Peruuttamisoikeuden ja maksunpalautuksen ongelmat tavaran kaupassa Kuuntele Kuuntele "*" näyttää pakolliset kentät 1Aloita2Myyjä ja ostaja3Yritysten välinen kauppa4Tietoa yksityiseltä ostaneelle5Vastapuoli6Myyntitapa7Asia8Tietoja9Vaatimus10Vahingonkorvaus?11Vahingonkorvaukset12Kuvaus13Tekijä14Tarkista15Yhteenveto Tämän apurin avulla voit reklamoida myyjälle, jos kaupan peruuttaminen ei ole onnistunut tai rahojasi ei ole palautettu. Jos haluat tehdä reklamaation perusteettomasta laskusta, korttiveloituksesta tai perinnästä, valitse apurin polku perusteeton lasku, korttiveloitus tai perintä (aukeaa uudessa välilehdessä) Sovellus auttaa sinua laatimaan kirjallisen reklamaation, jonka voit itse lähettää yritykselle tai myyjälle. Ja muutama seikka reklamaatioon johtavasta polusta: Eteneminen: Reklamaatioapuri kysyy aluksi ohjatusti asiat, jotka helpottavat asian selvittämisessä. Oma vapaamuotoinen kuvauksesi asiasta sekä yhteystietosi kysytään polun lopussa. Lopputuloksena saat valmiin reklamaation, joka sinun on itse toimitettava yritykselle. Infonappia (i) painamalla saat asiakohtaisesti yleiset periaatteet oikeuksistasi. Jos haluat ennen valituksen tekemistä tutkia tarkemmin oikeuksiasi, löydät ohjeita ja tietoa kuluttajansuojasta verkkosivujemme Ohjeita aiheittain -osiosta (aukeaa uudessa välilehdessä) tai Peruuttamisoikeusapurista (aukeaa uudessa välilehdessä) Onko vastapuolesi yritys vai yksityishenkilö?* Yritys Yksityishenkilö Reklamoitko yksityishenkilönä vai yrityksen nimissä?* Yksityishenkilönä Yrityksen nimiin Yritysten välinen kauppaValitettavasti reklamaatioapuri pystyy tarjoamaan vain vähän apua tähän tilanteeseen. Mikäli tavara tai palvelu on hankittu yrityksen nimiin tai tuotteen pääasiallinen käyttö liittyy yrityksenne toimintaan, tapaukseen ei sovelleta kuluttajansuojalakia, johon Reklamaatioapurikin perustuu. Yritys ei voi myöskään yritysten välisessä riita-asiassa turvautua valtakunnallisen kuluttajaneuvonnan apuun eikä valittaa kuluttajariitalautakuntaan. Yritysten välisiin kauppoihin sovelletaan kauppalakia. Kauppalain säännökset virheen määrittelyn osalta vastaavat pitkälti kuluttajasuojalain vastaavia. Yksityishenkilöltä ostettu tavaraValitettavasti reklamaatioapuri pystyy tarjoamaan vain vähän apua tähän tilanteeseen.Jos tavara tai palvelu on ostettu yksityiseltä henkilöltä, ostajalla ei ole kuluttajansuojalain antamaa suojaa, eikä asiassa voi turvautua valtakunnallisen kuluttajaneuvonnan apuun. Sama pätee silloin, kun kauppa on tapahtunut esimerkiksi kirpputorilla tai verkkohuutokaupassa selkeästi yksityishenkilöiden kesken.Tällaisessa tilanteessa voi edetä seuraavasti:Tee ensin myyjälle valitus, jossa esität vaatimuksesi. Yksityishenkilöiden välisiin kauppoihin sovelletaan kauppalakia. Kauppalain säännökset virheen määrittelyn osalta vastaavat pitkälti kuluttajasuojalain vastaavia, joten vaatimuksen laatimisessa voit hyödyntää Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuja.Jos valitus ei johda tulokseen, ostaja voi viedä asian käräjäoikeuteen. HiddenAsia ja vastapuoliValituksen vastapuoliVastapuoli OsoiteVerkkokaupan, myymälän tai muu myyjän osoite. Mistä tavara on ostettu?Myyntitapa Verkkokaupasta Etämyynti on kaupankäyntiä, jossa ostaja ja myyjä eivät ole samanaikaisesti läsnä ja sopimus tehdään etäviestimien avulla. Verkkokauppa on aina etämyyntiä. Lisäksi etämyynniksi katsotaan esimerkiksi sähköpostitse tai puhelimitse tehty sopimus, jos myyjän tarkoituksena on tehdä sopimuksia näillä välineillä. Etämyyntiä ei sen sijaan ole esimerkiksi se, että kuluttaja ottaa puhelimitse tai sähköpostitse yhteyttä lähikauppaan ja pyytää toimittamaan tuotteita