Vastuullisuusraportti 2022
KKV toimii kuluttajien ja kansantalouden hyväksi. Raportissa on konkreettisia esimerkkejä vastuullisista toimintatavoista ja siitä, miten virasto pitää huolta henkilöstöstään.
1. Pääjohtajan terveiset: Vastuullisuus on sisäänrakennettu KKV:hen
Vastuullisuus kytkeytyy tiukasti viraston perustehtävään ja strategiaan. Päätöksemme perustuvat tutkittuun tietoon, huolelliseen harkintaan, lakiin ja ratkaisukäytäntöihin. Pidämme jatkuvasti yllä asiantuntijoidemme osaamista.
KKV:n toiminnan arvot – riippumattomuus, vastuullisuus ja yhdessä saavuttaminen – ohjaavat valintojamme, työtapojamme ja päätöksentekoamme päivittäisessä työssämme.
Riippumattomuus tarkoittaa sitä, että toimimme tinkimättömästi kuluttajien ja kansantalouden hyväksi. Toimintamme puolueettomuus on keskeistä sekä valvoessamme yritysten toimintaa että edistäessämme markkinoiden toimivuutta. Kilpailu- ja kuluttajaviranomaisen päätöksenteon itsenäisyys on yhteisen edun mukaista.
Yhdessä saavuttamalla etsimme parhaita ratkaisuja hyödyntäen koko viraston osaamista. Punnitsemme asioita yhdessä useasta näkökulmasta ja koemme arvokkaaksi asiantuntijajoukkomme osaamisen.
Henkilöstön hyvinvointi on meille keskeistä. Toimimme joukkueena ja saavutamme yhdessä. Panostamme työhyvinvointiin, koulutukseen sekä työn ja vapaa-ajan yhteensovittamiseen.
KKV on sitoutunut omalta osaltaan edistämään Suomen vastuullisuustavoitteiden ja edelleen YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden Agenda 2030 toteutumista. Vuotta 2022 käsittelevä vastuullisuusraportti on viraston ensimmäinen.
pääjohtaja Kirsi Leivo
2. KKV:n toiminnan kädenjälki: hyöty yhteiskunnalle
Muuttuva maailmantalous luo paineita EU:n kilpailupolitiikkaan ja kuluttajansuojan vahvistamiseen. Kilpailun toimiminen kuluttajan hyödyksi voi vaarantua vaikeassa taloustilanteessa. Kilpailu digivallasta ja suurten teknojättien markkinavoiman kasvu vaikuttaa EU-lainsäädäntöön.
Talouden kiristyminen osuu yrityksiin ja kotitalouksiin. Odotettavissa on äkillisiä markkinahäiriöitä, jolloin ihmiset tarvitsevat tukea kuluttajaneuvontapalvelusta ja yritykset valmentavaa ohjeistusta.
Kilpailuvalvonta purkaa kilpailun esteitä
KKV valvoo, että yritykset menestyvät markkinoilla omilla ansioillaan eivätkä kilpailua keinotekoisesti rajoittavan menettelyn tai perusteettomien etujen avulla. Virasto puuttuu kartelleihin ja kilpailulle haitallisiin yrityskauppoihin.
KKV huolehtii siitä, etteivät julkisyhteisöt hyödynnä elinkeinotoiminnassaan asemastaan johtuvia perusteettomia kilpailuetuja. Virasto valvoo, että julkiset hankinnat kilpailutetaan avoimesti ja tasapuolisesti.
Esimerkkejä vuodelta 2022
-
Markkinaoikeus määräsi 2022 vuoden loppupuolella Isännöintiliitolle ja kuudelle isännöintialan yritykselle yhteensä 4,93 miljoonan euron seuraamusmaksut kilpailulain vastaisesta valtakunnallisesta hintayhteistyöstä ja hintojen vahvistamisesta.
KKV esitti markkinaoikeudelle vuonna 2021 yhteensä 22 miljoonan euron seuraamusmaksujen määräämistä. KKV:n selvitysten perusteella yritykset ja Isännöintiliitto sopivat vuosina 2014–2017 keskenään isännöintipalvelujen hinnoista ja pyrkivät korottamaan valtakunnallisesti isännöintitoimialan hintatasoa.
Markkinaoikeus katsoi KKV:n esityksen mukaisesti, että kyse on vakavasta ja valtakunnallisesta yhteistyöstä, jonka tavoitteena on ollut kilpailunvastainen vaikuttaminen isännöintialan hintakehitykseen.
