Kohtuuttomat sopimusehdot Kuuntele Kuuntele "*" näyttää pakolliset kentät 1Aloita2Myyjä ja ostaja3Yritysten välinen kauppa4Tietoa yksityiseltä ostaneelle5Asia6Tietoja7Vaatimus8Tekijä9Tarkasta10Yhteenveto Tämän apurin avulla voit reklamoida kohtuuttomista tai perusteettomasti muutetuista sopimusehdoista. Sopimusehto voi olla kohtuuton, jos se suosii yritystä siinä määrin, että osapuolten oikeudet ja velvollisuudet eivät ole tasapainossa. Sopimusehtoja ei saa myöskään soveltaa tai tulkita kohtuuttomuuteen johtavalla tavalla. Kohtuuton tai perusteettomasti muutettu sopimusehto voi koskea esimerkiksi hintaa, sopimuksen kestoa, toimitusaikaa, maksua, laskutusta, virheiden seuraamuksia tai sopimuksen irtisanomista. Jonkin sopimusehdon kohtuuttomuus ei välttämättä tarkoita sitä, että koko sopimus on pätemätön. Sopimuksen kohtuuttomuus poistetaan ensisijaisesti kohtuuttomia ehtoja muuttamalla tai jättämällä ne huomioimatta. Jos sopimusta ei ole mahdollista saada ehtoja sovittelemalla kohtuulliseksi, voi sopimuksen purku olla mahdollista. Sovellus auttaa sinua laatimaan kirjallisen reklamaation, jonka voit itse lähettää yritykselle. Ja muutama seikka reklamaatioon johtavasta polusta: Eteneminen: Reklamaatioapuri kysyy aluksi ohjatusti asiat, jotka helpottavat asian selvittämisessä. Oma vapaamuotoinen kuvauksesi asiasta sekä yhteystietosi kysytään polun lopussa. Lopputuloksena saat valmiin reklamaation, joka sinun on itse toimitettava yritykselle. Infonappia (i) painamalla saat asiakohtaisesti yleiset periaatteet oikeuksistasi. Jos haluat ennen valituksen tekemistä tutkia tarkemmin oikeuksiasi, löydät tietoa sopimuksista verkkosivujemme Ohjeita aiheittain -osiosta (aukeaa uudessa välilehdessä) Onko vastapuolesi yritys vai yksityishenkilö?* Yritys Yksityishenkilö Reklamoitko yksityishenkilönä vai yrityksen nimissä?* Yksityishenkilönä Yrityksen nimiin Yritysten välinen kauppaValitettavasti reklamaatioapuri pystyy tarjoamaan vain vähän apua tähän tilanteeseen. Mikäli tavara tai palvelu on hankittu yrityksen nimiin tai tuotteen pääasiallinen käyttö liittyy yrityksenne toimintaan, tapaukseen ei sovelleta kuluttajansuojalakia, johon Reklamaatioapurikin perustuu. Yritys ei voi myöskään yritysten välisessä riita-asiassa turvautua valtakunnallisen kuluttajaneuvonnan apuun eikä valittaa kuluttajariitalautakuntaan. Yritysten välisiin kauppoihin sovelletaan kauppalakia. Kauppalain säännökset virheen määrittelyn osalta vastaavat pitkälti kuluttajasuojalain vastaavia. Yksityishenkilöltä ostettuValitettavasti reklamaatioapuri pystyy tarjoamaan vain vähän apua tähän tilanteeseen.Jos tavara tai palvelu on ostettu yksityiseltä henkilöltä, ostajalla ei ole kuluttajansuojalain antamaa suojaa, eikä asiassa voi turvautua valtakunnallisen kuluttajaneuvonnan apuun. Sama pätee silloin, kun kauppa on tapahtunut esimerkiksi kirpputorilla tai verkkohuutokaupassa selkeästi yksityishenkilöiden kesken.Tällaisessa tilanteessa voi edetä seuraavasti:Tee ensin myyjälle valitus, jossa esität vaatimuksesi. Yksityishenkilöiden välisiin kauppoihin sovelletaan kauppalakia. Kauppalain säännökset virheen määrittelyn osalta vastaavat pitkälti kuluttajasuojalain vastaavia, joten vaatimuksen laatimisessa voit hyödyntää Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuja.Jos valitus ei johda tulokseen, ostaja voi viedä asian käräjäoikeuteen. Valituksen vastapuoliHiddenVastapuoli ja asiaVastapuoli Mitä asiasi koskee?Mikä näistä vaihtoehdoista kuvaa parhaiten ongelmaasi?Asia Sopimuksen kohtuuttomat ehdot Kohtuuton sopimusehto on esimerkiksi ehto,joka estää kuluttajaa vetoamasta laillisiin oikeuksiinsa, esimerkiksi hakemasta hyvitystä virheellisestä tuotteesta tai palvelustajossa kuluttajalta evätään oikeus täyteen rahapalautukseen, vaikka myyjä ei pysty puoleltaan täyttämään sopimustajossa vaaditaan suhteettoman suuri korvaus kuluttajalta, joka ei täytä sopimusvelvoitteitaan.jolla