kotiinsa, johon myyjä asiakaspalvelusyistä suostuu ne toimittamaan. kuluttaja tekee puhelimitse ajanvarauksen hammaslääkärille tai kampaajalle. Näytä tietoja Kotimyynnistä Kotimyynniksi kutsutaan sitä, kun tavaroita tai palveluita myydään kuluttajille henkilökohtaisesti muualla kuin myyjän omassa toimipaikassa, esimerkiksi kuluttajan kotona tai työpaikalla. Kotimyyntinä pidetään myös sopimusta, joka tehdään myyjän toimitiloissa, puhelimitse tai verkossa välittömästi sen jälkeen, kun kuluttajaan on otettu henkilökohtaisesti yhteyttä muualla kuin myyjän toimipaikassa, esimerkiksi kadulla. Kotimyyntinä ei pidetä tavaran myymistä paikassa, jossa yleensäkin on tarjolla tavaroita, esimerkiksi messuja tai markettien aulatiloja. Näytä tietoja Puhelinmyynnistä Puhelinmyynti on etämyyntiä, jossa kauppa tapahtuu kokonaan puhelimella. Puhelinmyynnissä kuluttajaa sitova sopimus syntyy vasta, kun kuluttaja on kirjallisesti hyväksynyt myyjän puhelinkeskustelun jälkeen lähettämän tarjouksen. Puhelinmyyntiä ei sen sijaan ole esimerkiksi se, että kuluttaja ottaa puhelimitse tai sähköpostitse yhteyttä lähikauppaan ja pyytää toimittamaan tuotteita kotiinsa, johon myyjä asiakaspalvelusyistä suostuu ne toimittamaan. kuluttaja tekee puhelimitse ajanvarauksen hammaslääkärille tai kampaajalle. Näytä tietoja Myymälästä tai muusta myyntipisteestä Muun muassa kauppakeskukset, kivijalkakaupat tai paikat, joissa tavaroita ja palveluita on muutenkin tarjolla, kuten messut tai markettien aulat. Myymälämyynnissä ei ole lakisääteistä peruuttamisoikeutta. Kaupan voi peruuttaa vain, jos myyjä on peruuttamisoikeuden erikseen myöntänyt. Myyjä voi asettaa peruuttamisoikeudelle rajoituksia. Näytä tietoja Mitä asia koskee?HiddenAsiaValitse kohta "Muu syy", jos muut vaihtoehdot eivät ole sopivia tapaukseesi.Valitse yksi tai useampi tilanteeseen sopiva väittämä.AsiaVerkkokauppa Peruuttamisoikeus on evätty lainvastaisesti. Suurimmalla osalla etämyynnistä ostettavista tuotteista on 14 päivän peruuttamisoikeus, jonka aikana voit perua ostoksesi ilman erityistä syytä. Jos perut tilauksen, peruttavaan tilaukseen liittyvä luotto-, vakuutus- tai muu sopimus peruuntuu. 14 päivän peruuttamisaika lasketaan tilatun tavaran tai viimeisen tavaraerän vastaanottamisesta. Jos kyseessä on säännöllisesti toimitettava tavara, peruuttamisaika lasketaan ensimmäisen tavaraerän vastaanottamisesta. Jos peruuttamisajan viimeinen päivä on lauantai tai pyhäpäivä, peruuttamisilmoituksen voi tehdä vielä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Peruuttamisajan piteneminen Jos sinulle ei ole annettu tietoa ostokseesi kuuluvan peruuttamisoikeuden käyttämistä koskevista ehdoista, peruuttamisaika pitenee 12 kuukauteen. Tämä 12 kuukautta alkaa siitä hetkestä, jolloin alkuperäinen 14 päivän peruuttamisaika päättyi. Peruuttamisoikeuden käyttämistä koskevia ehtoja ovat muun muassa se, miten ja minkä ajan kuluessa ostoksen perumisesta on ilmoitettava. Myyjä voi korjata puutteelliset tiedot tänä aikana. Tällöin peruuttamisaikasi päättyy 14 päivän kuluttua siitä päivästä, jolloin sait korjatut tiedot. Peruuttamisoikeuden puuttuminen Voit lukea lisää peruuttamisoikeuden puuttumisesta verkkosivultamme Peruuttamisoikeus verkkokaupassa (aukeaa uudessa välilehdessä Näytä tietoja Kauppahintaa ei ole palautettu, vaikka kauppa on peruttu. Myyjän on viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saatuaan palautettava ostoksista ja toimituksesta maksamasi rahat. Jos olet valinnut muun kuin myyjän tarjoaman edullisimman toimitustavan, esimerkiksi pikatoimituksen, myyjän tarvitsee palauttaa vain vakiotoimitustavan tavanomaiset toimituskulut. Nouto myymälästä