-
Kilpailulaki edellyttää, että taloudellista toimintaa harjoittavat julkisyhteisöt, kuten kunnat ja kuntayhtymät, noudattavat markkinaperusteista hinnoittelua toimiessaan yksityisten yritysten kanssa samoilla markkinoilla.
KKV:n laatimien ohjeistuksien avulla julkisyhteisöt voivat myös itse arvioida oman toimintansa kilpailuneutraaliutta. Ohjeita on päivitetty tarkentamalla tuottovaatimusten määrittämistä ja huomioimalla kilpailulain viimeaikaiset muutokset.
-
Toimialajärjestöt kokoavat yhteen samalla alalla toimivia yrityksiä ja ajavat niiden etua. Siksi ne voivat tarjota ympäristön myös lainvastaiselle kilpailijoiden väliselle yhteistyölle.
Jotta toimialajärjestöissä vältetään kilpailulainsäädännön vastainen toiminta, toimialajärjestöjen on suositeltavaa laatia selkeät pelisäännöt ja sitoutua niihin.
KKV:n verkkopalvelussa on toimialayhdistykselle työkalu toiminnan suunnittelun tueksi.
-
Aiempaa useampi yrityskauppa tulee KKV:n tutkittavaksi, kun kilpailulain muutos tuli voimaan vuoden 2023 alusta.
Muutoksen tavoitteena on ehkäistä markkinoiden haitallista keskittymistä, joka johtaa tuotteiden ja palvelujen hintojen nousuun ja laadun heikkenemiseen.
Yrityskauppa tulee ilmoittaa KKV:lle, jos yrityskaupan osapuolten yhteenlaskettu Suomesta kertynyt liikevaihto ylittää 100 miljoonaa euroa ja vähintään kahden yrityskaupan osapuolten Suomesta kertynyt liikevaihto ylittää kummankin osalta 10 miljoonaa euroa.
-
KKV:n selvitysten perusteella Suomen suurimmat muovisten LVI-infraputkituotteiden valmistajat Uponor Infra ja Pipelife sekä tukut Ahlsell, Onninen ja Dahl pyrkivät yhteistyössä kilpailunvastaisesti ylläpitämään omia markkina-asemiaan ja hillitsemään alan hintakilpailua.
Yritysten lainvastainen yhteistyö on pehmittänyt kilpailua ja vaikeuttanut kilpailevien yritysten toimintaa. Yhteistyö on ollut haitallista asiakkaille kilpailun vähenemisen vuoksi.
KKV esittää yhteensä 44 miljoonan euron seuraamusmaksuja kilpailun rajoittamisesta. Seuraamusmaksujen määräämisestä päättää markkinaoikeus.
-
KKV puuttui vuonna 2022 hankintojen valvonnassa tapauksiin, joissa oli esimerkiksi kyse suorahankintaperusteiden virheellisestä soveltamisesta, kielletyistä sopimusmuutoksista tai ennakoidun arvon virheellisestä laskemisesta.
Vuonna 2022 avattiin uusi vihjelomake, jonka kautta kuka tahansa voi vihjata epäilemästään laittomasta suorahankinnasta tai muusta lainvastaisesta hankinnasta, tarvittaessa myös nimettömänä.
KKV esimerkiksi teki markkinaoikeudelle esityksen 35 000 euron seuraamusmaksusta Isonkyrön kunnalle laittomasta suorahankinnasta. Selvitysten mukaan kunta teki koulukuljetusten matkalipuista suorahankinnan, vaikka hankinta olisi pitänyt kilpailuttaa.
KKV esimerkiksi antoi Helsingin Asumisoikeus Oy:lle huomautuksen hankintalain noudattamatta jättämisestä. Yhtiö teki vuonna 2020 laajoja muutoksia isännöintipalveluiden hankintasopimukseen ilman kilpailuttamista.
Kuluttajansuojavalvonta ja neuvonta tasapainottavat kuluttajien ja yritysten välistä suhdetta
KKV opastaa kuluttajia ja yrityksiä heidän keskinäisissä kiistoissaan sekä valvoo kuluttajien etuja.
Virasto tasapainottaa kaikkien kuluttajien – myös heikommassa asemassa olevien – ja yritysten välistä suhdetta. KKV:ssä toimiva kuluttaja-asiamies valvoo kuluttajansuojalainsäädännön noudattamista, erityisesti yritysten markkinointia ja sopimusehtoja.
KKV:n kuluttajaneuvonta ja Euroopan kuluttajakeskus sovittelevat kiistoja puolueettomasti.
