Tiivistelmä
Suomessa vahvimpien alkoholituotteiden vähittäismyynti on sallittua vain valtion omistamalle Alkolle. Alkon yksinoikeutta on kuitenkin viime vuosina kavennettu. Vuonna 2018 alkoholin vähittäismyynnin sääntelyä muutettiin siten, että muualla kuin Alkossa tapahtuvan myynnin prosenttirajaa nostettiin 4,7:stä 5,5:een ja samalla sallittiin myös tislatusta alkoholista valmistettujen juomasekoitusten myynti päivittäistavarakaupoissa. Samalla alkoholiverotusta kiristettiin ja anniskelumyyntiä vapautettiin. Tässä raportissa tarkastelemme, millaisia vaikutuksia vuoden 2018 alkoholilain uudistuksella oli muun muassa alkoholin saatavuuteen, hintoihin, valikoimiin ja kulutukseen sekä alkoholista aiheutuviin haittoihin.
Tutkimuksemme perusteella vuoden 2018 uudistuksella oli selkeä vaikutus vapautettujen tuotteiden saatavuuteen, hintoihin ja valikoimiin. Vapautettuja tuotteita myyvien myymälöiden määrä moninkertaistui vuonna 2018. Valtaosalle suomalaisista maantieteellinen saatavuus muuttui kuitenkin vain vähän. Uudistuksen voidaan arvioida alentaneen jonkin verran vapautettujen tuotteiden hintoja. Vapautetut tuotteet maksoivat heti uudistuksen jälkeen keskimäärin noin viisi prosenttia vähemmän päivittäistavarakaupassa kuin vastaavat tuotteet Alkossa. Tarjolle on tullut myös aiempaa halvempia tuotteita. Uudistus johti myös päivittäistavarakaupan alkoholivalikoimien kasvuun. Alkon myymälöiden keskimääräiset valikoimat vastaavat enintään 5,5 prosenttia alkoholia sisältävissä juomissa suurimpien päivittäistavarakaupan myymälöiden valikoimia. Alkon valikoimat kuitenkin supistuivat uudistuksen jälkeen näissä juomakategorioissa.
Selkeimmin vuoden 2018 uudistuksen vaikutukset havaitaan tarkastelemalla vähittäismyynnin rakennetta. Vapautettujen tuotteiden myynti kasvoi moninkertaiseksi ja keskittyi selvästi päivittäistavarakauppaan. Vastaavasti miedompien juomien myyntimäärät laskivat. Uudistuksella oli siten merkittävä vaikutus siihen, mitä alkoholituotteita suomalaiset ostavat ja mistä niitä ostetaan. Tarkastelumme perusteella vuoden 2018 uudistuksen tarkka vaikutus alkoholin kokonaiskulutukseen jää jossain määrin epäselväksi. Kokonaisuutena arvioiden vaikuttaa kuitenkin siltä, ettei vuoden 2018 uudistuksilla, mukaan lukien myös veronkorotusten vaikutus, ole ollut merkittävää vaikutusta suomalaisten kuluttaman alkoholin määrään.
Alkoholihaittojen osalta eri menetelmät tuottivat erilaisia arvioita vuoden 2018 uudistuksen vaikutuksesta. Osa analyyseista näyttäisi viittaavan haittojen kasvuun, mutta muissa analyyseissa haittojen kasvua ei havaittu. Alkoholihaittojen lisääntyminen vaikuttaa painottuvan eri demografisiin ryhmiin kuin vapautettujen tuotteiden kulutuksen lisääntyminen, mikä voisi viitata siihen, että alkoholihaittojen laskutrendin taittumisen taustalla on jokin muu syy kuin vuoden 2018 alkoholilainsäädännön muutokset.
Uudistuksen vaikutukset yrityksille vaikuttavat jääneen vähäisiksi. Uudistus vähensi Alkon myyntiä, mutta koska vapautetut tuotteet muodostivat vain noin viisi prosenttia keskimääräisen Alkon myymälän euromääräisestä myynnistä vuonna 2017, oli uudistuksella vain vähäinen vaikutus Alkon myyntiin ja kannattavuuteen. Alkoholimyynnin arvo päivittäistavarakaupassa kasvoi uudistuksen jälkeen ja vapautettuja tuotteita on myyty miedompia tuotteita paremmilla katteilla. Uudistuksen voidaan siten katsoa hyödyttäneen jonkin verran päivittäistavarakaupan toimijoita. Päivittäistavarakaupat ovat pystyneet ostamaan tuotteita hiukan Alkoa alhaisemmilla hinnoilla, ja siten vuoden 2018 uudistuksen voidaan arvioida pienentäneen tavarantoimittajien katteita.