ei ole toimitustapa. Myyjä saa pidättyä maksujen palautuksesta, kunnes tavara on toimitettu takaisin myyjälle tai olet osoittanut esimerkiksi palautuskuitilla lähettäneesi tavaran takaisin myyjän ilmoittamaan osoitteeseen. Jos tavara on olennaisesti muuttunut tai vähentynyt sinä aikana, kun se oli sinulla, sinulla ei ole oikeutta saada takaisin koko maksamaasi summaa. Verkkokaupasta ostetun tavaran käyttöönotto tai kokeileminen (aukeaa uudessa välilehdessä). Myyjän on palautettava maksut samalla maksutavalla, jota käytit. Palautuksen voi tehdä muulla tavoin, kuten lahjakortilla, jos annat siihen suostumuksen. Maksun palautuksesta ei saa aiheutua sinulle kustannuksia. Jos myyjä ei palauta rahoja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tai tavaran saatuaan, sinulla on oikeus viivästyskorkoon. Jos myyjä ei palauta rahoja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saatuaan ja olet maksanut ostoksen luottokortilla , voit vaatia rahoja takaisin luottoyhtiöltä. Et voi vaatia luottoyhtiöltä hyvitykseksi suurempaa summaa kuin mitä olet maksanut luottokorttiyhtiölle. Luotonantajan vastuu (aukeaa uudessa välilehdessä) Näytä tietoja Osa kauppahinnasta on jätetty palauttamatta. Myyjän on viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saatuaan palautettava ostoksista ja toimituksesta maksamasi rahat. Jos olet valinnut muun kuin myyjän tarjoaman edullisimman toimitustavan, esimerkiksi pikatoimituksen, myyjän tarvitsee palauttaa vain vakiotoimitustavan tavanomaiset toimituskulut. Nouto myymälästä ei ole toimitustapa. Myyjä saa pidättyä maksujen palautuksesta, kunnes tavara on toimitettu takaisin myyjälle tai olet osoittanut esimerkiksi palautuskuitilla lähettäneesi tavaran takaisin myyjän ilmoittamaan osoitteeseen. Jos tavara on olennaisesti muuttunut tai vähentynyt sinä aikana, kun se oli sinulla, sinulla ei ole oikeutta saada takaisin koko maksamaasi summaa. Verkkokaupasta ostetun tavaran käyttöönotto tai kokeileminen (aukeaa uudessa välilehdessä). Myyjän on palautettava maksut samalla maksutavalla, jota käytit. Palautuksen voi tehdä muulla tavoin, kuten lahjakortilla, jos annat siihen suostumuksen. Maksun palautuksesta ei saa aiheutua sinulle kustannuksia. Jos myyjä ei palauta rahoja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tai tavaran saatuaan, sinulla on oikeus viivästyskorkoon. Jos myyjä ei palauta rahoja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saatuaan ja olet maksanut ostoksen luottokortilla , voit vaatia rahoja takaisin luottoyhtiöltä. Et voi vaatia luottoyhtiöltä hyvitykseksi suurempaa summaa kuin mitä olet maksanut luottokorttiyhtiölle. Luotonantajan vastuu (aukeaa uudessa välilehdessä) Näytä tietoja Tavaran palautuksesta aiheutuneita kustannuksia ei ole korvattu. Palautuskustannukset tarkoittavat vain tavaran takaisinlähetyksen kuluja, esimerkiksi postimaksua. Palautuskustannuksiin ei lasketa myyjälle palautuksesta aiheutuvia käsittelykustannuksia. Sinun on maksettava palautuskustannukset itse, paitsi jos myyjä on sitoutunut vastaamaan niistä tai jos myyjä ei ole ennen tilauksen tekemistä kertonut, että sinun on vastattava kustannuksista sekä antanut tietoa palautuskustannusten määrästä, jos tavarat eivät ole palautettavissa tavanomaisella tavalla postitse. Näytä tietoja Olen tilannut vain tuotenäytteen. En ole tehnyt muita tilauksia. Myyjän pitää epäselvissä tilanteissa pystyä osoittamaan, että sopimus on syntynyt ja veloitus on aiheellinen. Maksupalveluntarjoajan (esim. pankin tai luottoyhtiön) on osoitettava, että olet antanut suostumuksesi juuri kyseisen maksutapahtuman toteuttamiseen. Pelkkä vakiosopimusehtoihin viittaaminen