AS Infortar / AS Tallink Grupp (kuuleminen 5.9.2024 asti)

Diaarinumero

KKV/919/14.00.10/2024

Osapuolet

AS Infortar / AS Tallink Grupp

  • Ilmoitus saapunut 28.8.2024.
    Ensimmäisen vaiheen määräaika 30.9.2024.

  • Kuulemisen määräaika 5.9.2024.

    KKV pyytää etenkin yrityskaupan osapuolten asiakkaita, kilpailijoita ja tavarantoimittajia sekä toimialaliittoja ja -järjestöjä lausumaan näkemyksensä yrityskaupan kilpailuvaikutuksista.

    Voitte kertoa lausunnossanne oman näkemyksenne markkinoilla vallitsevasta kilpailutilanteesta ja markkinoiden kehityksestä sekä yrityskaupan mahdollisista kilpailuvaikutuksista. Lisäksi voitte kommentoida yrityskaupan ilmoittajan alla esittämiä näkemyksiä markkinoista ja niiden rakenteesta.

    Pyydämme yksilöimään lausunnossanne mahdollisesti olevat liikesalaisuudet. Merkitkää liikesalaisuudet [hakasulkeisiin kursiivilla]. Mikäli lausuntoonne ei sisälly salassa pidettäviä tietoja, pyydämme mainitsemaan myös siitä. Yrityskauppoihin liittyvä korostettu liikesalaisuussuoja otetaan huomioon asian käsittelyssä. Pyydämme toimittamaan lausuntonne KKV:lle viimeistään 5.9.2024 sähköpostitse osoitteeseen kilpailuvalvonta@kkv.fi.

Ilmoittajan näkemys yrityskaupasta

Kilpailu- ja kuluttajavirastolle on ilmoitettu 28.8.2024 järjestely, jossa Aktsiaselts Infortar (”Infortar” tai ”ilmoittaja”) teki 2.7.2024 vapaaehtoisen ostotarjouksen Aktsiaselts Tallink Gruppin (”Tallink”) osakkeiden hankkimisesta. Ennen kauppaa Infortar omistaa 46,76 prosenttia Tallinkin osakkeista. Osakeannin jälkeen Infortar omistaa 68,47 prosenttia Tallinkin osakkeista. Kyseessä on kilpailulain 21 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettu määräysvallan hankinta.

Infortar on pääomasijoitusyhtiö, joka tekee sijoituksia useilla eri liiketoiminta-alueilla toimiviin yrityksiin. Infortarin portfolioyhtiöt toimivat pääasiassa energia- ja kiinteistösektorilla. Infortarin toiminta Suomessa koostuu LNG:n ja maakaasun tukkumyynnistä Elenger Oy:n ja Elenger Marine OÜ:n (”Elenger”) kautta.

Tallink on eurooppalainen lauttayhtiö, joka tarjoaa miniristeilyjä, matkustajakuljetuksia ja ro-ro-rahtipalveluita Itämeren pohjoisosassa. Tallink tarjoaa palveluitaan Viron, Suomen ja Ruotsin välisillä reiteillä brändinimillä ”Tallink” ja ”Silja Line”.

Ilmoittajan mukaan osapuolten toimintojen välillä ei ole horisontaalisia päällekkäisyyksiä. Osapuolten välillä on kuitenkin vertikaalinen yhteys, sillä LNG:n ja maakaasun myyntimarkkinalla toimiva Elenger toimittaa LNG:tä Tallinkille sen laivaliikenteen markkinalla toimivien alusten polttoaineeksi. Tallink ostaa tällä hetkellä Elengeriltä LNG:tä rekasta laivaan tapahtuvana toimituksena Tallinnan ja Helsingin satamissa. Tallinkin aluksista MyStar ja Megastar käyttävät polttoaineenaan ensisijaisesti LNG:tä, mutta alukset voivat kuitenkin käyttää myös vaihtoehtoisia polttoaineita, lähinnä raskasta polttoöljyä.

Ilmoittajan näkemyksen mukaan yrityskaupan vaikutuksia tulee tarkastella Suomen ja Baltian laajuisella LNG:n ja maakaasun toimitusmarkkinalla sekä matkustajapalveluiden tarjoamisen markkinalla Helsinki-Tallinna -reitillä. Elengerin osuus LNG:n ja maakaasun myynnin markkinalla on yli 30 % vain, jos markkinaa tarkastellaan ilmoittajan esittämän vastaisesti Suomen laajuisena. Laivaliikennepalveluiden näkökulmasta Elengerille vaihtoehtoisia LNG:n myyjiä ovat Suomessa mm. Neste ja Gasum. Ilmoittajan arvion mukaan Tallinkin osuus matkustajakuljetuspalveluiden markkinalla Helsinki-Tallinna -reitillä vuonna 2023 oli noin 48 %. Tallink Gruppin lisäksi matkustajaliikennepalveluita Helsinki-Tallinna reitillä tarjoaa Eckerö Line (kahdella aluksella) ja Viking Line (yhdellä aluksella). Tallinkin tietojen mukaan kumpikaan näistä ei käytä polttoaineenaan LNG:tä Helsinki-Tallinna -reitillä. Viking Linellä on kaksi LNG:tä käyttävää alusta, Viking Grace ja Viking Glory, mutta nämä liikennöivät Turku-Tukholma -reitillä.

Ilmoittajan mukaan osapuolten välinen vertikaalinen yhteys on ollut olemassa ennen nyt tarkasteltavaa yrityskauppaa eikä se ole luonteeltaan sellainen, joka voisi edes teoriassa johtaa kilpailijoiden poissulkemiseen LNG:n tai laivaliikennepalveluiden markkinoilla. Tallink Gruppin kilpailijat hankkivat jo ennen yrityskauppaa LNG- ja maakaasutarpeensa muilta toimittajilta kuin Elengeriltä eikä yrityskaupalla ole vaikutusta näihin toimitussuhteisiin. Elengerin maakaasumyynnit Tallinkille vastaavat marginaalista osaa Suomessa myytävästä LNG:stä ja maakaasusta. Tallink on yrityskaupan jälkeenkin vapaa ostamaan tarvitsemansa maakaasun valitsemaltaan maakaasun myyjältä, mutta vaikka se keskittäisikin ostonsa Elengerille, ei tällä olisi negatiivista vaikutusta Elengerin kilpailijoihin johtuen Tallinkin marginaalisista ostoista. On myös yhdistyneen yhtiön intressissä mahdollistaa maakaasun myynti mahdollisimman monelle asiakkaalle, erityisesti koska Tallinkin kysyntä sille on niin rajallista.

Lisätietoja: 

Riina Autio

Johtava asiantuntija