Esimerkkejä vuodelta 2022
-
KKV on työskennellyt aktiivisesti lainsäädäntöä uudistavissa työryhmissä, mikä näkyi vuonna 2022 useina kuluttajansuojalain parannuksina. Puhelinmyynnin kirjallinen vahvistus on yksi merkittävimmistä muutoksista.
Puhelinmyynnissä sopimus syntyy nyt vasta puhelun jälkeen kirjallisesti, jolloin ostopäätöstä ehtii harkita rauhassa ja väärinkäsitysten riski pienenee.
Puhelinmyynti aiheuttaa paljon harmia erityisesti haavoittuville kuluttajille. Harkintarauhan antaminen ehkäisee tapauksia, joissa sopimus syntyy tuputtamisen tai väärinkäsityksen takia.
-
Kuluttajansuojalain virhevastuusääntely uudistui vuoden 2022 alussa ja lakiin lisättiin muun muassa uusi luku digitaalisista sisällöistä ja palveluista.
Myyjällä on vastuu siitä, että digitaalinen sisältö tai palvelu vastaa sovittua ja yleisiä vaatimuksia laadultaan, toimivuudeltaan ja yhteensopivuudeltaan. Ostajan tulee lähtökohtaisesti saada digitaalisen sisällön ja palvelun uusin saatavilla oleva versio ja se pitää toimittaa ilman aiheetonta viivästystä.
KKV valmentaa yrityksiä kuluttajansuojalain muutoksista. Vuonna 2022 yrityksille järjestettiin muun muassa webinaari Kuluttajansuojalaki uudistuu – moni vanha oppi jää historiaan.
-
Sähkönhintojen kovan nousun vuoksi moni kuluttaja on joutunut tukalaan ja tavallista suojattomampaan tilanteeseen.
Tiedontarve on suuri ja KKV vastasi siihen vuonna 2022 esimerkiksi kokoamalla verkkosivuille usein kysyttyä sähköstä -osion.
Kuluttaja-asiamies puuttui vuoden 2022 aikana useiden sähköyhtiöiden lainvastaisiin menettelyihin. Esimerkiksi Lumo Energian tapaus koski useita tuhansia kuluttajia. Kuluttaja-asiamies ja Lumo Energia ovat neuvotelleet siitä, miten yhtiö korvaa 8 000 asiakkaalle heidän määräaikaisen sähkösopimuksensa ennenaikaisen päättymisen ja siitä aiheutuvat ylimääräiset menetykset. Lumo Energia lopetti korvausneuvottelut kuluttaja-asiamiehen pyydettyä olennaisia tietoja yhtiön taloustilanteesta.
- Lue lisää Usein kysyttyä sähköstä
- Lue lisää tiedotteesta 15.9.2022: Sähköyhtiö Väre ei luopunut datahub-maksuista – kuluttaja-asiamies jätti ryhmävalituksen
- Lue lisää tiedotteesta 26.8.2022: Osa Lumo Energian asiakkaista voi hakea yhtiöltä korvauksia sähkösopimuksen purkamisesta
- Lue lisää tiedotteesta 29.7.2022: Fi-Nergy Voima Oy konkurssissa – toimi näin, jos sinulla on yritykseltä saatavia
- Lue lisää tiedotteesta 14.6.2022: Sähköyhtiö 365 Hankinta haastaa kuluttajia oikeuteen perusteetta – osa ei ole lainkaan ollut yhtiön asiakkaana
- Lue lisää tiedotteesta 6.4.2022: Kuluttaja-asiamies tarkasteli Helenin kaukolämmön hinnankorotuksia ja vaati muutoksia toimintatapoihin
-
Luottoyhtiö Blue Finance Suomi Oy on tarjonnut kuluttajille laissa sallittua kalliimpia luottoja, kun se ei ole laskenut perimiään erillismaksuja hintasääntelyn piiriin kuuluviksi luottokustannuksiksi.
Kuluttaja-asiamies vaatii, että markkinaoikeus kieltää Blue Finance Suomea sakon uhalla jatkamasta lainvastaista menettelyään.
-
Ylivelkaantuminen on kasvava ongelma, johon on puututtava yhä tehokkaammin.
KKV on ollut mukana työryhmissä, joissa on selvitetty keinoja ehkäistä kotitalouksien liiallista velkaantumista, valmisteltu positiivisen luottotietorekisterin käyttöönottoa sekä kuluttajaluottoja koskevan lainsäädännön muuttamista.
Kuluttajien taloudellisen tilanteen heikennyttyä voidaan tarvita uusia erityisesti heikkojen ja haavoittuvien kuluttajien arkipäiväistä selviytymistä edistäviä toimia.