ei riitä korjaamaan markkinoinnissa kuluttajalle annettuja lupauksia. Esimerkiksi, jos mainoksesta tai myyntipuheesta voi perustellusti olettaa kyse olleen ainoastaan tutustumispaketin tai palvelun kokeilujakson tilaamisesta, sopimusta jatkotilauksesta ei ole syntynyt. Yritys ei voi vaatia palauttamaan tuotetta, jota et ole tilannut. Mahdollisesta palautuksesta aiheutuvat kulut jäävät yrityksen maksettaviksi. Voit esimerkiksi pyytää lähettämään valmiiksi maksetun palautuskuoren. Näytä tietoja AsiaKotimyynti Peruuttamisoikeus on evätty lainvastaisesti. Suurimmalla osalla kotimyynnistä ostettavista tuotteista on 14 päivän peruuttamisoikeus, jonka aikana voit perua ostoksesi ilman erityistä syytä. Jos perut tilauksen, peruttavaan tilaukseen liittyvä luotto-, vakuutus- tai muu sopimus peruuntuu. Kotimyynnissä myös mittatilaustavaraa koskevan kaupan voi peruuttaa viimeistään 14 päivän kuluttua silloin, jos sopimus on tehty kotikäynnillä, jota kuluttaja ei ole pyytänyt. Mittatilaustuote valmistetaan tai muunnellaan vaatimusten mukaisesti tai selvästi henkilökohtaisia tarpeita vastaavaksi. Mittatilaustuotteita ovat esimerkiksi yksilöllisten mittojen mukaan valmistetut keittiönkaapit tai tavarat. 14 päivän peruuttamisaika lasketaan tilatun tavaran tai viimeisen tavaraerän vastaanottamisesta. Jos kyseessä on säännöllisesti toimitettava tavara, peruuttamisaika lasketaan ensimmäisen tavaraerän vastaanottamisesta. Jos peruuttamisajan viimeinen päivä on lauantai tai pyhäpäivä, peruuttamisilmoituksen voi tehdä vielä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Peruuttamisajan piteneminen Jos sinulle ei ole annettu tietoa ostokseesi kuuluvan peruuttamisoikeuden käyttämistä koskevista ehdoista, peruuttamisaika pitenee 12 kuukauteen. Tämä 12 kuukautta alkaa siitä hetkestä, jolloin alkuperäinen 14 päivän peruuttamisaika päättyi. Peruuttamisoikeuden käyttämistä koskevia ehtoja ovat muun muassa se, miten ja minkä ajan kuluessa ostoksen perumisesta on ilmoitettava. Myyjä voi korjata puutteelliset tiedot tänä aikana. Tällöin peruuttamisaikasi päättyy 14 päivän kuluttua siitä päivästä, jolloin sait korjatut tiedot. Peruuttamisoikeuden puuttuminen Voit lukea lisää peruuttamisoikeuden puuttumisesta verkkosivultamme Peruuttaminen ja palauttaminen kotimyynnissä (aukeaa uudessa välilehdessä Näytä tietoja Kauppahintaa ei ole palautettu, vaikka kauppa on peruttu. Myyjän on viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saatuaan palautettava ostoksista ja toimituksesta maksamasi rahat. Jos olet valinnut muun kuin myyjän tarjoaman edullisimman toimitustavan, esimerkiksi pikatoimituksen, myyjän tarvitsee palauttaa vain vakiotoimitustavan tavanomaiset toimituskulut. Nouto myymälästä ei ole toimitustapa. Kotimyynnissä myyjän on itse noudettava sopimuksenteon yhteydessä kuluttajalle toimitetut tavarat, joita ei voi palauttaa postitse. Jos myyjä ei ole velvollinen noutamaan tavaraa itse, myyjä saa pidättyä maksujen palautuksesta, kunnes tavara on toimitettu takaisin myyjälle tai olet osoittanut esimerkiksi palautuskuitilla lähettäneesi tavaran takaisin myyjän ilmoittamaan osoitteeseen. Jos tavara on olennaisesti muuttunut tai vähentynyt sinä aikana, kun se oli sinulla, sinulla ei ole oikeutta saada takaisin koko maksamaasi summaa. Myyjän on palautettava maksut samalla maksutavalla, jota käytit. Palautuksen voi tehdä muulla tavoin, kuten lahjakortilla, jos annat siihen suostumuksen. Maksun palautuksesta ei saa aiheutua sinulle kustannuksia. Jos myyjä ei palauta rahoja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tai tavaran saatuaan, sinulla on oikeus viivästyskorkoon. Jos myyjä ei palauta