vaikeutetaan kuluttajan irtisanomisoikeutta perusteettoman pitkällä irtisanomisajalla tai tarpeettoman hankalilla menettelyillä. Voit lukea aiheesta lisää verkkosivulta Kohtuuttomat sopimusehdot(aukeaa uudessa välilehdessä). Näytä tietoja Kohtuuton hinta Yritys voi yleensä vapaasti määritellä kulutushyödykkeen hinnan.Hinnan kohtuullistaminen jälkikäteen voi olla mahdollista, jos hinta on huomattavassa epäsuhdassa tavaran tai palvelun arvoon tai yleiseen hintatasoon nähden.Myös alun perin kohtuullinen hinta voi olosuhteiden muuttumisen takia muuttua kohtuuttomaksi. Voit lukea aiheesta lisää verkkosivulta Palveluiden hinnasta sopiminen (aukeaa uudessa välilehdessä) tai Usein kysyttyä sähköstä (aukeaa uudessa välilehdessä). Näytä tietoja Sopimuksen muuttaminen Toistaiseksi voimassa olevaa sopimusta voidaan muuttaa vain sopimusehdoissa mainituilla perusteilla. Lisäksi sopimuksen sisältö ei saa muuttua olennaisesti kuluttajan kannalta. Hintaan ei saa esimerkiksi tehdä suuria kertakorotuksia. Määräaikaista sopimusta voi muuttaa vain tietyissä poikkeustapauksissa. Yritys voi varata sopimusehdoissa oikeuden muuttaa määräaikaista sopimusta kesken sopimuskauden, jos perusteena on: Lainsäädännön muutos tai viranomaisen päätös, jota yritys ei ole voinut ottaa huomioon sopimusta tehtäessä, esimerkiksi hintaan vaikuttava verojen, tullien tai muiden julkisten maksujen muutos.Kuluttajan sopimusrikkomus. Esimerkiksi vakuutuksenantaja voi muuttaa vahinkovakuutuksen sopimusehtoja vakuutuskauden aikana, jos vakuutuksenottaja ei ole sopimusta tehtäessä kertonut kaikkia häneltä edellytettäviä tietoja. Voit lukea aiheesta lisää verkkosivuilta Sopimusehtojen muuttaminen (aukeaa uudessa välilehdessä). tai Sopimuksen irtisanominen (aukeaa uudessa välilehdessä). Näytä tietoja Olosuhdemuutosten vuoksi kohtuuttomiksi muuttuneet ehdot Olosuhdemuutokset eivät automaattisesti oikeuta sopimuksen kohtuullistamiseen, vaan tilanteet arvioidaan tapauskohtaisesti. Et voi olosuhdemuutoksena vedota seikkaan, josta olet tiennyt tai jonka olet voinut ennakoida tehdessäsi sopimuksen. Esimerkkejä tilanteista, joissa sopimusehdot voivat sopimustyypin ja muiden asiaan vaikuttavien tekijöiden takia johtaa kohtuuttomuuteen olosuhteiden muuttumisen vuoksi: Muutos maksukyvyssä: Esimerkiksi kuluttajan työttömyys tai muu kuluttajan taloutta ja maksukykyä merkittävästi heikentävä yllättävä ja kuluttajasta itsestään riippumaton tapahtuma, esimerkiksi vakava sairastuminen. Muutokset elämäntilanteessa: Esimerkiksi perhetilanteen muutos tai muutto toiselle paikkakunnalle voi johtaa siihen, että sopimus muuttuu kuluttajalle kohtuuttomaksi. Muutokset markkinatilanteessa: Kuluttajan tekemä sopimus voi muuttua muihin tarjolla oleviin sopimuksiin verrattuna taloudellisesti tai muutoin niin epäedulliseksi, että sopimusta on pidettävä kohtuuttomana. Näytä tietoja Asiaan liittyviä tietojaTäydennä tarpeen mukaan asiaasi liittyvät tiedot.HiddenTietoja sopimusehdoistaSopimusehtojen nimi Sopimusehtojen osoiteLaita linkki sopimusehtoihin, jos ne löytyvät verkkosivuilta Sopimus tehty PP dot KK dot VVVV Sopimusehtojen kohtuuttomuus havaittu PP dot KK dot VVVV Sopimuksen muotoKirjallinen sopimusSuullinen sopimusSopimuksen kestoKertasopimusMääräaikainen sopimusToistaiseksi voimassa oleva sopimusKohtuuttoman ehdon kuvausKerro vastapuolelle lyhyesti omin sanoin, minkä vuoksi sopimus on kohtuuton, esimerkiksi miksi jokin sopimusehto on mielestäsi kohtuuton tai epäoikeudenmukainen. Mitä vaadit?Valitse yksi tai useampi tilanteeseen sopiva väittämä.HiddenVaatimusVaatimus Vaadin sopimusehtojen kohtuullistamista Voit vaatia kohtuuttoman ehdon muuttamista sinulle edullisemmaksi siten, että kohtuuttomuus poistuu. Esimerkiksi jos yritys vaatii sopimusrikkomuksesi takia sinulta aiheutuneeseen vahinkoon nähden ylimitoitettua sopimussakkoa, voit vaatia, että sopimussakon määrää alennetaan. jos