Palvelun virhe Kuuntele Kuuntele "*" näyttää pakolliset kentät 1Aloita2Myyjä ja ostaja3Yritysten välinen kauppa4Tietoa yksityiseltä ostaneelle5Tuote6Palvelun virheet7Vaatimus8Vahingonkorvaus9Kuvaus10Tekijä11Tarkista12Yhteenveto Sovellus auttaa sinua laatimaan kirjallisen reklamaation, jonka voit itse lähettää yritykselle tai myyjälle. Ja muutama juttu reklamaatioon johtavasta polusta: Eteneminen: Reklamaatioapuri kysyy aluksi ohjatusti asiat, jotka helpottavat asian selvittämisessä. Oma vapaamuotoinen kuvauksesi asiasta sekä yhteystietosi kysytään polun lopussa. Lopputuloksena saat valmiin reklamaation, joka sinun on itse toimitettava yritykselle. Infonappia (i) painamalla saat asiakohtaisesti yleiset periaatteet oikeuksistasi. Jos haluat ennen valituksen tekemistä tutkia tarkemmin oikeuksiasi, löydät ohjeita ja tietoa kuluttajansuojasta Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilta (aukeaa uudessa välilehdessä). Onko vastapuolesi yritys vai yksityishenkilö?* Yritys Yksityishenkilö Reklamoitko yksityishenkilönä vai yrityksen nimissä?* Yksityishenkilönä Yrityksen nimiin Yritysten välinen kauppaValitettavasti reklamaatioapuri pystyy tarjoamaan vain vähän apua tähän tilanteeseen. Mikäli tuote on hankittu yrityksen nimiin tai tuotteen pääasiallinen käyttö liittyy yrityksenne toimintaan, tapaukseen ei sovelleta kuluttajansuojalakia, johon Reklamaatio-apurikin perustuu. Yritys ei voi myöskään yritysten välisessä riita-asiassa turvautua valtakunnallisen kuluttajaneuvonnan apuun eikä valittaa kuluttajariitalautakuntaan. Yritysten välisiin kauppoihin sovelletaan kauppalakia. Kauppalain säännökset virheen määrittelyn osalta vastaavat pitkälti kuluttajasuojalain vastaavia. Yksityishenkilöltä ostettu tavara tai palveluValitettavasti reklamaatioapuri pystyy tarjoamaan vain vähän apua tähän tilanteeseen.Jos tavara tai palvelu on ostettu yksityiseltä henkilöltä, ostajalla ei ole kuluttajansuojalain antamaa suojaa, eikä asiassa voi turvautua valtakunnallisen kuluttajaneuvonnan apuun. Sama pätee silloin, kun kauppa on tapahtunut esimerkiksi kirpputorilla tai verkkohuutokaupassa selkeästi yksityishenkilöiden kesken.Tällaisessa tilanteessa voi edetä seuraavasti:Tee ensin myyjälle valitus, jossa esität vaatimuksesi. Yksityishenkilöiden välisiin kauppoihin sovelletaan kauppalakia. Kauppalain säännökset virheen määrittelyn osalta vastaavat pitkälti kuluttajasuojalain vastaavia, joten vaatimuksen laatimisessa voit hyödyntää Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuja.Jos valitus ei johda tulokseen, ostaja voi viedä asian käräjäoikeuteen. Palvelu, josta valitatHiddenPalvelu ja vastapuoliPalvelu Tuotemerkki Tuotteen malli Valituksen vastapuoliVastapuoli Kirjoita kenttään yritys, laskuttaja, luottoyhtiö, operaattori tai myyjäliike, jolle haluat reklamaation kohdistaa. Virheestä vastaava taho Palvelun tarjoaja on ensisijaisesti vastuussa palvelun virheestä. Voit esittää vaatimuksesi myös alihankkijalle, jonka työ on ollut virheellistä. Esimerkiksi aliurakoitsijalla on sama vastuu kuin varsinaisella tilauksen saaneella yrityksellä. Näytä tietoja Ostopaikka Mielestäni palvelussa on myyjän vastuulle kuuluva virhe, koskaHiddenPalvelun virheetValitse yksi tai useampi tilanteeseen sopiva väittämä: Palvelua ei suoritettu ammattitaitoisesti ja huolellisesti Palvelua ei suoritettu ammattitaitoisesti ja huolellisesti Palvelussa on yrityksen vastuulle kuuluva virhe, jos työtä ei ole tehty ammattitaitoisesti ja huolellisesti.Ammattitaitoon kuuluu esimerkiksi se, että yrityskykenee paikallistamaan vian ja sen perusteella tarjoamaan sopivan palvelun vian korjaamiseksi. osaa valita tarkoituksenmukaisen