rahoja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saatuaan ja olet maksanut ostoksen luottokortilla , voit vaatia rahoja takaisin luottoyhtiöltä. Et voi vaatia luottoyhtiöltä hyvitykseksi suurempaa summaa kuin mitä olet maksanut luottokorttiyhtiölle. Luotonantajan vastuu (aukeaa uudessa välilehdessä) Näytä tietoja Osa kauppahinnasta on jätetty palauttamatta. Myyjän on viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saatuaan palautettava ostoksista ja toimituksesta maksamasi rahat. Jos olet valinnut muun kuin myyjän tarjoaman edullisimman toimitustavan, esimerkiksi pikatoimituksen, myyjän tarvitsee palauttaa vain vakiotoimitustavan tavanomaiset toimituskulut. Nouto myymälästä ei ole toimitustapa. Kotimyynnissä myyjän on itse noudettava sopimuksenteon yhteydessä kuluttajalle toimitetut tavarat, joita ei voi palauttaa postitse. Jos myyjä ei ole velvollinen noutamaan tavaraa itse, myyjä saa pidättyä maksujen palautuksesta, kunnes tavara on toimitettu takaisin myyjälle tai olet osoittanut esimerkiksi palautuskuitilla lähettäneesi tavaran takaisin myyjän ilmoittamaan osoitteeseen. Jos tavara on olennaisesti muuttunut tai vähentynyt sinä aikana, kun se oli sinulla, sinulla ei ole oikeutta saada takaisin koko maksamaasi summaa. Myyjän on palautettava maksut samalla maksutavalla, jota käytit. Palautuksen voi tehdä muulla tavoin, kuten lahjakortilla, jos annat siihen suostumuksen. Maksun palautuksesta ei saa aiheutua sinulle kustannuksia. Jos myyjä ei palauta rahoja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tai tavaran saatuaan, sinulla on oikeus viivästyskorkoon. Jos myyjä ei palauta rahoja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saatuaan ja olet maksanut ostoksen luottokortilla , voit vaatia rahoja takaisin luottoyhtiöltä. Et voi vaatia luottoyhtiöltä hyvitykseksi suurempaa summaa kuin mitä olet maksanut luottokorttiyhtiölle. Luotonantajan vastuu (aukeaa uudessa välilehdessä) Näytä tietoja Tavaran palautuksesta aiheutuneita kustannuksia ei ole korvattu. Palautuskustannukset tarkoittavat vain tavaran takaisinlähetyksen kuluja, esimerkiksi postimaksua. Palautuskustannuksiin ei lasketa myyjälle palautuksesta aiheutuvia käsittelykustannuksia. Sinun on maksettava palautuskustannukset itse, paitsi jos myyjä on sitoutunut vastaamaan niistä tai jos myyjä ei ole ennen tilauksen tekemistä kertonut, että sinun on vastattava kustannuksista sekä antanut tietoa palautuskustannusten määrästä, jos tavarat eivät ole palautettavissa tavanomaisella tavalla postitse. jos tavarat on toimitettu kotiisi sopimuksenteon yhteydessä, myyjän on noudettava tavarat omalla kustannuksellaan, jos tavarat eivät ole luonteensa, kuten kokonsa tai painonsa vuoksi palautettavissa helposti postitse. Näytä tietoja Olen tilannut vain tuotenäytteen. En ole tehnyt muita tilauksia. Myyjän pitää epäselvissä tilanteissa pystyä osoittamaan, että sopimus on syntynyt ja veloitus on aiheellinen. Maksupalveluntarjoajan (esim. pankin tai luottoyhtiön) on osoitettava, että olet antanut suostumuksesi juuri kyseisen maksutapahtuman toteuttamiseen. Pelkkä vakiosopimusehtoihin viittaaminen ei riitä korjaamaan markkinoinnissa kuluttajalle annettuja lupauksia. Esimerkiksi, jos mainoksesta tai myyntipuheesta voi perustellusti olettaa kyse olleen ainoastaan tutustumispaketin tai palvelun kokeilujakson tilaamisesta, sopimusta jatkotilauksesta ei ole syntynyt. Yritys ei voi vaatia palauttamaan tuotetta, jota et ole tilannut. Mahdollisesta palautuksesta aiheutuvat kulut jäävät yrityksen maksettaviksi. Voit esimerkiksi pyytää lähettämään valmiiksi maksetun palautuskuoren. Näytä tietoja Peruuttamisoikeuden puuttumisesta