinvoiva henkilöstö on KKV:n toiminnan kulmakivi ja henkilöstöön panostaminen on keskeinen osa KKV:n strategiaa.
KKV:n sidosryhmät arvioivat vuoden 2023 sidosryhmäkyselyssä viraston asiantuntijuuden asteikolla 1–5 erinomaiseksi (4,1).
KKV:n henkilöstön työtyytyväismittauksen tulokset olivat 2023 kaikilla osa-alueilla valtionhallinnon keskiarvoa paremmat.
KKV:n henkilöstön kokonaistyötyytyväisyys on 4,01 asteikolla 1–5.
-
KKV:n työtyytyväisyysmittauksen 2023 tuloksia asteikolla 1–5:
- Työn ja yksityiselämän yhteensovittaminen 4,60
- Oikeudenmukainen kohtelu (lähiesimiehen taholta) 4,42
- Työn mielenkiintoisuus ja haastavuus 4,35
- Ihmisten yhdenvertaisuuden toteutuminen työyhteisössäni 4,35
- Työn tavoitteiden tietäminen 4,24
- Työpaikan suositteluhalukkuus 4,23
- Oppimisen ja uudistumisen mahdollisuudet työssä 4,22
KKV:läisillä on laaja mahdollisuus tehdä etätyötä, mutta kasvokkaisiin kohtaamisiin kannustetaan ja tuetaan niiden toteutumista. Yksiköt ja tiimit järjestävät työnsä niin, että ihmisillä on mahdollisuus tavata toisiansa säännöllisesti myös kasvotusten.
KKV:ssä on käytössä joustava työaika, joka helpottaa työn sovittamista erilaisiin elämäntilanteisiin.
-
Virastossa järjestetään koulutusta kilpailu- ja kuluttajapolitiikan kysymysten ja tieteellisen tutkimuksen tueksi, sekä ajattelua virkistävää keskustelua ja lukupiirejä. Vuonna 2023 vierailevina luennoitsijana kävivät esimerkiksi professori sir John Vickers Oxfordin yliopistosta, Toulousen yliopiston taloustieteen professori Patrick Rey ja Jyväskylän yliopiston professori Terhi-Anna Wilska.
Virastossa järjestetään koulutusta virkahenkilötaidoissa, johtamis- ja esihenkilötaidoissa, yhteistyö- vuorovaikutus- ja viestintätaidoissa, ICT- ja digitaidoissa, projektityötaidoissa sekä työhyvinvointitaidoissa.
KKV:läisiä kutsutaan säännöllisesti yhteisiin vapaamuotoisiin tapaamisiin sekä virtuaalisesti että kasvokkain, esimerkiksi aamukahveille, pikkujouluihin ja muuhun vapaamuotoiseen yhdessäoloon.
KKV:ssä on nollatoleranssi häirinnälle ja epäasialliselle käytökselle. Työtyytyväisyysmittauksen mukaan tilanne on hyvä eikä häirintää esiinny. Jos tapauksia ilmenee, ne käsitellään perusteellisesti ja ryhdytään tarvittaviin toimenpiteisiin.
KKV:ssä tehdään joka toinen vuosi henkilöstökysely tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumisesta. Esille nouseviin seikkoihin puututaan. Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus korostuvat esimerkiksi rekrytoinneissa. Virkoihin valitaan aina pätevin hakija.
4. Vastuulliset toimintatavat
KKV noudattaa kaikessa toiminnassaan hallinto- ja julkisuuslainsäädäntöä. Valvontaprosessien aikana huolehditaan yritysten ja kuluttajien oikeusturvasta. Ratkaisut perustuvat huolelliseen faktojen selvittämiseen ja oikeudelliseen analyysiin.
KKV osana valtionhallintoa on sitoutunut avoimuuden, sananvapauden ja yhdenvertaisen kohtelun edistämiseen. Viraston viestintä on valtionhallinnon viestintäsuosituksen mukaisesti avointa, luotettavaa, tasapuolista, ymmärrettävää, vuorovaikutteista ja palveluhenkistä. Virasto palvelee mediaa tasapuolisesti.
Valtionhallinnon toimijoiden huolellisella taloudenhallinnalla, tehtävien priorisoinnilla ja resurssien oikealla kohdentamisella varmistetaan verovarojen tehokas ja tarkoituksenmukainen käyttö sekä toiminnan yhteiskunnallinen vaikuttavuus.
Viraston omien hankintojen lainmukaisuuden varmistamiseksi virastossa on kehitetty hankintatoimen toimintatapoja, ohjeita, koulutusta ja sopimustenhallintaa.
