Palvelutyön viivästyminen Kuuntele Kuuntele "*" näyttää pakolliset kentät 1Aloita2Myyjä ja ostaja3Yritysten välinen kauppa4Tietoa yksityiseltä ostaneelle5Tuote6Tietoja viivästyneestä palvelusta7Työn tilanne8Mitä vaadit?9Vaditko vahingonkorvausta?10Vahingonkorvaus11Kuvaus12Tekijä13Tarkista14Yhteenveto Sovellus auttaa sinua laatimaan kirjallisen reklamaation, jonka voit itse lähettää yritykselle tai myyjälle. Ja muutama juttu reklamaatioon johtavasta polusta: Eteneminen: Reklamaatioapuri kysyy aluksi ohjatusti asiat, jotka helpottavat asian selvittämisessä. Oma vapaamuotoinen kuvauksesi asiasta sekä yhteystietosi kysytään polun lopussa. Lopputuloksena saat valmiin reklamaation, joka sinun on itse toimitettava yritykselle. Infonappia (i) painamalla saat asiakohtaisesti yleiset periaatteet oikeuksistasi. Jos haluat ennen valituksen tekemistä tutkia tarkemmin oikeuksiasi, löydät ohjeita ja tietoa kuluttajansuojasta Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilta (aukeaa uudessa välilehdessä). Onko vastapuolesi yritys vai yksityishenkilö?* Yritys Yksityishenkilö Reklamoitko yksityishenkilönä vai yrityksen nimissä?* Yksityishenkilönä Yrityksen nimiin Yritysten välinen kauppaValitettavasti Reklamaatioapuri pystyy tarjoamaan vain vähän apua tähän tilanteeseen. Mikäli tuote on hankittu yrityksen nimiin tai tuotteen pääasiallinen käyttö liittyy yrityksenne toimintaan, tapaukseen ei sovelleta kuluttajansuojalakia, johon Reklamaatioapurikin perustuu. Yritys ei voi myöskään yritysten välisessä riita-asiassa turvautua valtakunnallisen kuluttajaneuvonnan apuun eikä valittaa kuluttajariitalautakuntaan. Yritysten välisiin kauppoihin sovelletaan kauppalakia. Kauppalain säännökset virheen määrittelyn osalta vastaavat pitkälti kuluttajasuojalain vastaavia. Yksityishenkilöltä ostettu tavara tai palveluValitettavasti reklamaatioapuri pystyy tarjoamaan vain vähän apua tähän tilanteeseen.Jos tavara tai palvelu on ostettu yksityiseltä henkilöltä, ostajalla ei ole kuluttajansuojalain antamaa suojaa, eikä asiassa voi turvautua valtakunnallisen kuluttajaneuvonnan apuun. Sama pätee silloin, kun kauppa on tapahtunut esimerkiksi kirpputorilla tai verkkohuutokaupassa selkeästi yksityishenkilöiden kesken.Tällaisessa tilanteessa voi edetä seuraavasti:Tee ensin myyjälle valitus, jossa esität vaatimuksesi. Yksityishenkilöiden välisiin kauppoihin sovelletaan kauppalakia. Kauppalain säännökset virheen määrittelyn osalta vastaavat pitkälti kuluttajasuojalain vastaavia, joten vaatimuksen laatimisessa voit hyödyntää Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuja.Jos valitus ei johda tulokseen, ostaja voi viedä asian käräjäoikeuteen. Asia, josta valitatHiddenAsia ja vastapuoliPalvelu Tuotemerkki Tuotteen malli Valituksen vastapuoliVastapuoli Kirjoita kenttään yritys, laskuttaja, luottoyhtiö, operaattori tai myyjäliike, jolle haluat reklamaation kohdistaa. Näytä tietoja Ostopaikka Tietoja viivästyneestä palvelustaHiddenViivästynyt palveluSovittu hinta Palvelu tilattu PP dot KK dot VVVV Sovittu valmistumisaika PP dot KK dot VVVV Sopimuksen muotoKirjallinen sopimusSuullinen sopimusMaksutapa Luottoyhtiön ja operaattorin vastuu Jos maksoit luottokortilla, voit vaatia maksua takaisin myyjän lisäksi luottoyhtiöltä esimerkiksi tilanteissa, joissa yritys ei toimita ostosta, yritystä ei voi tavoittaa mm. konkurssin vuoksi tai tuotteessa on myyjän vastuulle kuuluva virhe, jota yritys ei suostu hyvittämään. Luottoyhtiö ei ole velvollinen palauttamaan enempää kuin luottoyhtiölle on maksettu.Jos maksoit maksukortin debit-ominaisuudella, voit vaatia maksettujen ostosten osalta hyvitystä korttiyhtiöltä, jos yhtiö on korttiehdoissaan tai muutoin tähän sitoutunut.Jos ostoksesi on veloitettu liittymän laskussa, voit vaatia maksua takaisin myyjän lisäksi