ei ole kerrottu, joten sopimus ei ole sitova. Jos sinulla poikkeuksellisesti ei ole lakisääteistä peruuttamisoikeutta, myyjän on annettava sinulle etukäteen tieto peruuttamisoikeuden puuttumisesta. Myyjän on kerrottava myös, missä olosuhteissa peruuttamisoikeuden voi menettää. Jos myyjä on laiminlyönyt peruuttamisoikeuden puuttumista koskevien tietojen antamisen, sopimus ei sido sinua. Jos haluat vedota sopimuksen sitomattomuuteen, voit ilmoittaa asiasta myyjälle 12 kuukauden kuluessa sopimuksen tekemisestä. Näytä tietoja AsiaPuhelinmyynti Peruuttamisoikeus on evätty lainvastaisesti. Suurimmalla osalla etämyynnistä ostettavista tuotteista on 14 päivän peruuttamisoikeus, jonka aikana voit perua ostoksesi ilman erityistä syytä. Jos perut tilauksen, peruttavaan tilaukseen liittyvä luotto-, vakuutus- tai muu sopimus peruuntuu. 14 päivän peruuttamisaika lasketaan tilatun tavaran tai viimeisen tavaraerän vastaanottamisesta. Jos kyseessä on säännöllisesti toimitettava tavara, peruuttamisaika lasketaan ensimmäisen tavaraerän vastaanottamisesta. Jos peruuttamisajan viimeinen päivä on lauantai tai pyhäpäivä, peruuttamisilmoituksen voi tehdä vielä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Peruuttamisajan piteneminen Jos sinulle ei ole annettu tietoa ostokseesi kuuluvan peruuttamisoikeuden käyttämistä koskevista ehdoista, peruuttamisaika pitenee 12 kuukauteen. Tämä 12 kuukautta alkaa siitä hetkestä, jolloin alkuperäinen 14 päivän peruuttamisaika päättyi. Peruuttamisoikeuden käyttämistä koskevia ehtoja ovat muun muassa se, miten ja minkä ajan kuluessa ostoksen perumisesta on ilmoitettava. Myyjä voi korjata puutteelliset tiedot tänä aikana. Tällöin peruuttamisaikasi päättyy 14 päivän kuluttua siitä päivästä, jolloin sait korjatut tiedot. Peruuttamisoikeuden puuttuminen Voit lukea lisää peruuttamisoikeuden puuttumisesta verkkosivultamme Peruuttaminen ja palauttaminen puhelinmyynnissä (aukeaa uudessa välilehdessä Näytä tietoja Kauppahintaa ei ole palautettu, vaikka kauppa on peruttu. Myyjän on viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saatuaan palautettava ostoksista ja toimituksesta maksamasi rahat. Jos olet valinnut muun kuin myyjän tarjoaman edullisimman toimitustavan, esimerkiksi pikatoimituksen, myyjän tarvitsee palauttaa vain vakiotoimitustavan tavanomaiset toimituskulut. Nouto myymälästä ei ole toimitustapa. Myyjä saa pidättyä maksujen palautuksesta, kunnes tavara on toimitettu takaisin myyjälle tai olet osoittanut esimerkiksi palautuskuitilla lähettäneesi tavaran takaisin myyjän ilmoittamaan osoitteeseen. Jos tavara on olennaisesti muuttunut tai vähentynyt sinä aikana, kun se oli sinulla, sinulla ei ole oikeutta saada takaisin koko maksamaasi summaa. Peruuttaminen ja palauttaminen puhelinmyynnissä (aukeaa uudessa välilehdessä). Myyjän on palautettava maksut samalla maksutavalla, jota käytit. Palautuksen voi tehdä muulla tavoin, kuten lahjakortilla, jos annat siihen suostumuksen. Maksun palautuksesta ei saa aiheutua sinulle kustannuksia. Jos myyjä ei palauta rahoja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tai tavaran saatuaan, sinulla on oikeus viivästyskorkoon. Jos myyjä ei palauta rahoja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saatuaan ja olet maksanut ostoksen luottokortilla , voit vaatia rahoja takaisin luottoyhtiöltä. Et voi vaatia luottoyhtiöltä hyvitykseksi suurempaa summaa kuin mitä olet maksanut luottokorttiyhtiölle. Luotonantajan vastuu (aukeaa uudessa välilehdessä) Näytä tietoja Osa kauppahinnasta on jätetty palauttamatta. Myyjän on viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saatuaan palautettava ostoksista ja