Esimerkkejä vuodelta 2023
-
Henkilöstölle laadittu someopas opastaa somen fiksuun asiantuntijakäyttöön. Asiantuntijoiden näkyvyydellä somessa voidaan vahvistaa hallinnon avoimuutta sekä kansalaisten ja sidosryhmien luottamusta.
KKV:n toiminnan avoimuutta lisättiin myös uudessa blogissa. Blogissa pohditaan markkinoiden toimivuutta kansantalouden ja kuluttajien näkökulmasta. Kirjoittajina ovat KKV:n asiantuntijat ja kuluttaja-asiamies.
-
KKV noudattaa valtion toimitilastrategian mukaista tehokasta tilankäyttöä.
Etätyöskentelyn yleistymisen seurauksena virasto on irtisanonut osan Helsingin toimitiloistaan päättymään vuoden 2023 aikana.
Myös maakuntien toimipisteiden tilaratkaisuissa huomioidaan tilatehokkuus yhteistyössä Senaatin tai muiden vuokranantajien kanssa.
Helsingin toimipisteessä tehdään Senaatin toimesta energiansäästöön liittyviä toimenpiteitä liittyen lämpötilaan, ilmanvaihtoon ja valaistukseen.
-
Traficom on arvioinut, että ICT-alan ympäristövaikutuksista 65–80 % tulee päätelaitteista.
KKV vähentää tehokkaiden työasemien tarvetta ja laskennan virrankäyttöä kehittämällä pilvipohjaisen laskennan kyvykkyyksiä.
Vaikka datakeskusten osuus ICT-alan päästöistä on myös huomattava (15–20 %), KKV:n siirtyminen omista palvelimista suurempien datakeskusten ja kansainvälisten pilvipalveluiden kapasiteetin hyödyntämiseen lisää energiatehokkuutta.
Lue lisää ICT-alan ilmasto- ja ympäristöstrategiasta Valtioneuvoston verkkosivuilta
5. KKV:n strategia ja kehittämishankkeet
KKV tavoitteena on tuottaa yhteiskunnalle mahdollisimman paljon lisäarvoa, jotta markkinat toimisivat yhä paremmin kuluttajien ja kansantalouden eduksi.
Lisäarvon yhteiskunnalle tekee KKV:n asiantunteva henkilöstö. Virasto haluaa erityisesti panostaa henkilöstön hyvinvointiin ja mahdollistaa sujuvan työskentelyn.
Arvot heijastavat KKV:n organisaatiokulttuuria ja toimintatapoja. Yhdessä määritellyt arvot vaikuttavat työskentelytapoihin ja päätöksentekoon erityisesti vaikeissa tilanteissa.
Arvot: yhdessä saavuttaminen, riippumattomuus ja vastuullisuus
-
KKV:n vahvuuksia ovat vahva yhteishenki ja yhteistyön kulttuuri. Työ KKV:ssä on vaativaa, joten toimiva yhteistyö on ensiarvoisen tärkeää.
-
KKV on tinkimättömästi kuluttajien ja kansantalouden asialla. Virasto palvelee kaikissa tilanteissa yleistä etua. Päätökset perustuvat tutkittuun tietoon ja harkittuihin linjauksiin.
-
Viraston päätöksillä ja selvityksillä on merkittävä vaikutus markkinoihin sekä yritysten ja kuluttajien toimintaan. KKV käyttää harkintavaltaansa huolellisesti ja panostaa asiantuntemukseen.
KKV:n strategia perustuu viraston toiminnan systemaattiseen kehittämiseen. KKV:n strategiassa on neljä kehittämishanketta:
- Panostamme henkilöstöön
- Kehitämme johtamista
- Lisäämme vaikuttavuutta ja näkyvyyttä
- Hyödynnämme digitaalisuutta
Strategian toteutumista seurataan muun muassa valtion henkilöstötutkimuksella (VMBaro-kysely) ja sidosryhmäkyselyllä.
Panostamme henkilöstöön -kehittämishanke
KKV:lle on tärkeää olla jatkossakin hyvä työpaikka parhaille asiantuntijoille. Henkilöstöllä on laaja vapaus valita läsnä- ja etätyön välillä, joten hybridityöhön liittyvät asiat kuten yhteisöllisyys on huomioitu. KKV panostaa yhteisöllisyyden vahvistamiseen, perehdyttämiseen ja henkilöstön osaamisen kehittämiseen.
-
Yhteisöllisyys vahvistuu koko virastossa sekä yksiköissä.
Virastossa on sujuva ja yhdenmukainen perehdytysprosessi, jolla sitoutetaan uudet kollegat työtehtäviin ja työyhteisöön.
