Nelipyörä Oy / Auto-Suni Oy:n Škoda-automerkin liiketoiminta (kuuleminen 21.3.2025 asti)

Diaarinumero

KKV/313/14.00.10/2025

Osapuolet

Nelipyörä Oy / Auto-Suni Oy:n Škoda-automerkin liiketoiminta

  • Ilmoitus saapunut: 13.3.2025

    Ensimmäisen vaiheen määräaika: 15.4.2025

  • Kuulemisen määräaika 21.3.2025

    KKV pyytää etenkin yrityskaupan osapuolten asiakkaita, kilpailijoita ja tavarantoimittajia sekä toimialaliittoja ja -järjestöjä lausumaan näkemyksensä yrityskaupan kilpailuvaikutuksista.

    Voitte kertoa lausunnossanne oman näkemyksenne markkinoilla vallitsevasta kilpailutilanteesta ja markkinoiden kehityksestä sekä yrityskaupan mahdollisista kilpailuvaikutuksista. Lisäksi voitte kommentoida yrityskaupan ilmoittajan alla esittämiä näkemyksiä markkinoista ja niiden rakenteesta.

    Pyydämme yksilöimään lausunnossanne mahdollisesti olevat liikesalaisuudet. Merkitkää liikesalaisuudet [hakasulkeisiin kursiivilla]. Mikäli lausuntoonne ei sisälly salassa pidettäviä tietoja, pyydämme mainitsemaan myös siitä. Yrityskauppoihin liittyvä korostettu liikesalaisuussuoja otetaan huomioon asian käsittelyssä. Pyydämme toimittamaan lausuntonne KKV:lle viimeistään perjantaina 21.3.2025 sähköpostitse osoitteeseen kilpailuvalvonta@kkv.fi.

Ilmoittajan näkemys yrityskaupasta

Yrityskaupassa on kyse järjestelystä, jossa Hämeenmaa-konserniin kuuluva Nelipyörä Oy (”Nelipyörä” tai ”ilmoittaja”) hankkii kilpailulain 21 §:n 1 momentin 2 kohdan mukaisella liiketoimintakaupalla Auto-Suni Oy:ltä (”Auto-Suni”) uusien Škoda-merkkisten henkilöautojen myyntiä koskevat liiketoiminnat (”kohde”).

Ajoneuvojen vähittäismyyntiä harjoittava ja jälkimarkkinapalveluita tarjoava Nelipyörä koostuu kuudesta autotalosta, jotka sijaitsevat Lahdessa, Hämeenlinnassa, Hyvinkäällä, Kouvolassa, Kotkassa ja Lappeenrannassa. Hämeenlinnan autotalossa on Fordin ja Škodan merkkiedustukset, Hyvinkään autotalossa Ford, Škoda, Kia ja Mitsubishi sekä Lahden autotalossa Toyota ja Ford. Kouvolan autotalossa on Fordin, Kian, Mitsubishin ja Peugeotin merkkiedustukset ja Kotkassa Fordin ja Toyotan. Lappeenrannan autotalossa on Kia-, Nissan-, Peugeot-, Opel-, Citroën-, Mitsubishi-, Mazda-, Suzuki-, Subaru- ja Isuzu-automerkkien merkkiedustukset. Lappeenrannan toimipisteen lisäksi Nelipyörä harjoittaa vaihtoautokauppaa Imatran ABC-liikennemyymälän kiinteistössä. Nelipyörän toimipisteistä löytyvät uusien autojen mallistot, vaihtoautovalikoimat, huoltokorjaamopalvelut, kori- ja peltikorjaamot, rengashotellit, varaosamyymälät sekä autovuokraamot. Lisäksi Nelipyörällä on automaalaamo Lahden ja Kouvolan toimipisteissä sekä katsastuspalvelu Lahden ja Hämeenlinnan toimipisteissä.

Auto-Suni harjoittaa liiketoimintakaupan kohteena olevaa uusien Škoda-merkkisten henkilöautojen myyntitoimintaa Lappeenrannassa, Kotkassa ja Kouvolassa.