toimituksesta maksamasi rahat. Jos olet valinnut muun kuin myyjän tarjoaman edullisimman toimitustavan, esimerkiksi pikatoimituksen, myyjän tarvitsee palauttaa vain vakiotoimitustavan tavanomaiset toimituskulut. Nouto myymälästä ei ole toimitustapa. Myyjä saa pidättyä maksujen palautuksesta, kunnes tavara on toimitettu takaisin myyjälle tai olet osoittanut esimerkiksi palautuskuitilla lähettäneesi tavaran takaisin myyjän ilmoittamaan osoitteeseen. Jos tavara on olennaisesti muuttunut tai vähentynyt sinä aikana, kun se oli sinulla, sinulla ei ole oikeutta saada takaisin koko maksamaasi summaa. Peruuttaminen ja palauttaminen puhelinmyynnissä (aukeaa uudessa välilehdessä). Myyjän on palautettava maksut samalla maksutavalla, jota käytit. Palautuksen voi tehdä muulla tavoin, kuten lahjakortilla, jos annat siihen suostumuksen. Maksun palautuksesta ei saa aiheutua sinulle kustannuksia. Jos myyjä ei palauta rahoja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tai tavaran saatuaan, sinulla on oikeus viivästyskorkoon. Jos myyjä ei palauta rahoja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saatuaan ja olet maksanut ostoksen luottokortilla , voit vaatia rahoja takaisin luottoyhtiöltä. Et voi vaatia luottoyhtiöltä hyvitykseksi suurempaa summaa kuin mitä olet maksanut luottokorttiyhtiölle. Luotonantajan vastuu (aukeaa uudessa välilehdessä) Näytä tietoja Tavaran palautuksesta aiheutuneita kustannuksia ei ole korvattu. Palautuskustannukset tarkoittavat vain tavaran takaisinlähetyksen kuluja, esimerkiksi postimaksua. Palautuskustannuksiin ei lasketa myyjälle palautuksesta aiheutuvia käsittelykustannuksia. Sinun on maksettava palautuskustannukset itse, paitsi jos myyjä on sitoutunut vastaamaan niistä tai jos myyjä ei ole ennen tilauksen tekemistä kertonut, että sinun on vastattava kustannuksista sekä antanut tietoa palautuskustannusten määrästä, jos tavarat eivät ole palautettavissa tavanomaisella tavalla postitse. Näytä tietoja Olen tilannut vain tuotenäytteen. En ole tehnyt muita tilauksia. Myyjän pitää epäselvissä tilanteissa pystyä osoittamaan, että sopimus on syntynyt ja veloitus on aiheellinen. Maksupalveluntarjoajan (esim. pankin tai luottoyhtiön) on osoitettava, että olet antanut suostumuksesi juuri kyseisen maksutapahtuman toteuttamiseen. Pelkkä vakiosopimusehtoihin viittaaminen ei riitä korjaamaan markkinoinnissa kuluttajalle annettuja lupauksia. Esimerkiksi, jos mainoksesta tai myyntipuheesta voi perustellusti olettaa kyse olleen ainoastaan tutustumispaketin tai palvelun kokeilujakson tilaamisesta, sopimusta jatkotilauksesta ei ole syntynyt. Yritys ei voi vaatia palauttamaan tuotetta, jota et ole tilannut. Mahdollisesta palautuksesta aiheutuvat kulut jäävät yrityksen maksettaviksi. Voit esimerkiksi pyytää lähettämään valmiiksi maksetun palautuskuoren. Näytä tietoja En ole kirjallisesti vahvistanut tilaustani, joten sopimusta ei ole syntynyt. Puhelinmyynnissä edellytetään sopimuksen syntymiseksi kirjallista vahvistusta. Jos et ole pysyvällä tavalla puhelinkeskustelun jälkeen hyväksynyt elinkeinonharjoittajan tarjousta, et tule sidotuksi sopimukseen eikä sinulta tällöin saa vaatia maksua, tuotteen palauttamista, tuotteen säilyttämistä tai muuta toimenpidettä. Tarjous voidaan toimittaa paperisena tai sähköisesti esimerkiksi sähköpostiosoitteeseesi tai henkilökohtaiseen asiakaskansioosi siten, että saat tarjouksen puhelinkeskustelun jälkeen henkilökohtaisesti. Kirjallista vahvistusta ei kuitenkaan edellytetä, jos olet itse ottanut yhteyttä elinkeinonharjoittajaan tai elinkeinonharjoittaja on ottanut sinuun yhteyttä nimenomaisesta pyynnöstäsi. Kirjallista vahvistusta ei edellytetä