-
Lisäämme kasvokkaisia kohtaamisia yksiköissä ja koko viraston henkilöstön kesken.
Kehitämme perehdytysprosessiamme vastaamaan yhä paremmin hybridityön tarpeita.
Järjestämme yhteisiä henkilöstöpäiviä kaksi kertaa vuodessa ja vapaamuotoisia tapaamisia.
Lue lisää työtyytyväisyydestä ja henkilöstöön panostamisesta 3. Hyvinvoiva ja osaava henkilöstö
Seuranta: VMbaro työtyytyväisyyskyselyn tulokset, uusien työntekijöiden tyytyväisyys perehdytykseen, henkilöstön palaute yhteisistä koulutuksista.
Kehitämme johtamista -kehittämishanke
Johtaminen on työtyytyväisyyskyselyn ja johtamispalautteiden perusteella erittäin hyvällä tasolla KKV:ssä. Asiantuntijaorganisaatiossa töiden ja vastuiden organisointi ei ole aina helppoa. Johdon ja esihenkilöiden on kiinnitettävä huomiota järkevään resursointiin ja kokonaistyömäärään.
-
Ajanhallinta- ja organisointitaidot vahvistuvat.
Syntyy uusia tapoja organisoida omaa ja tiimien työtä.
-
Edistämme ajankäytön hallintaa varmistamalla selkeät roolit ja vastuut.
Hyödynnämme työtä sujuvoittavia digitaalisia työkaluja ja jaamme hyviä kokemuksia toimivista työskentelytavoista.
Pidämme johtajille ja päälliköille valmentavan johtamisen koulutusta ja järjestämme myös vapaamuotoisia tapaamisia.
Seuranta: VMbaro työtyytyväisyyskyselyn tulokset, johtamispalautteet.
Lisäämme vaikuttavuutta ja näkyvyyttä -kehittämishanke
Viraston ja sen asiantuntijoiden tarjoama kiinnostava sisältö eri kanavissa edistää KKV:n ja sen palveluiden tunnettuutta. Kuluttajien, yritysten, päättäjien ja median sekä muiden sidosryhmien on vaivattomasti löydettävä selkeää viranomaistietoa ja -ohjeistusta. Asioinnin verkkopalvelussa tulee jatkossakin olla sujuvaa.
-
Kuluttajat ja yritykset löytävät yhä helpommin ohjeita eri tilanteisiin. Asiointi sujuvoituu entisestään. Sisällön laatu säilyy korkeana, ymmärrettävyys ja selkeys vahvistuvat.
Henkilöstön on helpompi jakaa omille verkostoilleen tietoa virastosta ja sen työmahdollisuuksista.
Entistä useampi KKV:n asiantuntija tuo osaamistaan esille eri kanavissa. Sidosryhmät saavat viraston asiantuntijoilta luotettavaa ja itselleen hyödyllistä tietoa.
-
Laajennamme verkkopalvelumme Tutkimus ja vaikuttaminen -osiota.
Teemme verkkoasioinnin käytettävyystutkimuksen keskeisille käyttäjäryhmille.
Vahvistamme asiantuntijoiden viestintävalmiuksia.
Panostamme rekrytointiviestintään ja potentiaalisten työnhakijoiden, erityisesti opiskelijoiden tavoittamiseen.
Seuranta: käytettävyystestaukset ja analytiikka, sidosryhmien tyytyväisyys viraston toimintaan (sidosryhmäkysely, VMbaro työtyytyväisyyskyselyn tulokset).
Hyödynnämme digitaalisuutta
KKV:llä on kunnianhimoinen digitalisoinnin tiekartta, jota toteutetaan systemaattisesti. Tiekartassa on prosessien kehittämistä, analytiikan, robotiikan ja koneoppimisen hyödyntämistä ja näiden teknologioiden potentiaalin ja käyttötapausten kartoittamista.
-
KKV:n kyky analysoida datamassoja paranee laskentakapasiteetin skaalautuessa tietoturvallisesti tarpeen mukaan.
KKV:n sidosryhmiltä pyytämien aineistojen toimitus ja käsittely sujuvoituu.
Viraston (aikaisempien) päätösten löydettävyys paranee.
-
Kehitämme verkkopalvelun haun toimivuutta.
Teemme virastolle tiedon elinkaarenhallinnan ohjeistuksen.
Edistämme digitaalisten työkalujen kokeilukulttuuria ja tietoturvallista käyttöä.
Seuranta: sidosryhmien tyytyväisyys viraston toimintaan (sidosryhmäkysely), käytettävyystestaukset ja analytiikka, VMbaro työtyytyväisyyskyselyn tulokset.