työtavan ja osaa päättää, kannattaako korjata viallinen osa vai vaihtaa se uuteen. Huolellisuuteen kuuluu esimerkiksi se, että yritysosaa kysyä tilaajalta työn kannalta merkityksellisistä asioista etukäteen.varmistaa työn onnistumisen. Yrityksen pitää riitatilanteessa pystyä todistamaan, että palvelus on suoritettu ammattitaitoisesti ja huolellisesti. Näytä tietoja Palvelu ei vastaa sitä mitä luvattiin Palvelu ei vastaa sitä mitä luvattiin Palvelussa on yrityksen vastuulle kuuluva virhe, josse ei sisällöltään, suoritustavaltaan ja tulokseltaan vastaa sitä, mitä on sovittu.työ ei vastaa tietoja, joita siitä on etukäteen annettu ja joiden voidaan olettaa vaikuttaneen tilaajan päätöksentekoon. Näytä tietoja Palvelun lopputulos ei vastaa perusteltuja odotuksia Palvelun lopputulos ei vastaa perusteltuja odotuksia Palvelussa on yrityksen vastuulle kuuluva virhe, jostyössä käytetyt materiaalit eivät vastaa kestävyydeltään tavanomaista hyvää laatua. Jos työssä on käytetty kuluttajan hankkimaa materiaalia, yrityksen on osattava arvioida myös sen käyttökelpoisuus.työn lopputulos ei ole tavanomaista hyvää tasoa. Näytä tietoja Työn järkevästä teettämistavasta on jätetty kertomatta Työn järkevästä teettämistavasta on jätetty kertomatta Palvelussa on myyjän vastuulle kuuluva virhe, jospalvelun tarjoaja ei ole kertonut riittävästi työn järkevästä teettämistavasta tai muusta tärkeästä asiasta.korjauksen onnistuminen on epävarmaa tai laite tulee kuntoon vain hetkeksi. työ on tullut suuntaa-antavaa hintatietoa merkittävästi kalliimmaksi. Näytä tietoja Palvelu ei vastaa lain, asetuksen tai viranomaisten asettamia vaatimuksia Työ ei vastaa lain, asetuksen tai viranomaisten asettamia vaatimuksia Palvelussa on yrityksen vastuulle kuuluva virhe, jos työ ei vastaa lain, asetuksen tai viranomaisten asettamia vaatimuksia, kuten sähkö- ja paloturvallisuusmääräyksiä. Näytä tietoja Hinta ei vastaa sovittua Hinta ei vastaa sovittuaHinnan pitää vastata sovittua. Yrityksen on pystyttävä perustelemaan väitteensä, jos syntyy erimielisyyttä siitä, mitä hintaa sopimuksessa mainitulla hinnalla on tarkoitettu.HINNASTA EI SOVITTUJos hinnasta ei ole sovittu, palvelusta on maksettava yrityksen pyytämä hinta. Hinta ei kuitenkaan voi olla kohtuuton. Hinnan kohtuullisuutta arvioitaessa huomioidaan muun muassa työn sisältö ja laajuus, taloudellisesti tarkoituksenmukainen suoritustapa sekä sopimusajankohdan käypä hinta tai hinnan laskemistapa.KIINTEÄ HINTAJos on sovittu työn tekemisestä kiinteällä hinnalla, summa pysyy samana, vaikka esimerkiksi työhön käytetty aika tai tarvikekustannukset muuttuisivat. Yritys ei voi siis laskuttaa sovittua kiinteää hintaa enempää. SUUNTAA-ANTAVA HINTATIETOJos on annettu suuntaa-antava hintatieto, joka ylittyy merkittävästi, yrityksen pitää ilmoittaa viipymättä asiasta työn tilaajalle ja tarvittaessa myös keskeyttää työ.HINTA-ARVIOYrityksen on hinta-arviota antaessaan ilmoitettava asiakkaalle selkeästi, koskeeko hinta-arvio vain työn osuutta, materiaaleja tai varaosia. Jos näin ei ole tehty, hinta-arvio tarkoittaa palvelun kokonaishintaa. Yrityksen pitää pysyä hinta-arviossa, mutta perustelluista syistä sen voi ylittää enintään 15 prosentilla. ENIMMÄISHINTAEnimmäishinta on työn hinnan yläraja. Yritys ei saa laskuttaa sovittua enimmäishintaa enempää, vaikka työstä aiheutuisi suuremmat kustannukset.LISÄTYÖTUrakoitsija ei saa yleensä tehdä lisätöitä ja laskuttaa niistä kysymättä niihin tilaajan lupaa.Jos tilaaja ole tavoitettavissa kohtuullisessa ajassa, lisätyöt saa suorittaa silloin, jos niistä perittävät kustannukset ovat euromäärältään vähäiset suhteessa sovitun palveluksen hintaan tai siitä annettuun