-
Kuluttaja-asiamies kiinnitti EU:n kuluttajansuojaa valvovien viranomaisten yhteistyöverkoston valvontakampanjan tuloksena huomiota Fortum Oyj:n Äiti Maa -televisiomainokseen, jonka luoma kokonaisvaikutelma oli harhaanjohtava, sillä se antoi liian myönteisen ja yksipuolisen kuvan yrityksen ympäristövaikutuksista.
Kuluttaja-asiamies tarkasteli Vattenfallin tv-mainosta, joka luo mielikuvaa yrityksen ympäristöystävällisyydestä muun muassa ilmauksella ”fossiilivapaa elämä yhden sukupolven aikana”. Yritys ei voi markkinoinnissaan esittää, että toiminta olisi tietyn ajan kuluessa fossiilivapaata, jollei se pysty näyttämään väitettä toteen jo markkinointihetkellä.
Yritykset sitoutuivat muuttamaan markkinointiaan kuluttaja-asiamiehen edellyttämällä tavalla.
-
Kuluttajaneuvonta opastaa kuluttajia ja yrityksiä kuluttajaoikeudellisissa ongelma- ja riitatilanteissa. Tavoitteena on, että osapuolet pääsevät sovintoratkaisuun.
KKV:n kuluttajaneuvontaan tuli vuonna 2022 kuluttajilta 45 932 yhteydenottoa. Kuluttajaneuvonnan asiantuntijat selvittivät ja antoivat toimintaohjeita 81,4 % tapauksista ja selvittivät sekä ottivat yhteyttä elinkeinoharjoittajaan 12,4 % tapauksista.
Vuonna 2022 monet yhteydenotot koskivat energia- ja erityisesti sähköasioita. Näistä aiheista kysyttiin KKV:n kuluttajaneuvonnasta yli 5000 kertaa. Lue lisää sähköön ja energiaan liittyvistä tapauksista esimerkistä: Sähköyhtiöt.
KKV:n kuluttajaneuvonnan kysytyimmät aiheet vuonna 2022: ajoneuvot 21,6 %, energia ja erityisesti sähkö 9,8 %, remontit ja rakentaminen 9,4 %, asuminen 7,7 %, kodinkoneet ja elektroniikka 7,2 %, matkustaminen, liikenne ja majoitus 6,7 %, vapaa-aika 6,2 %, rahoitus ja vakuutukset 5,5, %, viestintä ja digitaalinen sisältö 4,4 %, huonekalut ja sisustus 4,3, %, terveys- ja hyvinvointi 3,7 %, vaatteet ja pukeutuminen 3,4 %.
-
Euroopan kuluttajakeskus jakaa tietoa kuluttajan oikeuksista EU:ssa ja tarjoaa kuluttajille maksutonta apua ja neuvoja maiden rajat ylittäviin ongelma- ja riitatilanteisiin, joissa kuluttaja ja elinkeinonharjoittaja ovat keskenään eri maissa EU-alueella, Norjassa tai Islannissa.
Euroopan kuluttajakeskus sai 2987 uutta yhteydenottoa suomalaiskuluttajilta vuonna 2022. Näistä 75,8 % hoidettiin asiaa selvittämällä ja toimintaohjeita kuluttajalle antamalla ja 24,2 % oli valitustapauksia, joita selviteltiin ja soviteltiin yhteistyössä toisen maan ECC-toimipisteen kanssa.
Yleisimmät aihealueet Euroopan kuluttajakeskukseen tulevissa yhteydenotoissa olivat lennon peruutus ja verkkokaupasta toimittamaton tuote. Yleisimmät elinkeinonharjoittajan sijaintimaat kuluttajien yhteydenotoissa olivat Saksa, Viro, Latvia ja Ruotsi.
Euroopan kuluttajakeskus on kehittänyt viime vuosina sähköistä asiointiaan ja asiakasohjausta ja sen uudet asiointilomakkeet pääsivät kolmen parhaan joukkoon Kotimaisten kielten keskuksen “Vuoden selväsanainen 2022” -kilpailussa, jossa palkittiin hyvän virkakielen edistäjiä julkiselta sektorilta.
KKV:n työ perustuu tutkittuun tietoon ja markkinoiden tuntemukseen
Tutkimuksella varmistetaan, että KKV:n ratkaisut ja kannanotot ovat huolellisesti harkittuja ja perusteltuja.
Vaikutusten arviointi on tutkimukseen perustuvaa päättelyä siitä, miten jokin politiikkatoimenpide vaikuttaisi kuluttajiin joko suoraan tai markkinatoimijoiden kilpailutilanteen muutoksen kautta.
