Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) antoi Varkauden kaupungille huomautukset kolmesta erillisestä vuosien 2023–2024 aikana toteutetusta hankinnasta, joista ei ollut julkaistu hankintalain edellyttämiä hankintailmoituksia. Hankinnoista ei myöskään ollut tehty lain edellyttämiä erillisiä kirjallisia sopimuksia.
Varkauden kaupunki päätti helmikuussa 2024 samalla hankintapäätöksellä hankkia 15 erilaista leikkivälinettä samaan leikkipuistoon neljältä eri valmistajalta. Tuotteiden yhteenlaskettu arvo oli noin 162 000 euroa, mutta minkään yksittäisen leikkivälineen arvo ei ylittänyt hankintalain tavaroita koskevaa kynnysarvoa, joka on 60 000 euroa.
KKV kuitenkin arvioi, että samalla hankintapäätöksellä hankitut, samaan leikkipuistokokonaisuuteen tulevat leikkivälineet muodostivat luontevan hankintakokonaisuuden, jonka suorahankintaan ei soveltunut mikään hankintalain suorahankintaperuste. Hankinta olisi siten pitänyt kilpailuttaa.
Hankintalain soveltamisalaan kuuluvista hankinnoista tulee ilmoittaa hankintailmoituksella
Toisessa huomautuksessa KKV katsoi, että Varkauden kaupunki oli hankkinut vuonna 2023 yli 100 000 euroa maksaneen jäähallin joustokaukalon hankintalain vastaisesti, sillä vaikka tarjouspyyntö oli ollut kaupungin verkkosivuilla, hankinnasta ei julkaistu hankintalain edellyttämää hankintailmoitusta.
Kaupunki oli laiminlyönyt hankintailmoituksen julkaisun myös rautakauppatarvikkeiden hankinnassa. Enimmäiskestoltaan kolmeksi vuodeksi tehdyn sopimuksen ennakoitu arvo oli 60 000 euroa, mikä ylitti hankintalain kynnysarvon. Tarvikkeista pyydettiin tarjoukset suoraan kolmelta paikalliselta yritykseltä. Kaupunki perusteli menettelyä sillä, että rautakauppatarvikkeiden hankintoja tulee voida tehdä päivittäin kivijalkaliikkeestä. Virasto arvioi, että kaupungin selvitys ei osoittanut minkään suorahankintaperusteen täyttyvän ja hankinnasta olisi tullut julkaista hankintailmoitus.
”Hankintalain tavoitteena on tehostaa julkisten varojemme käyttöä ja varmistaa myös varojen käytön avoimuus julkisten hankintojen ilmoittamisvelvollisuudella. On kaikkien yhteinen etu, että hankintamenettelyt toteutetaan avoimesti, syrjimättömästi ja julkisia varoja tehokkaasti käyttäen.”
KKV ei olisi voinut esittää hankinnoista seuraamusmaksuja, sillä hankinnat eivät ylittäneet arvoltaan niihin soveltuvia EU-kynnysarvoja. Arvoltaan kansallisissa hankinnoissa virasto voi lain mukaan puuttua hankintalain vastaiseen menettelyyn ainoastaan hallinnollisella ohjauksella.