Liiketoimintakaupalla Nelipyörä hankkii Auto-Sunilta uusien Škoda-merkkisten henkilöautojen myynnin liiketoiminnan kannalta oleellisen käyttöomaisuuden, luovutettavan liiketoiminnan kannalta relevantit sopimukset, sitoumukset sekä uusien Škoda-autojen myynnin tilauskannan, tarjoukset asiakastietoineen maaliskuun 2025 osalta, liiketoimintatiedot, asiakirjat, sekä kaiken muun kyseisen liiketoiminnan harjoittamisen kannalta tarpeellisen omaisuuden ja oikeudet. Liiketoimintakaupassa ei luovuteta vaihto-omaisuutta eikä immateriaalioikeuksia. Myyjän henkilöstöä ei siirry ostajalle osana liiketoimintakauppaa, vaan he jatkavat samoissa ja vastaavissa tehtävissä myyjän palveluksessa vastaten muiden ajoneuvojen kuin luovutettavaan liiketoimintaan kuuluvien Škoda-autojen myynnistä. Liiketoimintakauppa mahdollistaa Nelipyörälle Škoda-merkkisten henkilöautojen jälleenmyynnin aloittamisen keväällä 2025.

Molemmat osapuolet toimivat uusien henkilöajoneuvojen vähittäismyynnin markkinalla. Kilpailuviranomaisten autokaupan alaa koskevan tapauskäytännön mukaisesti relevantti markkina on uusien henkilöautojen vähittäismyynnin markkina.

Osapuolten yhteenlaskettu markkinaosuus ei ylitä 4 % uusien henkilöajoneuvojen vähittäismyyntimarkkinalla, kun relevantit markkinat ovat Suomen laajuiset.

Ilmoittaja katsoo, ettei liiketoimintakauppa vaikuta markkinoiden kilpailuasetelmaan kuin marginaalisesti. Ilmoittaja on toimittanut Kilpailu- ja kuluttajavirastolle vähittäismyynnin markkinaosuuslaskelmat, jotka perustuvat Fordin myyntipiirikohtaisiin ensirekisteröintitilastoihin. Alueellisessa tarkastelussa on huomioitu osapuolten ulosmyynti siten, että toimitetuissa markkinatiedoissa on mukana myös toisen osapuolen ulosmyynnin määrä kyseiselle alueelle.

Ilmoittaja toteaa, etteivät osapuolten markkinaosuudet merkittävästi muutu, vaikka markkinoita tarkasteltaisiin Traficomin Ajoneuvojen ensirekisteröinnit maakunnittain -tilaston taikka osapuolten sisäisten myyntitietojen mukaisten volyymien mukaan Fordin ensirekisteröintitilastojen sijaan.

Ilmoittaja toteaa edelleen, ettei merkittäviä kilpailuongelmia synny missään tarkasteltavassa maakunnassa eikä myöskään Kaakkois-Suomen alueella (Etelä-Karjala, Etelä-Savo, Kymenlaakso, Pohjois-Karjala, Päijät-Häme ja Uusimaa). Kaakkois-Suomen osalta todettakoon, että alueella merkittävimmät kilpailijat ovat K-Auto Oy, Hedin Automotive Oy, Autokeskus Oy, Auto Bassadone Oy ja Bilia Oy Ab.