Esimerkkejä vuodelta 2022
-
KKV tutkii taksiuudistuksen vaikutuksia. Osana laajempaa kokonaisuutta KKV:ssä tutkittiin sitä, paljonko vaihtoehtoiset taksikyydit maksavat ja millainen on kyytien saatavuus eri puolella Suomea taksiuudistuksen jälkeen.
Vaikka taksien hinnat ovat keskimäärin nousseet, myös edullisempia kyytejä on nyt tarjolla. Suurissa kunnissa on usein mahdollista saada halvempi taksikyyti kuin ennen vuoden 2018 taksiuudistusta. Kuluttajilta vaaditaan kuitenkin enemmän vaivannäköä löytää itselleen sopivin taksikyyti, koska taksipalveluissa on eroja ja hintavaihtelu on suurta.
-
Pikaluotoista ja niihin liittyvistä ongelmista on keskusteltu julkisuudessa vuosien ajan, mutta niiden yleisyydestä ei ole ollut tarkkoja tietoja.
KKV:n tutkimusraportti tarkentaa kokonaiskuvaa pikaluottoihin liittyvien ongelmien laajuudesta ja laadusta.
Pikaluoton ottaneilla on paljon maksuvaikeuksia muihin velallisiin verrattuna. Ongelmat kasautuvat haavoittuvassa asemassa oleville henkilöille, jotka ovat ottaneet pikaluoton lisäksi jotain muutakin lainaa.
-
KKV on selvittänyt, millaisia vaikutuksia kilpailulla on ollut henkilö- ja tavarajunaliikenteessä.
KKV:n mukaan kilpailulla on ollut merkittäviä myönteisiä vaikutuksia raideliikenteeseen. Henkilöliikenteessä kilpailun lisääntyminen linja-autoliikenteen kanssa on johtanut halvempiin hintoihin kuluttajille sekä tilausliikenteessä pienempiin kustannuksiin julkiselle sektorille. Tavaraliikenteessä kilpailun vaikutukset ovat sen sijaan jääneet vähäisiksi.
Jotta kilpailua syntyisi jatkossa nykyistä laajemmin, markkinoiden avaamisen lisäksi tarvitaan myös muita toimenpiteitä.
-
Suomessa tehdään vuosittain julkisia hankintoja miljardeilla euroilla ja hankinnoilla on suuri merkitys koko kansantaloudelle.
Mikään taho ei kuitenkaan seuraa systemaattisesti hankintojen onnistumista ja niille asetettujen tavoitteiden toteutumista.
KKV esittää, että hankintojen seurantaa tehostetaan, ja että saatuja tietoja hyödynnetään pitkäjänteisesti hankintojen kehittämisessä ja päätöksenteossa
-
KKV-päivässä 22.11.2022 keskusteltiin siitä, miksi ja miten tutkitun tiedon käyttöä pitäisi hyödyntää lainvalmistelussa.
Valtionhallinnossa on pyritty kehittämään ja vahvistamaan lainvalmistelun tietopohjaa ja tutkimukseen perustuvaa päätöksentekoa. Päätöksiä tehdään ja lakeja säädetään silti ilman, että niiden vaikutuksista olisi selvää käsitystä.
Päivän aikana esiteltiin esimerkkejä KKV:n tekemistä vaikutusarvioinneista, jotka liittyvät muun muassa taksi- ja linja-autoliikenteeseen, raideliikennemarkkinoihin, puhelinmyyntiin ja apteekkimarkkinoihin.
3. Henkilöstön hyvinvointi on keskeistä
KKV:n tehtävät ovat haastavia ja edellyttävät korkeaa ammattitaitoa ja asiantuntemusta. Osaava ja hyvinvoiva henkilöstö on KKV:n toiminnan kulmakivi ja henkilöstöön panostaminen on keskeinen osa KKV:n strategiaa.
KKV:n sidosryhmät arvioivat vuoden 2022 sidosryhmäkyselyssä viraston asiantuntijuuden asteikolla 1–5 erinomaiseksi 4,2.
KKV:n henkilöstön työtyytyväismittauksen tulokset ovat nousseet vuosi vuodelta ja olivat 2022 kaikilla osa-alueilla valtionhallinnon keskiarvoa paremmat.
KKV:n henkilöstön kokonaisuustyötyytyväisyys on 4,05 asteikolla 1–5.