myöskään silloin, jos on kyse sähköisen viestinnän palvelujen, eli esimerkiksi puhelin- tai internet-liittymien, puhelinmyynnistä. Peruuttaminen ja palauttaminen puhelinmyynnissä (aukeaa uudessa välilehdessä Näytä tietoja Huom! Virheettömillä ja myymälästä ostetuilla tavaroilla ei ole lakiin perustuvaa peruuttamisoikeutta, vaan palautusoikeuden myöntäminen on myyjille vapaaehtoista. Myymälästä myynnissä ei ole lakiin perustuvaa ostoksen peruuttamisoikeutta. Palautusoikeuden myöntäminen on myymälämyynnissä vapaaehtoista, joten yritys voi määritellä palautuksen ja vaihdon ehdot, esimerkiksi 8 tai 30 päivän palautusoikeuden. Kauppa voi vaatia myös esittämään kuitin silloin, kun tuotteen ostajalle on annettu oikeus palautukseen. Jos myyjä ei ole selkeästi kertonut ennen kauppaa palautusoikeuden ehdoista ja rajoituksista, voit edellyttää, että palautusoikeus koskee ostamaasi tuotetta. Näytä tietoja AsiaMyymälä tai muu myyntipiste Tavaran palautusoikeus on evätty. Kauppahintaa ei ole palautettu, vaikka kauppa on peruttu. Osa kauppahinnasta on jätetty palauttamatta. Palautuksen aiheettomasta epäämisestä aiheutuneita kustannuksia ei ole korvattu. Muu syy Muu syy Reklamaation syy Asiaan liittyviä tietojaTäydennä tarpeen mukaan asiaasi liittyvät tiedot.Asiaan liittyvä tavara Kauppahinta Perusteettomasti palauttamatta jätetty kauppahinnan osa Tilausnumero Olen ilmoittanut kaupan perumisesta PP dot KK dot VVVV Mitä vaadit?HiddenVaatimusMitä vaadit?Valitse yksi tai useampi vaatimus Vaadin tilauksen perumista ja rahojen palauttamista. Vaadin kauppahinnan palauttamista. Vaadin palauttamaan aiheettomasti pidätetyn kauppahinnan osan. Vaadin luopumaan aiheettomista maksuvaatimuksista. Vaadin palautuksesta aiheutuneiden kulujen korvaamista. Vaaditko vahingonkorvausta aiheutuneista kustannuksista?Vaaditko vahingonkorvausta Vaadin Voit vaatia myyjältä korvausta vahingoista, joita myyjän lainvastaisesta menettelystä on sinulle aiheutunut. Vahingonkorvaus käsittää lähinnä suorat ylimääräiset kulut. Vahingoista pitää tarvittaessa esittää selvitys. Mielipaha ja aiheutunut vaiva eivät ole korvattavaa vahinkoa. Näytä tietoja En vaadi Vaaditut vahingonkorvauksetPostikulut Matkakulut Puhelinkulut Muut kulut YhteensäTäydennän vaatimustani Täydennän vaatimustani, kun vahingot tarkentuvat. Tietoa vahingonkorvausvaatimuksista HiddenAsian kuvausKuvaile vastapuolelle ongelmaa lyhyesti omin sanoin Täytä valituksen tekijän tiedotHiddenYhteystiedotNimi Osoite Postinumero Postitoimipaikka Sähköposti Puhelin Toimita reklamaatio itse yritykselle tai muulle vastapuolellePainamalla tämän sivun alareunan ”Seuraava”-nappia saat valmiin reklamaation, jonkavoit lähettää omaan sähköpostiisi, ladata laitteellesi tai tulostaa.Jos sähköpostia ei kuulu, etsi viestiä roskapostista ja muista kansioista. Voit myös hakea viestiä kansioista sanalla "reklamaatio". Sähköposti voi saapua myös hetken viiveellä.Voit yhteenvedon tarkastamisen jälkeen muokata reklamaatiota palaamalla taaksepäin painamalla "Edellinen".Reklamaation lähettäminen itse yritykselleSinun on itse toimitettava laatimasi reklamaatio yritykselle. Reklamaatioapuri on apuväline, eikä se lähetä reklamaatiota automaattisesti yritykselle. Voit lähettää reklamaatiosi yritykselle sähköpostilla omasta sähköpostipalvelustasikopioimalla saamasi tiedot yrityksen verkkosivuillaan tarjoamaan lomakkeeseenlähettämällä kirjeen lataamastasi tai tulostamastasi valituksesta. Reklamaatio{summary}Odotan vastaustanne kahden viikon kuluessa. Sen jälkeen minulla on mahdollisuus ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan.EmailKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.