yritys soveltaa ilman asianmukaisia perusteita usean kuukauden irtisanomisaikaa, voit vaatia, että saat päättää sopimuksen kohtuullisella, enintään kuukauden pituisella irtisanomisajalla. Näytä tietoja Vaadin sopimusehdon huomioimatta jättämistä Jos sopimuksen kohtuuttomuutta ei voida poistaa ehtoa muuttamalla, voit vaatia, ettei ehtoa lainkaan sovelleta. Ehto, joka poikkeaa pakottavasta lainsäädännöstä kuluttajan vahingoksi, on automaattisesti mitätön. Yritys ei voi yksipuolisilla ehdoilla tai kuluttajan kanssa erikseen sopimallakaan esimerkiksi rajoittaa lakisääteistä virhevastuutaan tai poistaa kuluttajalta etämyynnin peruuttamisoikeutta. Yrityksen vakioehdot eivät saa olla kuluttajan kannalta ankaria tai yllättäviä. Vakiosopimus tarkoittaa sopimusta, jonka ehdot tai osa niistä on ennalta laadittu, esimerkiksi verkkokaupan sopimusehdot. Vakioehtoihin sisältyvä ehto, joka on kuluttajan kannalta ankara tai yllättävä, ei sido kuluttajaa, ellei ehdosta ole erityisesti huomautettu kuluttajalle. Näytä tietoja Vaadin sopimuksen päättämistä Jos kohtuuttomuutta ei voida poistaa ehtoja sovittelemalla, voit vaatia, että saat päättää sopimuksen ennenaikaisesti ilman seuraamuksia. Sinulla voi esimerkiksi olla oikeus irtisanoa kahden viikon irtisanomisajalla määräaikainen sähkösopimuksesi, jos sen hinta on kohtuuttoman suuri, eikä myyjä suostu hintaa alentamaan. Näytä tietoja Vaadin hinnan kohtuullistamista Suomessa ei ole yleistä hintasääntelyä, vaan yritys voi lähtökohtaisesti vapaasti määritellä tarjoamiensa kulutushyödykkeiden hinnan. Hinta määräytyy sen mukaan, mitä siitä on osapuolten kesken sovittu. Korkeakaan hinta ei vielä merkitse, että se on kohtuuton. Hinta voi olla kohtuuton, jos se on ilmeisessä epäsuhdassa yrityksen suorituksen arvoon nähden. Esimerkiksi välttämättömyyspalveluissa hinta voi olla kohtuuton, jos se on merkittävästi yleistä hintatasoa korkeampi. Myös alun perin kohtuullinen hinta voi olosuhteiden muuttumisen takia muuttua kohtuuttomaksi. Välttämättömyyspalveluita ovat esimerkiksi sähkö, vesi, lämpö ja puhelin- ja internetliittymät. Toistaiseksi voimassa olevissa sopimuksissa ja määräaikaisissa sopimuksissa voit vaatia tulevien maksuerien alentamista kohtuulliselle tasolle ja hyvitystä jo maksamistasi kohtuuttomista maksueristä. Näytä tietoja Vaadin sopimusehdon muutoksen perumista Jos yrityksellä ei ole ollut oikeutta hinnankorotukseen tai muuhun ehtomuutoksen, voit vaatia, että muutos perutaan ja sopimus jatkuu aikaisemmin ehdoin. Näytä tietoja Vaatimani hyvitys Vaatimuksen kuvausVoit täsmentää vaatimustasi, jos se on mahdollista. Kerro vastapuolelle lyhyesti omin sanoin, mitä vaadit. Täytä valituksen tekijän tiedotHiddenYhteystiedotNimi Osoite Postinumero Postitoimipaikka Sähköposti Puhelin Toimita reklamaatio itse yritykselle tai muulle vastapuolellePainamalla tämän sivun alareunan ”Seuraava”-nappia saat valmiin reklamaation, jonkavoit lähettää omaan sähköpostiisi, ladata laitteellesi tai tulostaa.Jos sähköpostia ei kuulu, etsi viestiä roskapostista ja muista kansioista. Voit myös hakea viestiä kansioista sanalla "reklamaatio". Sähköposti voi saapua myös hetken viiveellä.Voit yhteenvedon tarkastamisen jälkeen muokata reklamaatiota palaamalla taaksepäin painamalla "Edellinen".Reklamaation lähettäminen itse yritykselleSinun on itse toimitettava laatimasi reklamaatio yritykselle. Reklamaatioapuri on apuväline, eikä se lähetä reklamaatiota automaattisesti yritykselle. Voit lähettää reklamaatiosi yritykselle sähköpostilla omasta sähköpostipalvelustasikopioimalla saamasi tiedot yrityksen verkkosivuillaan tarjoamaan lomakkeeseenlähettämällä kirjeen lataamastasi tai tulostamastasi valituksesta. Reklamaatio{summary}Odotan vastaustanne kahden viikon kuluessa. Sen jälkeen minulla on mahdollisuus ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan.CommentsKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.