-
KKV:n työtyytyväisyysmittauksen 2022 tuloksia asteikolla 1–5:
- Oikeudenmukainen kohtelu lähiesihenkilön taholta 4,49
- Työyhteisön kokeminen innostavaksi 4,24
- Henkilöstön sitoutuminen viraston tavoitteisiin 4,52
- Työn mielenkiintoisuus ja haastavuus 4,40
- Työn ja yksityiselämän yhteensovittaminen 4,58
- Osaamisen ylläpidon ja parantamisen tuki työnantajalta 4,13
- Keskinäisen vuorovaikutuksen toimivuus 4,08
- Työskentelytilat ja tuloksellinen työskentely 4,01
- Ihmisten yhdenvertaisuuden toteutuminen työyhteisössä 4,46
KKV:läisillä on laaja mahdollisuus tehdä etätyötä, mutta kasvokkaisiin kohtaamisiin kannustetaan ja vahvistaa niiden toteutumista. Yksiköt ja tiimit järjestävät työnsä niin, että ihmisillä on mahdollisuus tavata toisiansa säännöllisesti myös kasvotusten.
KKV:ssä on käytössä joustava työaika, joka mahdollistaa työajan jouston vaihtelevien tilanteiden mukaisesti.
-
Virastossa järjestetään koulutusta kilpailu- ja kuluttajapolitiikan kysymysten ja tieteellisen tutkimuksen tueksi, sekä ajattelua virkistävää keskustelua ja lukupiirejä. Vuonna 2022 KKV:lle luennoi esimerkiksi professori Sir John Vickers Oxfordin yliopistosta, professori emeritus Richard Whish King’s Collegesta sekä tohtori Andrea Fejos Essexin yliopistolta.
Virastossa pidetään koulutusta virkahenkilötaidoissa, johtamis- ja esihenkilötaidoissa, yhteistyö- vuorovaikutus- ja viestintätaidoissa, ICT- ja digitaidoissa, projektityötaidoissa sekä työhyvinvointitaidoissa.
KKV:läisiä kutsutaan säännöllisesti yhteisiin vapaamuotoisiin tapaamisiin, sekä virtuaalisesti että kasvokkain, esimerkiksi aamukahveille, pikkujouluihin ja muuhun vapaamuotoiseen yhdessäoloon.
KKV:ssä on nollatoleranssi häirinnälle ja epäasialliselle käytökselle. Työtyytyväisyysmittauksen mukaan tilanne on hyvä eikä häirintää esiinny. Jos tapauksia ilmenee, ne käsitellään perusteellisesti ja virastossa ryhdytään tarvittaviin toimenpiteisiin.
KKV:ssä tehdään joka toinen vuosi henkilöstökysely tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumisesta. Esille nouseviin seikkoihin puututaan. Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus korostuvat esimerkiksi rekrytoinneissa. Virkoihin valitaan aina pätevin hakija.
4. Vastuulliset toimintatavat
KKV noudattaa kaikessa toiminnassaan hallinto- ja julkisuuslainsäädäntöä. Valvontaprosessien aikana huolehditaan yritysten ja kuluttajien oikeusturvasta. Ratkaisut perustuvat huolelliseen faktojen selvittämiseen ja oikeudelliseen analyysiin.
KKV osana valtionhallintoa on sitoutunut avoimuuden, sananvapauden ja yhdenvertaisen kohtelun edistämiseen. Viraston viestintä valtionhallinnon viestintäsuosituksen mukaisesti avointa, luotettavaa, tasapuolista, ymmärrettävää, vuorovaikutteista ja palveluhenkistä. Virasto palvelee mediaa tasapuolisesti.
Julkinen sektori toimii yhteisillä rahoilla. Valtionhallinnon toimijoiden napakka ja tarkoituksenmukainen taloudenhallinta on välttämätöntä.
Viraston omien hankintojen lainmukaisuuden varmistamiseksi virastossa on kehitetty hankintatoimen toimintatapoja, ohjeita, koulutusta ja sopimustenhallintaa.
Esimerkkejä vuodelta 2022
-
KKV:n työhön liittyy suurien data- ja tietomäärien käsittelyä. Virasto noudattaa datan ja tietojen käsittelyssä erityistä huolellisuutta.
Vuonna 2022 KKV uudisti tietojen käsittelyohjeensa ja koulutti henkilöstön ohjeistuksen käyttöön.
-
Vuonna 2022 uudistetussa kkv.fi-verkkopalvelussa tieto on helpommin löydettävissä ja sisältö on selkeämpää. Kuluttajat ja yritykset löytävät apua eri tilanteisiin ja sujuvaan omatoimiseen asiointiin.