Osapuolten markkinaosuudet ja yhteenlasketut markkinaosuudet ovat seuraavat:

Uudet henkilöautot 2022 2023             2024
Valtakunnallinen Nelipyörä 0–5 %

Auto-Suni* 0–5 %

Yhteensä 0–5 %

Nelipyörä 0–5 %

Auto-Suni* 0–5 %

Yhteensä 0–5 %

Nelipyörä 0–5 %

Auto-Suni* 0–5 %

Yhteensä 0–5 %

Päijät-Häme Nelipyörä 20–30 %

Auto-Suni* 0–5 %

Yhteensä 20–30 %

Nelipyörä 20–30 %

Auto-Suni* 0–5 %

Yhteensä 20–30 %

Nelipyörä 20–30 %

Auto-Suni* 0–5 %

Yhteensä 20–30 %

Kanta-Häme Nelipyörä 10–20 %

Auto-Suni* 0–5 %

Yhteensä 10–20 %

Nelipyörä 10–20 %

Auto-Suni* 0–5 %

Yhteensä 10–20 %

Nelipyörä 10–20 %

Auto-Suni* 0–5 %

Yhteensä 10–20 %

Uusimaa Nelipyörä 0–5 %

Auto-Suni* 0–5 %

Yhteensä 0–5 %

Nelipyörä 0–5 %

Auto-Suni* 0–5 %

Yhteensä 0–5 %

Nelipyörä 0–5 %

Auto-Suni* 0–5 %

Yhteensä 0–5 %

Kymenlaakso Nelipyörä 20–30 %

Auto-Suni* 5–10 %

Yhteensä 20–30 %

Nelipyörä 10–20 %

Auto-Suni* 10–20 %

Yhteensä 30–40 %

Nelipyörä 20–30 %

Auto-Suni* 10–20 %

Yhteensä 30–40 %

Etelä-Karjala Nelipyörä 20–30 %

Auto-Suni* 10–20 %

Yhteensä 30–40 %

Nelipyörä 20–30 %

Auto-Suni* 5–10 %

Yhteensä 30–40 %

Nelipyörä 20–30 %

Auto-Suni* 10–20 %

Yhteensä 30–40 %

Kaakkois-Suomi Nelipyörä 0–5 %

Auto-Suni* 0–5 %

Yhteensä 0–5 %

Nelipyörä 0–5 %

Auto-Suni* 0–5 %

Yhteensä 0–5 %

Nelipyörä 0–5 %

Auto-Suni* 0–5 %

Yhteensä 0–5 %

 

* tällä tarkoitetaan Auto-Sunin uusien Škoda-merkkisten henkilöautojen liiketoimintaa

Todettakoon lisäksi, että osapuolten yhteenlaskettu markkinaosuus ei myöskään nouse yli 20 % millään markkinalla missään sellaisessa maakunnassa, johon molemmilla osapuolilla on myyntejä, mutta missä kummallakaan osapuolella ei ole toimipisteitä.

Ilmoittaja toimii myös ajoneuvojen huolto-, korjaus- ja varaosapalveluiden markkinoilla (jälkimarkkinapalvelut) samoilla maantieteellisillä alueilla, joilla se myy uusia henkilöautoja. Huolto-, korjaus- ja varaosapalveluiden markkinat ovat ilmoittajan käsityksen mukaan paikalliset Kilpailu- ja kuluttajavirasto on aiemmissa tapauksissaan tarkastellut jälkimarkkinapalveluja sekä valtakunnallisesti että alueellisesti. Ilmoittajan markkinaosuus jälkimarkkinapalveluissa sen arvion mukaan on 5–10 % Päijät-Hämeen, Kanta-Hämeen, Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan maakunnissa ja 0–5 % Uudenmaan maakunnassa. Kohde ei tarjoa jälkimarkkinapalveluita. Yrityskaupan jälkeen sekä Nelipyörä että Auto-Suni jatkavat muun muassa Škoda-merkkisten henkilöautojen huolto- ja korjaustoimintaa.

Ilmoittaja katsoo, että yritysjärjestelyn jälkeen markkinoille jää merkittävä määrä kilpailevia yrityksiä, joista moni on viimeisen kahden vuoden aikana kasvattanut huomattavasti liikevaihtoaan yritysjärjestelyjen myötä. Ilmoittajan mukaan yritysjärjestely ei edellä todetusti rajoita kilpailua tai aiheuta kilpailuongelmia Suomessa tai sen olennaisella osalla.

Lisätietoja

Aino Jankari

Erityisasiantuntija