hinta-arvioon. Lisätöiden kustannukset eivät saa johtaa mahdollisesti sovitun enimmäishinnan ylittymiseen.Mikäli kuluttaja on tilannut alun perin sovitun työn lisäksi lisätöitä, yritys saa laskuttaa niistä erikseen. Epäselvissä tai kiistanalaisissa tilanteissa yrityksellä on näyttövelvollisuus siitä, että lisätöitä on tilattu. Näytä tietoja Tietoja valituksen kohteestaHiddenTietoja palvelustaPalvelun hinta Palvelu tilattu PP dot KK dot VVVV Palvelun sovittu valmistumisajankohta PP dot KK dot VVVV Palvelun takuuTakuu voimassaTakuu ei ole voimassaTakuuta ei ollutVirhe havaittu PP dot KK dot VVVV Sopimuksen muotoKirjallinen sopimusSuullinen sopimusMaksutapa Luottoyhtiön ja operaattorin vastuuJos maksoit luottokortilla, voit vaatia maksua takaisin myyjän lisäksi luottoyhtiöltä esimerkiksi tilanteissa, joissa yritys ei toimita ostosta, yritystä ei voi tavoittaa tai tuotteessa on myyjän vastuulle kuuluva virhe, jota yritys ei suostu hyvittämään. Luottoyhtiö ei ole velvollinen palauttamaan enempää kuin luottoyhtiölle on maksettu.Jos maksoit maksukortin debit-ominaisuudella, voit vaatia maksettujen ostosten osalta hyvitystä korttiyhtiöltä, jos yhtiö on korttiehdoissaan tai muutoin tähän sitoutunut.Jos ostoksesi on veloitettu liittymän laskussa, voit vaatia maksua takaisin myyjän lisäksi aina myös operaattoriltasi esimerkiksi tilanteissa, joissa yritys ei toimita ostosta, yritystä ei voi tavoittaa tai tuotteessa on myyjän vastuulle kuuluva virhe, jota yritys ei suostu hyvittämään. Operaattorilla on luottokorttiyhtiön kaltainen vastuu tilanteessa, jossa maksu on peritty liittymän laskun yhteydessä. Operaattori ei ole velvollinen palauttamaan enempää kuin operaattorille on maksettu. Näytä tietoja Mitä vaadit?HiddenVaatimus palvelun virheestäValitse yksi tai useampi vaatimus Vaadin virheen korjaamista Vaadin virheen korjaamistaVirheen ensisijainen oikaisukeino on korjaus tai virheellisen työn uusiminen. Virheen korjauksesta ei saa aiheutua kuluttajalle kustannuksia, esimerkiksi rahti- tai varaosakuluja. Yrityksellä on oikeus korjata virhe, jos sen pystyy tekemään kohtuullisessa ajassa. Jos yritys ei pysty reklamaation jälkeen tekemään korjausta riittävän nopeasti, virheen voi korjauttaa toisella yrityksellä ja laskuttaa siitä. Näin voi tehdä esimerkiksi silloin kunkuluttajalla on perusteltu syy epäillä, että yritys ei pysty korjausta tekemään.virheen korjaamista ei voi lykätä.palvelun tarjoaja ei ole tavoitettavissa.Yrityksellä on oikeus kieltäytyä korjaamisesta ja hyvittää virhe hinnanalennuksella, jos virheen oikaisusta aiheutuisi kohtuuttomia kustannuksia tai kohtuutonta haittaa, esimerkiksi kun kyseessä on luonteeltaan vähäinen virhe, mutta sen korjauskulut arvioidaan huomattaviksi. Näytä tietoja Vaadin hinnanalennusta Vaadin hinnanalennusta, jos virheen korjaus tai työn uusiminen ei onnistuJos korjaus tai palvelun uusiminen ei onnistu tai yritys ei oikaise virhettä kohtuullisessa ajassa, kuluttajalla on oikeus vaatia hinnanalennusta.Hinnanalennus voi tulla kyseeseen esimerkiksi silloin, kunvirhe kuluttajalle kokonaisuuden kannalta vähäinen, esimerkiksi pintavika tai kosmeettinen vauriovirheen korjaaminen aiheuttaa kohtuuttomia kustannuksia palvelun arvoon ja virheen merkitykseen nähden. Hinnanalennuksen on vastattava suuruudeltaan virheen merkitystä. Hinnanalennus voi vastata esimerkiksi korjauskuluja tai palvelun arvon alenemista yleiseen hintatasoon verrattuna. Hinnanalennusta ei voi muuttaa lahjakortiksi, jos kuluttaja ei tähän suostu. Jos virhettä ei voi korvata hinnanalennuksella, kaupan purkaminen on usein viimeinen hyvityskeino. Näytä tietoja Vaadin kaupan purkamista, jos korjaus ei