KKV noudattaa saavutettavuusvaatimuksia ja huolehtii, että kaikilla on yhdenvertaiset mahdollisuudet asioida verkkopalvelussa.
-
KKV noudattaa valtion toimitilastrategian mukaista tehokasta tilankäyttöä.
Etätyöskentelyn yleistymisestä johtuen virasto on irtisanonut osan Helsingin toimitiloistaan päättymään vuoden 2023 aikana.
Myös maakuntien toimipisteiden tilaratkaisuissa huomioidaan tilatehokkuus yhteistyössä Senaatin tai muiden vuokranantajien kanssa.
Helsingin toimipisteessä tehdään Senaatin toimesta energiansäästöön liittyviä toimenpiteitä liittyen lämpötilaan, ilmanvaihtoon ja valaistukseen.
Virkamatkustusta harkitaan aina tapauskohtaisesti. Pääasiallisesti matkustusta vältetään, mikäli etäosallistuminen on mahdollista ja tarkoituksenmukaista.
-
Traficom on arvioinut, että ICT-alan ympäristövaikutuksista 65–80 % tulee päätelaitteista.
KKV vähentää tehokkaiden työasemien tarvetta ja laskennan virrankäyttöä kehittämällä pilvipohjaisen laskennan kyvykkyyksiä.
Vaikka datakeskusten osuus ICT-alan päästöistä on myös huomattava (15–20 %), KKV:n siirtyminen omista palvelimista suurempien datakeskusten ja kansainvälisten pilvipalveluiden kapasiteetin hyödyntämiseen lisää energiatehokkuutta.
Lue lisää ICT-alan ilmasto- ja ympäristöstrategiasta Valtioneuvoston verkkosivuilta
5. KKV:n strategia ja kehittämishankkeet
KKV tavoitteena on tuottaa yhteiskunnalle mahdollisimman paljon lisäarvoa, jotta markkinat toimisivat yhä paremmin kuluttajien ja kansantalouden eduksi.
Lisäarvon yhteiskunnalle tekee KKV:n asiantunteva henkilöstö. Virasto haluaa erityisesti panostaa henkilöstön hyvinvointiin ja mahdollistaa sujuvan työskentelyn.
Arvot heijastavat KKV:n organisaatiokulttuuria ja toimintatapoja. Yhdessä määritellyt arvot vaikuttavat työskentelytapoihin ja päätöksentekoon erityisesti vaikeissa tilanteissa.
Arvot: yhdessä saavuttaminen, riippumattomuus ja vastuullisuus
-
KKV:n vahvuuksia ovat vahva yhteishenki ja yhteistyön kulttuuri. Työ KKV:ssä on vaativaa, joten toimiva yhteistyö on ensiarvoisen tärkeää.
-
KKV on tinkimättömästi kuluttajien ja kansantalouden asialla. Virasto palvelee kaikissa tilanteissa yleistä etua. Päätökset perustuvat tutkittuun tietoon ja harkittuihin linjauksiin.
-
Viraston päätöksillä ja selvityksillä on merkittävä vaikutus markkinoihin sekä yritysten ja kuluttajien toimintaan. KKV käyttää harkintavaltaansa huolellisesti ja panostaa asiantuntemukseen.
KKV:n strategia perustuu viraston toiminnan systemaattiseen kehittämiseen. Tällä hetkellä KKV:n strategiassa on mukana neljä kehittämishanketta:
- Panostamme henkilöstöön
- Kehitämme johtamista
- Lisäämme vaikuttavuutta ja näkyvyyttä
- Hyödynnämme digitaalisuutta
Strategian toteutumista seurataan muun muassa valtion henkilöstötutkimuksella (VMBaro-kysely) ja sidosryhmäkyselyllä.
Panostamme henkilöstöön -kehittämishanke
KKV:lle on tärkeää olla jatkossakin hyvä työpaikka parhaille asiantuntijoille. Henkilöstöllä on laaja vapaus valita läsnä- ja etätyön välillä, joten hybridityöhön liittyvät asiat kuten yhteisöllisyys on huomioitu. KKV panostaa yhteisöllisyyden vahvistamiseen, perehdyttämiseen ja henkilöstön osaamisen kehittämiseen.
-
Yhteisöllisyys vahvistuu koko virastossa sekä yksiköissä.
Virastossa on sujuva ja yhdenmukainen perehdytysprosessi, jolla sitoutetaan uudet kollegat työtehtäviin ja työyhteisöön.
-
Lisäämme kasvokkaisia kohtaamisia yksiköissä ja koko viraston henkilöstön kesken.