aina myös operaattoriltasi esimerkiksi tilanteissa, joissa yritys ei toimita ostosta, yritystä ei voi tavoittaa tai tuotteessa on myyjän vastuulle kuuluva virhe, jota yritys ei suostu hyvittämään. Operaattorilla on luottokorttiyhtiön kaltainen vastuu tilanteessa, jossa maksu on peritty liittymän laskun yhteydessä. Operaattori ei ole velvollinen palauttamaan enempää kuin operaattorille on maksettu. Näytä tietoja Valitse tilanteeseen sopiva väittämä:Valitse tilanteeseen sopiva väittämä Työ on kesken Työ valmistui myöhässä Työ valmistui myöhässä Jos työ ei valmistunut sovittuna aikana, kuluttajalla on oikeus vahingonkorvaukseen viivästyneen toimituksen aiheuttamista taloudellisista vahingoista. Kustannuksista pitää olla kuitti tai muu luotettava selvitys. Tyypillisiä korvattavia vahinkoja ovat esimerkiksi ylimääräiset puhelin- ja matkakulut. Myös tulonmenetyksestä tai käyttöhyödyn menetyksestä voi vaatia vahingonkorvausta. Esimerkiksi, jos viivästymisen vuoksi kuluttaja on joutunut olemaan poissa töistä ja poissaolon ajalta on vähennetty palkka. jos asuntoremontin viivästyminen haittaa asumista. Merkitykseltään vähäisestä haitasta ei kuitenkaan saa korvausta. Jos vakiokorvauksesta mainitaan kauppaa koskevissa sopimusehdoissa, sopimusehdoissa mainituissa tilanteissa voi vaatia yritystä maksamaan sovitun vakiokorvauksen. Jos palvelun virheestä kuluttajalle aiheutuneet kulut ylittävät sopimusehdoissa sovitun vakiokorvauksen, korvausta voi vaatia todellisten kulujen mukaan. Näytä tietoja Miten kuvailisit keskeneräisen työn tilannetta?HiddenTyön tilanneValitse tilanteeseen sopiva väittämä: Työtä ei ole aloitettu Työtä ei ole aloitettu Palvelun tai työn myöhästyessä aikataulusta yritykselle pitää antaa yleensä kohtuullinen lisäaika. Sen on kuitenkin oltava niin pitkä, että yrityksellä on sen puitteissa mahdollista tehdä työ valmiiksi. Jos yritys ei lisäajassakaan toimita palvelusta, kauppaa voi vaatia purettavaksi Jos on painavia syitä olettaa, että työ viivästyy olennaisesti, kaupan purkua voi vaatia heti. Laskusta voi jättää maksamatta viivästyneen työn osuutta vastaavan summan kunnes työ on tehty. Näytä tietoja Työ ei valmistu sovittuna aikana Työ ei valmistu sovittuna aikana Palvelun tai työn myöhästyessä aikataulusta yritykselle pitää yleensä antaa kohtuullinen lisäaika. Sen on kuitenkin oltava niin pitkä, että yrityksellä on sen puitteissa mahdollista tehdä työ valmiiksi. Jos yritys ei lisäajassakaan toimita palvelusta, kauppaa voi vaatia purettavaksi. Jos on painavia syitä olettaa, että työ viivästyy olennaisesti, kaupan purkua voi vaatia heti. Laskusta voi jättää maksamatta viivästyneen työn osuutta vastaavan summan kunnes työ on tehty. Jos huomattava osa työstä on tehty, tehdystä virheettömästä työstä on yleensä maksettava täysi hinta. Jos tehty työ tilaajalle arvoton, siitä ei tarvitse maksaa mitään. Näytä tietoja Työ on myöhästynyt sovitusta valmistumisajasta Työ on myöhästynyt sovitusta valmistumisajasta Palvelun tai työn myöhästyessä aikataulusta yritykselle pitää yleensä antaa kohtuullinen lisäaika. Sen on kuitenkin oltava niin pitkä, että yrityksellä on sen puitteissa mahdollista tehdä työ valmiiksi. Jos yritys ei lisäajassakaan toimita palvelusta, kauppaa voi vaatia purettavaksi Jos on painavia syitä olettaa, että työ viivästyy olennaisesti, kaupan purkua voi vaatia heti. Laskusta voi jättää maksamatta viivästyneen työn osuutta vastaavan summan kunnes työ on tehty. Näytä tietoja Mitä vaadit?HiddenVaatimus työn viivästymisestäMitä vaadit Vaadin, että työ tehdään loppuun antamani ajan kuluessa Vaadin, että työ tehdään loppuun antamani ajan kuluessa Palvelun tai työn myöhästyessä aikataulusta yritykselle pitää yleensä antaa yleensä kohtuullinen lisäaika. Lisäajan on oltava niin pitkä, että yrityksellä