onnistu Vaadin kaupan purkamista, jos korjaus tai uusiminen ei onnistu Kaupan purkamista voi vaatia, jos virhe ei ole vähäinen tai virhettä ei voi korvata muilla keinoilla, esimerkiksi hinnanalennuksella. Jos haluat purkaa kaupan ennen työn valmistumista, työn on oltava selvästi ammattitaidotonta. Työ on esimerkiksi niin puutteellista ja taitamatonta, että valmis työkin olisi ratkaisevasti virheellinen. Virheettömästä työstä on maksettava siltä osin kuin siitä on hyötyä.Jos haluat purkaa kaupan työn valmistumisen jälkeen, työn lopputuloksessa on oltava sellainen virhe, ettei tehdystä työstä ole mitään hyötyä. Sopimuksen purkautuessa valmistumisen jälkeen sovittua hintaa ei yleensä tarvitse maksaa. Kuluttajalla saattaa kuitenkin olla joissakin tilanteissa velvollisuus korvata osat, joita ei voida palauttaa, mutta joista on kuluttajalle jotakin hyötyä. Yrityksellä on oikeus saada takaisin materiaalit, jotka voidaan palauttaa. Kiinnitettyjä materiaaleja ei tarvitse palauttaa, jos niiden irrottaminen aiheuttaa suurta haittaa. Näytä tietoja Haluamani hinnanalennusHinnanalennuksen määräVaaditko vahingonkorvausta virheen aiheuttamista kustannuksista?Vaaditko vahingonkorvausta Vaadin Vaadin vahingonkorvaustaVahingonkorvausta voi vaatia asian selvittämisestä aiheutuneista välittömistä menoista, kuten matkakulut. Jos yritys ei oikaise virhettä, voi virheen muualla korjauttamisesta tai työn uudelleen teettämisestä aiheutuneista kustannuksista vaatia korvausta. Erityistapauksissa korvausta voi vaatia myös yrityksen huolimattomuuden aiheuttamista välillisistä vahingoista, kuten tulonmenetyksestä tai käyttöhyödyn menetyksestä aiheutuneista kustannuksista.Jos vakiokorvauksesta mainitaan kauppaa koskevissa sopimusehdoissa, voit sopimusehdoissa mainituissa tilanteissa vaatia yritystä maksamaan sovitun vakiokorvauksen. Jos palvelun virheestä kuluttajalle aiheutuneet kulut ylittävät sopimusehdoissa sovitun vakiokorvauksen, voit vaatia korvausta todellisten kulujen mukaan.Kustannuksista pitää olla kuitti tai muu luotettava selvitys. Pahasta mielestä, henkisestä kärsimyksestä tai vapaa-ajan menetyksestä ei saa vahingonkorvausta. Näytä tietoja En vaadi Vaaditut vahingonkorvauksetPostikulut Matkakulut Puhelinkulut Muut kulut YhteensäTäydennän vaatimustani Täydennän vaatimustani, kun vahingot tarkentuvat. Tietoa vahingonkorvausvaatimuksista KuvausKuvaile vastapuolelle ongelmaa lyhyesti omin sanoin Täytä valituksen tekijän tiedotHiddenYhteystiedotNimi Osoite Postinumero Postitoimipaikka Sähköposti Puhelin Toimita reklamaatio itse yritykselle tai muulle vastapuolellePainamalla tämän sivun alareunan ”Seuraava”-nappia saat valmiin reklamaation, jonkavoit lähettää omaan sähköpostiisi, ladata laitteellesi tai tulostaa.Jos sähköpostia ei kuulu, etsi viestiä roskapostista ja muista kansioista. Voit myös hakea viestiä kansioista sanalla "reklamaatio". Sähköposti voi saapua myös hetken viiveellä.Voit yhteenvedon tarkastamisen jälkeen muokata reklamaatiota palaamalla taaksepäin painamalla "Edellinen".Reklamaation lähettäminen itse yritykselleSinun on itse toimitettava laatimasi reklamaatio yritykselle. Reklamaatioapuri on apuväline, eikä se lähetä reklamaatiota automaattisesti yritykselle. Voit lähettää reklamaatiosi yritykselle sähköpostilla omasta sähköpostipalvelustasikopioimalla saamasi tiedot yrityksen verkkosivuillaan tarjoamaan lomakkeeseenlähettämällä kirjeen lataamastasi tai tulostamastasi valituksesta. Reklamaatio{summary}Odotan vastaustanne kahden viikon kuluessa. Sen jälkeen minulla on mahdollisuus ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan.EmailKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.