Kehitämme perehdytysprosessiamme vastaamaan yhä paremmin hybridityön tarpeita.
Järjestämme yhteisiä henkilöstöpäiviä kaksi kertaa vuodessa ja vapaamuotoisia tapaamisia.
Lue lisää työtyytyväisyydestä ja henkilöstöön panostamisesta 3. Henkilöstön hyvinvointi on keskeistä
Seuranta: VMbaro työtyytyväisyyskyselyn tulokset, uusien työntekijöiden tyytyväisyys perehdytykseen, henkilöstön palaute yhteisistä koulutuksista.
Kehitämme johtamista -kehittämishanke
Johtaminen on työtyytyväisyyskyselyn ja johtamispalautteiden perusteella erittäin hyvällä tasolla KKV:ssä. Asiantuntijaorganisaatiossa töiden ja vastuiden organisointi ei ole aina helppoa. Johdon ja esihenkilöiden on kiinnitettävä huomiota järkevään resursointiin ja kokonaistyömäärään.
-
Ajanhallinta- ja organisointitaidot vahvistuvat.
Syntyy uusia tapoja organisoida omaa ja tiimien työtä.
-
Edistämme ajankäytön hallintaa varmistamalla selkeät roolit ja vastuut.
Hyödynnämme työtä sujuvoittavia digitaalisia työkaluja ja jaamme hyviä kokemuksia toimivista työskentelytavoista.
Pidämme johtajille ja päälliköille valmentavan johtamisen koulutusta ja järjestämme myös vapaamuotoisia tapaamisia.
Seuranta: VMbaro työtyytyväisyyskyselyn tulokset, johtamispalautteet.
Lisäämme vaikuttavuutta ja näkyvyyttä -kehittämishanke
Viraston ja sen asiantuntijoiden tarjoama kiinnostava sisältö eri kanavissa edistää KKV:n ja sen palveluiden tunnettuutta. Kuluttajien, yritysten, päättäjien ja median sekä muiden sidosryhmien on vaivattomasti löydettävä selkeää viranomaistietoa ja -ohjeistusta. Asioinnin verkkopalvelussa tulee jatkossakin olla sujuvaa.
-
Kuluttajat ja yritykset löytävät yhä helpommin ohjeita eri tilanteisiin. Asiointi sujuvoituu entisestään.
Sisällön laatu säilyy korkeana, ymmärrettävyys ja selkeys vahvistuvat.
Henkilöstön on helpompi jakaa omille verkostoilleen tietoa virastosta ja sen työmahdollisuuksista.
Entistä useampi KKV:n asiantuntija tuo osaamistaan esille eri kanavissa. Sidosryhmät saavat viraston asiantuntijoilta luotettavaa ja itselleen hyödyllistä tietoa.
-
Laajennamme verkkopalvelumme Tutkimus ja vaikuttaminen -osiota.
Teemme verkkoasioinnin käytettävyystutkimuksen keskeisille käyttäjäryhmille.
Vahvistamme asiantuntijoiden viestintävalmiuksia.
Panostamme rekrytointiviestintään ja potentiaalisten työnhakijoiden, erityisesti opiskelijoiden tavoittamiseen.
Seuranta: käytettävyystestaukset ja analytiikka, sidosryhmien tyytyväisyys viraston toimintaan (sidosryhmäkysely, VMbaro työtyytyväisyyskyselyn tulokset).
Hyödynnämme digitaalisuutta
KKV:llä on kunnianhimoinen digitalisoinnin tiekartta, jota toteutetaan systemaattisesti. Tiekartassa on prosessien kehittämistä, analytiikan, robotiikan ja koneoppimisen hyödyntämistä ja näiden teknologioiden potentiaalin ja käyttötapausten kartoittamista.
-
KKV:n kyky analysoida datamassoja paranee laskentakapasiteetin skaalautuessa tietoturvallisesti tarpeen mukaan.
KKV:n sidosryhmiltä pyytämien aineistojen toimitus ja käsittely sujuvoituu.
Viraston (aikaisempien) päätösten löydettävyys paranee.
-
Kehitämme verkkopalvelun hakukonetta.
Teemme virastolle tiedon elinkaarenhallinnan ohjeistuksen.
Edistämme digitaalisten työkalujen kokeilukulttuuria ja tietoturvallista käyttöä.
Seuranta: sidosryhmien tyytyväisyys viraston toimintaan (sidosryhmäkysely), käytettävyystestaukset ja analytiikka, VMbaro työtyytyväisyyskyselyn tulokset.