on sen puitteissa mahdollista tehdä työ valmiiksi.Laskusta voi jättää maksamatta viivästyneen työn osuutta vastaavan summan kunnes työ on tehty. Arvottomasta työstä ei tarvitse maksaa mitään kunnes työ on tehty. Näytä tietoja Vaadin kaupan purkamista tekemättä jääneen työn osalta Vaadin kaupan purkamista tekemättä jääneen työn osalta Jos työtä ei tehdä kuluttajan antamassa lisäajassakaan tai viivästys on olennainen, kuluttaja voi vaatia kaupan purkamista.Jos osa työstä tehty, tehdystä virheettömästä työstä on yleensä maksettava tehtyä työtä vastaava kohtuullinen korvaus.Jos tehty työ tilaajalle arvoton, siitä ei tarvitse maksaa mitään. Näytä tietoja Vaadin kaupan purkamista kokonaisuudessaan Vaadin kaupan purkamista kokonaisuudessaan Kaupan purkua kokonaisuudessaan voi vaatia, jos työn tarkoitus jää viivästyksen vuoksi ratkaisevasti saavuttamatta. Tällainen tilanne voi syntyä esimerkiksi silloin, kun:työtä ei ole tehty kuluttajan antamassa lisäajassakaan.työ on tilattua tiettyä tarvetta varten, eikä siitä ole enää hyötyä.työ viivästyy olennaisesti.keskeneräiseksi jääneestä työstä ei ole kuluttajalle minkäänlaista hyötyä. Näytä tietoja Työn valmistuminenHiddenTyön valmistumisen ajankohtaHaluan, että työ valmistuu viimeistään PP dot KK dot VVVV Vaaditko vahingonkorvausta virheestä tai viivästyksestä aiheutuneista kustannuksista?Vaaditko vahingonkorvausta Vaadin Vahingonkorvausta voi vaatia viivästyksen aiheuttamista kustannuksista Vahingonkorvausta voi vaatia asian selvittämisestä aiheutuneista välittömistä menoista, kuten matkakulut. Erityistapauksissa korvausta voi vaatia myös yrityksen huolimattomuuden aiheuttamista välillisistä vahingoista, kuten tulonmenetyksestä tai käyttöhyödyn menetyksestä aiheutuneista kustannuksista.Jos vakiokorvauksesta mainitaan kauppaa koskevissa sopimusehdoissa, voit sopimusehdoissa mainituissa tilanteissa vaatia yritystä maksamaan sovitun vakiokorvauksen. Jos palvelun virheestä kuluttajalle aiheutuneet kulut ylittävät sopimusehdoissa sovitun vakiokorvauksen, voit vaatia korvausta todellisten kulujen mukaan.Kustannuksista pitää olla kuitti tai muu luotettava selvitys. Pahasta mielestä, henkisestä kärsimyksestä tai vapaa-ajan menetyksestä ei saa vahingonkorvausta. Näytä tietoja En vaadi Vaaditut vahingonkorvauksetPostikulut Matkakulut Puhelinkulut Muut kulut YhteensäTäydennän vaatimustani, kun vahingot tarkentuvat Täydennän vaatimustani, kun vahingot tarkentuvat Tietoa vahingonkorvausvaatimuksista HiddenKuvausKuvaile vastapuolelle ongelmaa lyhyesti omin sanoin: Täytä valituksen tekijän tiedotHiddenYhteystiedotNimi Osoite Postinumero Postitoimipaikka Sähköposti Puhelin Toimita reklamaatio itse yritykselle tai muulle vastapuolellePainamalla tämän sivun alareunan ”Seuraava”-nappia saat valmiin reklamaation, jonkavoit lähettää omaan sähköpostiisi, ladata laitteellesi tai tulostaa.Jos sähköpostia ei kuulu, etsi viestiä roskapostista ja muista kansioista. Voit myös hakea viestiä kansioista sanalla "reklamaatio". Sähköposti voi saapua myös hetken viiveellä.Voit yhteenvedon tarkastamisen jälkeen muokata reklamaatiota palaamalla taaksepäin painamalla "Edellinen".Reklamaation lähettäminen itse yritykselleSinun on itse toimitettava laatimasi reklamaatio yritykselle. Reklamaatioapuri on apuväline, eikä se lähetä reklamaatiota automaattisesti yritykselle. Voit lähettää reklamaatiosi yritykselle sähköpostilla omasta sähköpostipalvelustasikopioimalla saamasi tiedot yrityksen verkkosivuillaan tarjoamaan lomakkeeseenlähettämällä kirjeen lataamastasi tai tulostamastasi valituksesta. Reklamaatio{summary}Odotan vastaustanne kahden viikon kuluessa. Sen jälkeen minulla on mahdollisuus ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan.PhoneKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.